מרגע שהומצאו האופניים הם הפכו לאחד מהכלים הנוחים והיעילים ביותר. הם שימשו ככלי תחבורה נוח וזול וכתחליף לרכב פרטי או לתחבורה הציבורית. ככל שהעולם הפך לדיגיטלי וממוכן יותר, כך השתכללו סוגי האופניים והתפתחו דגמים חדשים וטכנולוגיים המאפשרים רכיבה קלה, מהירה וידידותית לסביבה.
במאה ה-19 נולד הרעיון לשלב מנוע בנזין באופניים כדי להפוך אותם למהירים יותר. אולם, במשך כמאה שנים לאחר מכן, נודע כלי תחבורה זה כמופעל באמצעות דיווש בלבד. אך ב-1992 התרחשה נקודת מפנה ביפן – שם נולד הרעיון המקורי של שילוב מנוע חשמלי המופעל באמצעות סוללה. באותה שנה השיקה חברת ייצור יפנית את האופניים החשמליים הראשונים בעולם. מאז ועד היום שוק האופניים התפתח וכבש את המדינות המודרניות בעולם, וכיום הם מיוצרים גם באירופה, בארה"ב ובאסיה.
האופניים החשמליים עולים עלייה לישראל
ב-2014 התיר שר התחבורה, מר ישראל כץ, את ייבואם של אופניים חשמליים לארץ, ומיד הם כבשו את השוק הישראלי. על פי הערכות יש בישראל מעל 200,000 יחידות. הסיבות שמבחר אופניים חשמליים חדרו במהירות לשוק הישראלי הן רבות ומגוונות: הם מהירים, ידידותיים לסביבה, לא דורשים מאמץ פיזי משמעותי ואינם תלויים (ברוב המקרים) בעומסי תנועה ובמצוקות החנייה בערים הגדולות.
האופניים החשמליים כבשו גם את הקהל הישראלי הצעיר – העובדה שלמרות היותם כלי ממונע, הרגולטור לא דרש כל מבחן ראשוני או הסמכה, הפך אותם לפופולריים במיוחד ואפשר למצוא אותם כיום בכל אזור בארץ. לצד היתרונות הרבים בשימוש באופניים שהזכרנו, בקרב הקהל הצעיר נוצרה תרבות רכיבה בעיתיית שהובילה לתאונות. על פי מחקרים שונים, מספר הפצועים הקשים ומספר ההרוגים בתאונות דרכים שבהן מעורבים אופניים חשמליים גבוה לאין ערוך ביחס למספרם. מה גורם לכך?
התרבות הזו נולדה מאי ידיעת חוקי התנועה ומאי הגבלת גיל השימוש. התוצאות ההרסניות של התנהגות זו שינתה את התפיסה הציבורית כלפי כלי תחבורה נוח ויעיל זה. סיבה נוספת להיווצרות תרבות נהיגה זו בקרב הקהל הצעיר היא שהמדינה לא הייתה ערוכה להופעתם של עשרות אלפי כלים ברחבי הערים – לא מערכת החוק, לא מערכת החקיקה ובוודאי לא מערך האכיפה נתנו את הדעת מלכתחילה לפוטנציאל המסוכן של כלי תחבורה בעל מנוע עזר שיכול להגיע למהירות גבוהה.
מוצאים פתרונות
המצב הפך להיות מסוכן אך נדמה שאיש בממשלה או במוסדות הרשמיים האחרים לא ממש הבין את גודל הבעיה, עד מותו הטרגי של ארי נשר, בנו הצעיר של אבי נשר ( במאי "דיזינגוף 99", "סוף העולם שמאלה", "סיפור אחר"). בעקבות הביקורת הציבורית שהתעוררה לאחר אירוע טראגי זה, הוחלט במשרד התחבורה לגבש תכנית חירום הכוללת הדגשת החוקים הקיימים והחמרה מהותית עם עברייני התנועה. בין יתר החידושים והתקנות חודשו שני מרכיבים יסודיים: חיוב של קורס תאוריה מקוצר לכל אדם שרוצה לרכוב על אופניים חשמליים, והחמרת הקנסות לכל משדרגי האופניים שביצעו שינויים ושיפורים על מנת להוריד את מגבלת המהירות.
בעזרת החקיקה והאכיפה של הרשויות, האופניים החשמליים יחזרו להיות הכלי הפופולרי שהיו אמורים להיות...
המאמר בחסות חברת seo-google שירותי קידום אתרים במנועי חיפוש – קידום אתרים ושיווק באינטרנט