רכב פרטי הוא אמצעי התחבורה הנפוץ בישראל וזה לא עומד להשתנות בשנים הקרובות. אבל למרות שאנחנו תלויים בו, לפעמים אנחנו לא מבינים מה הוא רוצה מאיתנו והתחושה היא שאולי חסר איזה מילון שיסביר לנו מי נגד מי.

אז מה עושים? נצמדים להוראות היצרן ומסתכלים על הסימנים בלוח השעונים. מכאן והלאה, יש רק כמה מושגים בולטים שאתם חייבים להכיר. הנה הם בחלוקה לפי תחומים:

מערכות בטיחות

מערכות אלקטרוניות, אקטיביות ומתקדמות שמסוגלות לקחת פיקוד כדי לשפר את הבטיחות. הנה כמה מהן:

ESP - מערכת לבקרת אחיזה. אחראית על זה שתישארו בנתיב.

ABS - מערכת למניעת נעילת גלגלים. מבצעת פעולה אוטומטית לבלימה הדרגתית ונכונה יותר.

ILS – מערכת לבקרת אורות חכמה. מאפשרת לכם לראות טוב יותר את הדרך, כמו גם למנוע סנוור מנהגים אחרים.

EPS - הגה חשמלי. מנגנון חסכוני בדלק, קומפקטי ושלא דורש תחזוקה אבל כן מסייע לסובב את ההגה בקלות. מצרך חובה בכל רכב מודרני.

בקרת שיוט – Cruise Control. מערכת אלקטרונית שתפקידה לשמור על מהירות נסיעה קבועה.

בדגמים משוכללים כמו ניסאן קשקאי החדשה למשל, מערכת מתקדמת יותר של Adaptive cruise control כבר מצוידת ברדאר ששולט אוטומטית בגז ובבלמים. על הכביש, זה אומר שהרכב מאט או מאיץ לגמרי לבד, עד מהירות אפס קמ"ש ואפילו בעת זחילה בפקקים.

רוצים לדעת עוד על מגזין קרוסאובר?

צמיגים ודלק

לחץ האוויר המומלץ מופיע בספר הרכב במונחי PSI (Pounds per square inch). אין לכם ספר כזה, או לא מוצאים אותו? קפצו למוסך מורשה ותקבלו נתונים מדויקים. בנוסף, קחו בחשבון שאורך חיי צמיג הוא 4 שנים בממוצע ומומלץ להחליף אותו כל 50-60 אלף קילומטר.

TPM – קיצור של Tire Pressure Monitoring, מערכת לניטור לחץ האוויר בצמיגים. מתריעה על ירידה מסוכנת בלחץ האוויר באמצעות נורה, חיווי או צפצוף. המערכת מאותתת לכם? נצלו את הביקור הבא בתחנת דלק כדי למלא אוויר.

טיפ: ליד מחוג הדלק יש ציור של משאבה. כיוון הידית במשאבה מסמן את מיקום מכל הדלק ברכב שלכם וכך תדעו לאן להיכנס בתחנה.

אם בציור של המשאבה הידית בצד ימין, המכל בצד ימין. אם הידית מצד שמאל, המכל משמאל. הנה, כבר חסכנו לכם סיבובים מיותרים.

נמצאים בפנצ'ריה ולא יודעים איך לבחור צמיג חדש? קבלו כמה מושגים שיעזרו:

סוליה – החלק העיקרי של הצמיג והיחיד שמחבר בין הרכב לכביש. מורכב משכבת גומי בעלת חריצים וזיזים פנימיים.

דופן – שלד הצמיג. עשוי שכבות גומי ותומך במבנה הצמיג. מבחינתכם, הדבר החשוב הם הנתונים על הדופן – כמו מידות ומועד ייצור. באופן כללי, רצוי לבחור צמיגים בעלי מועד ייצור קרוב למועד הרכישה ולבדוק עומס מרבי ולחץ אוויר מומלץ.

ג'אנטים – החישוקים של הגלגל.

עקב - אזור החיבור בין הצמיג לג'אנט. עשוי חגורה קשיחה שזורה חוטי פלדה וחייב להתאים לעומס שהצמיג צפוי להתמודד איתו.

רכב (צילום: shutterstock by Vitawin)
הגיע הזמן להכיר כמה מושגים בעולם הרכב|צילום: shutterstock by Vitawin

מכונאות

היכרות עם מונחים שקשורים למבנה הרכב יעזרו לכם לבחור אוטו חדש, או להשוות בין מכוניות משומשות. הנה כמה מושגים עיקריים:

כוח סוס – לא באמת כוח של סוס, אבל כן פרמטר למדידת הספק המנוע. אוהבים את זה טכני? קבלו: כוח סוס אחד שווה ערך ל-760 ואט, או להרמה של 75 ק"ג לגובה של מטר בשנייה. הזהרנו מראש.

טורבו – בעברית "מגדש". טורבינה לדחיסת לחץ אוויר גבוה לתא המנוע. מה זה נותן לנו? שיפור כוח המנוע בלי להגדיל את הנפח שלו. גם חסכוני וגם אפקטיבי.

סל"ד – סיבובים לדקה של המנוע. נקרא גם "טורים". מציין את מהירות פעולת המנוע בערכים של 700-7,000 סיבובים לדקה.

מומנט - הכוח שגורם לסיבוב או פיתול. נמדד בקילוגרם למטר – קג"מ. ככל שהוא גדול יותר ונוצר בסל"ד נמוך יותר, כך המנוע גמיש. בקיצור, סוחב בעליות.

יש לנו את זה? צאו לדרך והכי חשוב – סעו בזהירות!