העולם המודרני, למרות כל יתרונותיו הרבים, מביא רבים מאיתנו למצבים של חרדים ומצוקה. סימנים של אדם השרוי במצב כזה, ניתן לראות בכתב יד. חשוב לציין, כי זה מובא כאן לפניכם כדי שאם תמצאו את הסימנים בכתב של יקירכם, תוכלו להפנות אותם לייעוץ ולא כדי שאתם תבצעו אבחון מלא בעצמכם. על מנת לאתר מצוקות בכתב היד, חשוב לבדוק מספר כתבים של אותו כותב. בנוסף, לעולם לא מסיקים מסקנות מסימן אחד בודד. כאשר הסימנים שיובאו לעיל נמצא שהם חוזרים בכתב שוב ושוב - גם אותו סימן וגם ריבוי סימנים שונים אז נתחיל להבין. נערוך השוואה בין כתב מהיום לבין כתב מהעבר. ניתן את הדעת גם לנסיבות ולעיתוי בהם נכתבו הדברים, למשל, קיימת משמעות גדולה יותר לסימנים בכתב בתקופה של רגיעה ושקט לעומת כתב של אותו אדם המצוי בהתקף חרדה.
לעמוד הפייסבוק mako רוח עשיתם לייק?
1. תנודתיות בכתב – הכוונה לאי סדר כללי, לשינויים בגודל האותיות, חוסר אחידות ברווחים, בזווית הכתיבה, במהלך השורה וכו'. המשמעות של תנודתיות היא בלבול, מוסחות, חוסר ביטחון, מצבי רוח משתנים, משמעת עצמית חלשה.
2. קו רועד, קטוע או שבור – כשהאותיות נראות לא שלמות, מפורקות או חסרים חלקים בתוך האותיות - הדבר מלמד על משברים, על קושי, בהתמודדות עם מצבים, עייפות נפשית או פיזית ואמונה עצמית נמוכה בכוחות.
עוד כתבות בערוץ הרוח:
3. תיקונים רבים, קווי כיסוי וחזרה על אותיות – גם כאן מדובר במצבים של חוסר ביטחון, צורך בלהראות אחרת ממה שמרגיש באמת. לעיתים ניסיון להסתיר בושה ופחד ולפעמים מושקע מאמץ גדול בתפקוד.
4. ארגון לוקה – תמונת הארגון בכתב מלמדת אותנו על יחסו של הכותב לסביבה, התארגנותו במרחב ואופן הנגישות למשימות. את הארגון בודקים על פי המרווחים בין האותיות, מילים ושורות. השטחים הלבנים בדף לעומת הכתוב. כאשר אין איזון בין החלק הכתוב ללא כתוב, כלומר חללים גדולים על הדף או לחילופין מילוי הדף, פלישות, אות עולה על אות וכו', המשמעות היא שיש קושי בלציית לחוקים וכללים מוגדרים, מרדנות, בעיות בריכוז, לבטים, אדישות.
5. הקטנה משמעותית של הכתב כולו – כתב שהיה בעבר בגודל ממוצע (כ-3 מילימטר) והפך להיות קטן מאוד. המשמעות של הסימן הזה בשילוב עם סימנים נוספים יכולה להעיד על ירידה בהערכה עצמית, התכנסות לעולם הפנימי, צורך להתערב פחות באירועים של בחוץ. הגנה על האני הפגיע.
6. שינויים בתנועה – תנועה רפויה ומשתרכת או לחילופין תנועה סוערת ומתפרצת. התנועה בכתב קשורה לדחפים, למוטיבציה לפעול, לאנרגיה ולחיוניות. תנועה חיובית היא מרוסנת, מבוקרת וגם ספונטנית, לא איטית מדי אבל גם לא סוערת. כשהתנועה מהירה מאוד וגועשת אז יש בעיה בדחפים, לרוב אדם אימפולסיבי ללא גבולות. כשהתנועה רפויה, איטית מאוד, מאולצת הדבר מלמד על אדישות, פסיביות, חוסר מוטיבציה וחוסר אנרגיה לפעול.
7. גוון הקו הולך ונחלש – איכות הקו כאמור קשורה לנמרצות ולחוסן נפשי. כאשר נראה ירידה בצבע בתוך האותיות, ייתכן וזה סימן לפחד ולחוסר במשאבים פנימיים בהתמודדות.
8. שינויים בלחץ בכתיבה – לחץ חזק מאוד או חלש מאוד. גם הפרמטר של לחץ מתייחס לאנרגיה וחיות וגם לכושר עשייה ואקטיביות בכלל. לחץ חלש מדי בצירוף סימנים נוספים מלמד על נרפות, תלותיות, "אנמיות" ואדישות. לחץ חזק מאוד יכול להעיד על אימפולסיביות, אי שקט ועצבנות. לעיתים גם אלימות.
9. כתב שהפך ללא קריא – כתב יד שבעבר היה קריא ומסודר והפך להיות מוזנח, מקופח ובלתי קריא. הסימן הזה שייך לתמונת הצורה אך נקשר גם לתמונת הארגון ותמונת התנועה. כתב לא קריא אצל כותבים מסוימים בכתיבה מהירה, לרוב, יכול ללמד על מקוריות, צורך ורצון להיות ייחודי ומיוחד אך במקרים אחרים הדבר יכול להצביע על מצב רוח ירוד, חוסר יציבות, דאגנות. אין רצון או יכולת להיות מובן ולהעביר את המסרים בצורה מסודרת.
10. כתב שהופך לצפוף מאוד – סימן השייך לתמונת הארגון. הכוונה שהמרווחים בין האותיות והמילים נעשו קטנים מאוד, לפעמים אפילו הרווח לא קיים. משמעות הדבר היא תחושת מחנק רגשי, פחדים, תלות באחר, חוסר ביטחון, לפעמים אגרסיביות לאחר מתוך מצוקה אישית.
הכותבת הינה גרפולוגית מוסמכת ורכזת האגודה הישראלית לגרפולוגיה יישומית. ניתן לפנות אליה במייל ronitit@013.net