בדרך להיות סיפור ההצלחה הבא? שתפו אותנו ואולי תזכו בפרס שווה במיוחד
איפה אתם הייתם השבוע כשרשת הפייסבוק קרסה? סביר להניח שעמדתם המומים מול המחשב או הסמארטפון, מתים לשתף את כולם בתחושת הריקנות שהשתלטה עליכם ולקבל עליה לייק.
אין לכם מה להרגיש רע עם עצמכם, אתם ממש לא לבד. 73% מבני הנוער בגילאי 15-17 גולשים בפייסבוק באופן יומיומי, ו-94% מתלמידי התיכון מודים שהם עושים את זה בזמן השיעור.
אבל חוץ מהפייסבוק, שנראה כאילו כל העולם כבר עבר לשם והשאיר את המציאות בחוץ, יש עוד רשתות חברתיות שמצליחות לאסוף מיליוני חברים ומאפשרות קשרים חברתיים בצורות שונות. חלק מהרשתות החברתיות הן יותר סגורות, חלקן מיועדות לאוכלוסיות מסוימות וחלקן פתוחות לכולן.
לכל נפילה שלא תבוא ואם אתם רוצים להרחיב את אופקיכם מעבר ל"סטטוס" ו"פיד", החלטנו להציג בפניכם רשתות חברתיות נוספות שיאפשרו לכם לשתף את החברים שלכם בחוויות, במחשבות ובעצם בכל מה שאתם עושים. נעים להכיר - יש חיים אחרי הפייסוש.
טוויטר: בלי לחפור יותר מדי
נתחיל מהקל: אם נחתתם ממאדים או לא הייתם מחוברים בשנים האחרונות, נספר שטוויטר היא רשת חברתית המבוססת על שליחת מסרים קצרים של עד 140 תווים.
הבסיס לרעיון עליו פועלת הרשת נלקח מרעיון שליחת הודעות סמס בין טלפונים ניידים, עוד בימים שסמסים היו מוגבלים באורך (כן, כן, היו כאלה ימים). ההודעות בטווויטר מכונות ציוצים וכל ציוץ שתצייצו יהיה חשוף בפני כל החברים שלכם ברשת, הנקראים עוקבים. גם אתם כעוקבים תוכלו לראות את כל הציוצים של אלו שאתם עוקבים אחריהם ולהגיב להם.
בעולם, טוויטר היא הרשת החברתית המקוונת השנייה בגודלה לאחר פייסבוק. נכון לסוף 2012 לטוויטר מעל ל-500 מיליון משתמשים, וממוצע הציוצים הנשלחים ביום עומד על כ-340 מיליון. בישראל הרשת תפסה פחות אך היא עדיין נפוצה מאד, ומשמשת בעיקר אמנים - שחקנים, זמרים, כוכבי ריאליטי ודוגמניות שמעדכים את המעריצים.
התרומה לתרבות:
ההאשטג (מסומן ב-# לפני מילה מסוימת) הוא מעין תגית המסמנת ציוץ כחלק מנושא ספציפי. לחיצה על מילת הנושא שנכתבה לאחר הסולמית, תוביל את המשתמש לחיפוש כל הציוצים הכוללים את הנושא הנבחר.
מה משתפים:
בעיקר את המחשבות שלכם באותו הרגע. ובקיצור.
פינטרסט: לוח התמונות הפרטי שלכם
פינטרסט היא אחת הרשתות המסקרנות שהתפתחו בשנה האחרונה. הגרסה הראשונה של פינטרסט הופיעה במרץ 2010 ומאז החלה לתפוס תאוצה. פינטרסט בנויה כמו לוח שעם וירטואלי עליו ניתן "לנעוץ" תמונות מקוריות מהמחשב שלכם, תמונות מעניינות שראיתם אצל חברי הרשת או תמונות מהאינטרנט (RePin)
אפשר לחלק את הלוח לקטגוריות שונות ולכל קטגוריה לשייך תמונות רלוונטיות – למשל לוח תמונות של חברות, לוח תמונות של אוכל, לוח תמונות של בגדים ועוד.
פינטרסט מאפשרת למשתמשיה לעקוב אחר משתמשים אחרים, וכאשר משתמשים נכנסים לעמוד הבית של האתר הם רואים רשימת מעקב אחר פעילות של הלוחות והמשתמשים שאחריהם החליטו לעקוב.
