בדרך להיות סיפור ההצלחה הבא? שתפו אותנו ואולי תזכו בפרס שווה במיוחד
שקועים באינספור מטלות בבית הספר ולא מספיקים לצפות בסדרה האהובה עליכם? לא מצליחים לשלב תחביבים ובילוי עם חברים בין עומס המבחנים והמשימות? אולי אתם צריכים ללמוד לנהל את הזמן שלכם כמו שצריך, לעשות סדר עדיפויות חדש? אבל איך עושים את זה כמו שצריך?
המשפט המוכר אומר: "תן לאדם רעב דגים והוא יהיה שבע יום אחד, למד אותו לדוג והוא יהיה שבע כל החיים". אז החלטנו לאמץ את זה ולתת לכם חכה. גם אם אתם לא ממש אוהבים דגים, בעזרת החכה הזו תוכלו לנהל ולתכנן את הזמן שלכם כך שתספיקו לעשות גם את הדברים שאתם חייבים לעשות וגם את הדברים שאתם רוצים לעשות, גם בחופש וגם בשגרה.
מצב החשבון שלכם: 1440 דקות
כרמית אלון, יועצת משפחתית, חינוכית והתפתחותית, מציעה להתייחס לניהול הזמן בדיוק כמו שמנהלים חשבון בנק. "לכל אחד מאיתנו יש בנק של זמן עם 24 שעות לשימוש ביום. 1440 דקות שאנחנו צריכים להחליט איך אנחנו משתמשים בהן", היא אומרת ומציגה בפנינו שיטה קלה ופשוטה שתעזור לכם לנהל את הזמן בצורה הטובה ביותר.
"בשלב הראשון הכינו רשימה של כל הדברים שעליכם לעשות במהלך היום - שינה, לימודים, ארוחות, צפייה בטלוויזיה, חברים ועוד. בשלב השני קחו את כל הפעולות האלו והחליטו איך אתם מכניסים אותם לעוגה של 24 שעות. התחילו בפעולות שלוקחות הרבה זמן, ופחות נתונות לשינוי, כמו ביה"ס ושינה. לדוגמא: ביה"ס - 7 שעות, שינה - 7 שעות.
לאחר מכן קחו את שאר הפעולות שברשימה והכניסו אותן לעוגה: לדוגמא: טלוויזיה - 1 שעה, חברים - 2 שעות וכן הלאה. לאחר שמילאתם את העוגה והגעתם ל-24 שעות, הסתכלו על הפעולות שנותרו מחוץ לעוגה - אלו פעולות שאין לכם זמן אליהן באותו היום ואותן תצטרכו לדחות".
יכול מאד להיות שבפעמים הראשונות תגלו שהשארתם פעולות חשובות, כמו למשל אוכל או הכנת שיעורים, מחוץ לעוגת הזמן שלכם. אלון מציעה לנו טכניקה שעוזרת להימנע ממצב כזה. "כל הדברים בחיים נכנסים לאחד מ-4 מצבים: 1. חשוב ולא דחוף, 2. חשוב ודחוף, 3. לא חשוב ולא דחוף 4. דחוף אבל לא חשוב. קחו את כל הפעולות שברשימה שלכם, בדקו לאיזה מצב הן שייכות וסדרו את העוגה בהתאם לסדר העדיפויות הזה".
מה ההבדל בין המצבים?
"ההבדל בין דחוף לחשוב הוא שדברים דחופים אי אפשר לדחות, כמו למשל למידה למבחן יום לפני מבחן גדול, או שינה אחרי יום ארוך וקשה במיוחד ולכן נכניס אותם ראשונים לעוגה. דברים חשובים הם הדברים שאנחנו אוהבים לעשות והם כוללים גם דברים כלליים וגם דברים אישיים. יש כאלה שחשוב להם לבלות עם חברים ויש כאלה שחשוב להם לראות כדורגל, לרקוד, להתנדב או לבלות עם המשפחה. כמובן שאסור לוותר על הדברים החשובים, חשוב להכניס אותם לעוגה ולדאוג לעשות גם אותם כי הם מהנים ונותנים לנו כח".
איך מחליטים מה יותר חשוב, או מה יותר דחוף?
"כמובן שהכל תלוי בסיטואציה ובהעדפות האישיות של כל אחד. לאיזה מצב מתוך 4 המצבים הייתם מכניסים למשל את הבילוי בפייסבוק, שיחות בטלפון, להביא את האח מהגן, בילוי עם חבר, שיעורי בית, טלוויזיה? בדיקת החשיבות היא גם עניין של סדר עדיפויות. מה יותר חשוב: לבלות עוד שלוש שעות מול המחשב וללכת לישון באמצע הלילה, ואז להגיע שפוך לביה"ס או ללכת לישון מוקדם כדי להגיע רענן לביה"ס ולהצליח בלימודים?".
הנוסחה הזו, מבטיחה אלון, היא נוסחה שעובדת עם כל פעולה, החל מהפעולות היומיומיות ביותר ועד לפעולות גדולות ויוצאות דופן. "אם למשל אתם צריכים להכניס לעוגת הזמן שלכם את זמן המקלחת. יש כאלה שמאחרים תמיד לבילוי כי הם מתקלחים, מתאפרים ומתגנדרים במשך שעות. כאן אתם צריכים לבדוק עם עצמכם מה יותר חשוב, שכולם יגידו כמה אתם יפים, או שיהיה לכם יותר זמן לבלות עם החברים?".
דוגמא נוספת היא סדר וארגון. "בכל יום מגיעים הביתה וזורקים את כל הדברים בערימה בחדר. אחרי שבוע פתאום נזכרים שצריכים משהו, ואז מתחילים לחפש אותו בערימה במשך שעה. אם הינו נותנים את הדקה בכל יום לשים את הדברים במקום, הייתה נחסכת לנו השעה הזו של החיפושים".
הנוסחה שמציעה אלון עוזרת לנו לנהל את הזמן ולהחליט מה לעשות ומתי, לא רק בדברים היומיומיים אלא גם בדברים גדולים ורחוקים יותר. "כשאנו מנהלים את הזמן אנחנו לומדים לתכנן. בדיוק כמו שעושים עוגת זמן יומית, אפשר לעשות עוגה שבועית, חודשית ושנתית וכך לתכנן את הזמן קדימה. למשל אם יש מבחן גדול עוד שבועיים, מתי אני מתחיל ללמוד?".
רוצים ללמוד לנהל גם את הכסף שלכם? הכנסו לאתר של בנק הפועלים