בסרט הזה כבר היינו: בחור מכיר בחורה, מבין שהיא האחת בשבילו, אבל אז מגלה שיש לה חבר. במקום להוציא אותה מחייו לנצח, הוא מחליט לתת צ'אנס לידידות ביניהם בתקווה שיום אחד היא תבין שהוא כל מה שהיא מחפשת. גם ב"אולי בכל זאת", הידידות של וואלס וצ'נטרי מתחילה במקום לא שוויוני בעליל – הוא מאוהב בה, היא מאוהבת במישהו אחר, ולמרות שכולם מבינים שהם מושלמים זה לזה - היא מתעקשת שיישארו ידידים.

אז האם בחיים האמיתיים יש סיכוי לסוף טוב כמו בסרטי הידידים הרומנטיים, או שקשר אפלטוני בין גבר ואישה הוא מתכון בטוח ללב שבור? הפסיכולוגית איריס סלומון, מנהלת חברת "ספיד דייט", מאמינה שהכל טמון בציפיות.

"המקרה השכיח הוא שהם יוצאים לדייט אחד והיא אומרת שהיא לא מעוניינת בזוגיות - אבל כן תשמח להישאר ידידים", אומרת סלומון. "חשוב שגברים יבינו, שכשבחורה מתחילה בקשר ידידות, מבחינתה זה באמת קשר אפלטוני. נשים מחפשות רשתות חברתיות – חברים, ידידים, גבר, אישה, חתול – מישהו להיות איתו בעולם הבודד הזה, מישהו לחלוק ולשתף אותו. אבל כשאישה מציעה ידידות, גברים הרבה פעמים שומעים משהו אחר לגמרי, מה שהם רוצים לשמוע: שאולי ייצא מזה משהו בעתיד".

ואם האישה היא זו שמאוהבת בידיד, אבל הוא לא נמשך אליה?
"גברים רגילים לרדוף, לכן כשאומרים להם 'לא' או 'אולי', הם רואים בזה אתגר. לאישה קשה הרבה יותר להיות בקשר ידידות עם מישהו שהיא נמשכת אליו ודחה אותה, כי היא רגילה להיות זו שהודפת ושואפת להיות מחוזרת. זו הכללה גסה אמנם, אבל לרוב - ידידות אפלטונית שבה אישה רוצה יותר והגבר לא מעוניין, זה סבל".

אז למה מלכתחילה להיכנס לקשר כזה, כשרק אחד הצדדים מעוניין? סלומון מבהירה ששום דבר לא חקוק בסלע. "אצל נשים זה מודולרי יותר. עם הזמן, נשים יכולות לפתח משיכה לבחור אחרי שהן מכירות אותו. זה לא אומר שמראש הן רצו קשר רומנטי ושיחקו אותה קשות להשגה, אלא עם הזמן התאהבו ונמשכו לאופי שלו ולהתאמה ביניהם. יצא לי לפגוש גם גברים שעם הזמן התאהבו במישהי שבהתחלה הם לא נמשכו אליה, אבל מראש הם פחות נכנסו לידידות כזו".

אבל מה קורה אם לידידה הנחשקת יש כבר בן זוג?
"כמובן שאני לא מעודדת קשר כזה במקרה של נישואים. אבל אם היא רק התחילה לצאת עם מישהו, זה לא אומר שזה לא יקרה ביניכם".

גבר ואישה במיטה (צילום: IuriiSokolov, Thinkstock)
רוצים שיהיה סקס? אל תדברו עליו|צילום: IuriiSokolov, Thinkstock
הכלל: בלי דיבורים על סקס

באהבה ומלחמה אולי אין חוקים, אבל בידידות – בעיקר בין גבר ואישה – יש גם יש. אם אתם חולמים על היום שבו החברה הכי טובה תהפוך לבת הזוג שלכם, יש כמה כללי אצבע ששווה לאמץ. בראש ובראשונה: להיות ידיד אמיתי.

"קודם כל, חייבים לקחת מראש בחשבון שזו ידידות עם תקשורת, נאמנות וסודות - ולא מדברים על סקס. אלה הכללים", איריס מדגישה. "אם הם החליטו שזו ידידות, אז אסור לך לנסות לעשות צעדים רומנטיים בכל פעם - כי זה עלול לפגוע בה. אם בא לך באמת להיכנס לידידות אפלטונית, שלא כל פגישה תשבור לך את הלב ושאם היא מזמינה אותך הביתה זה באמת רק לסרט, אז לך על זה".

כלל חשוב נוסף הוא לא לשים את כל הביצים בסל אחד: קשר אפלטוני הוא לא אקסקלוסיבי, ורצוי להמשיך לחפש אהבה גם במקומות אחרים. "חשוב להתייחס לזה כאל סוג של ניסוי", אומרת סלומון, "היא לא היחידה בעולם, ואתה צריך לזכור את זה, אחרת אתה עלול להיפגע. זה לא מתאים לכל אחד. חבל שלא תרצה לחפש אהבה אחר כך במשך שנים בגלל הדחייה".

ועוד כלל שלמדנו גם מסרטים – לא להקשיב לדעות של אחרים - דמויות המשנה - במקרה הזה, לא תמיד יראו את התמונה הגדולה ויכולים לגרום לכם לייאוש גם במקום שבו יש תקווה. "לכו עם הלב", אומרת איריס. "בן אדם יודע כמה הוא נמשך לצד השני והרבה פעמים קשה להעביר את הסיטואציה הזו למישהו מבחוץ. יש גם הרבה שיגידו לכם שידידות אפלטונית לא אפשרית בין גברים ונשים".

כשהארי פגש את סאלי (צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images)
ידידות אפלטונית? אפשרית. עד גבול מסוים|צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images
אז איך כן לוקחים את הקשר לשלב הבא?
"להיות שם", אומרת סלומון בפשטות. "להיות כשהיא צריכה, לתת כתף, כל המרכיבים של חברות טובה. להראות לה את האיכויות שלך – כמה אתה נאמן, מצחיק. לא לפלרטט בצורה מינית, אבל כן להחמיא לה ולתת לה את תחושת האהבה והחיבה שכולנו צריכים בפועל. כן להיענות לפעילויות שהיא מציעה, גם אם אתה לא מתלהב".

עוד דרך להניע לפעולה היא להיות גלוי בכל הנוגע לחיים האישיים: "ברגע שתספר לה שאתה יוצא עם אחרות – בלי להמציא סיפורים בכוונה, כמובן – הערך שלך בעיניה גם יגדל. תפתח את העולם שלך בפניה, כי היפתחות מעוררת התקרבות. מחקרים הראו שגם תדירות המפגשים משפיעה על הקרבה: כשיש חיבה וכימיה ככל שנפגשים יותר ולא רק מדברים בטלפון או משחקים קשה להשגה, יש סיכוי שהחיבה תהפוך לאהבה".