התרומה לתרבות:
פינטרסט היא רשת נשית בעיקרה, כש-80% מהרשומים בה הן בנות. יש בה הרבה אופנה, אוכל, ריהוט, עיצוב, שיער ועוד.
מה משתפים:
תמונות וקבצי וידאו של כל דבר שמשתייך לתחומי הענין שלכם - החל מרעיונות ללוקים אופנתיים לשיעור התעמלות ועד לתמונות הדגים שצילמתם באילת.
פורסקוור: האח הגדול גרסת האפליקציה
פורסקוור היא רשת חברתית מבוססת מיקום שמעודדת גולשים לשתף היכן הם נמצאים בכל רגע נתון. הרשת פועלת באמצעות אפליקציה לטלפון הנייד, באמצעותה אתם מדווחים על מיקומכם בכל רגע נתון. ממש כמו כפתור ה- Check-In בפייסבוק (שהגיע הרבה אחרי פורסקור).
באמצעות הרשת תוכלו לראות מי נמצא יחד אתכם במקום בו אתם נמצאים והיכן נמצאים שאר החברים שלכם. בנוסף, תוכלו להעזר ברשת כדי למצוא עסקים ושירותים בקרבת מקום, וגם לקבל הטבות והנחות דרך הרשת.
התרומה לתרבות:
העלמת השאלה "אחי, איפה אתה?" מהלקסיקון, והחלפתה בשאלה "אחי מה אתה עושה שם?".
מה משתפים:
איפה אתם נמצאים עכשיו.
אינסטגרם: החיים יפים יותר עם פילטר
אינסטגרם היא הרשת החברתית הכי פוטוגנית, שהתחילה כאפליקציה והתרחבה בהמשך גם לאינטרנט. באינסטגרם תוכלו לשתף תמונות וסרטונים. גם כאן, בדיוק כמו בטוויטר, העוקבים שלכם יוכלו לראות את כל הפוסטים שפרסמתם.
אינסטגרם מאפשרת הוספה של מסננים גרפיים שונים המשדרגים את התמונות והסרטונים ומעניקים להם מראה מיוחד ונוסטלגי. האינסטגרם הוא המקום הטוב ביותר להחשף לחייהם של הסלבס, לראות אותם מעלים תמונות מחיי היומיום שלהם ולהרגיש אחד מהחבר'ה.
התרומה לתרבות:
רשת האינסטגרם החדירה לכולם את אהבת הצילום, באמצעות המסננים הגרפיים, אינסטגרם הפכה כל תמונה בנאלית ומשעממת ליצירת אומנות.
מה משתפים:
כל דבר שמצטלם טוב - החל מארוחת הבוקר שהכנתם בעצמכם ועד ליצירות שקשקשתם במהלך השיעור בעמוד האחורי של המחברת.
יו טיוב: הכוכב הבא הוא אתם
למרות שזה עלול להשמע מעט מוזר, גם האתר הוותיק יו טיוב הוא רשת חברתית. אתר הסרטונים הפופולארי בעולם מאפשר למשתמשים להעלות, לראות ולשתף קטעי וידאו.
כל גולש שנרשם יכול להוסיף סרטים לאתר, לדרג ולכתוב הערות על סרטים אחרים. ניתן לשבץ סרטונים מיוטיוב בקלות בבלוגים ובאתרי אינטרנט אחרים, וכיום יותר מ־80% מהסרטונים שמוטמעים באתרים אחרים ובבלוגים פרטיים הם סרטונים שהועלו ליוטיוב.
באתר יש אפשרות חיפוש פנימי הבנויה על מנוע החיפוש של גוגל. כמו כן גוגל מפעילה מנוע חיפוש בשם גוגל וידאו שחלק גדול מהתוצאות המתקבלות באמצעותו הן מיוטיוב, כך שברגע שהעלתם סרטון ליוטיוב כולם יוכלו לצפות אותו (אלא אם הגדרתם אותו כסרטון פרטי).
התרומה לתרבות:
יוטיוב הוא חלק מתרבות האינטרנט. סרטונים רבים נצפים בכל העולם וזוכים לפופולריות רבה שאף חוצה את גבולות האינטרנט ומגיעה לתקשורת הכתובה והמשודרת. זמרים רבים הפכו את היוטיוב לערוץ המרכזי בו הם מציגים את הקליפים שלהם, וצעירים רבים הפכו לכוכבי רשת מוכרים בעולם כולו בזכות האתר.
מה משתפים:
סרטונים על כל מה שבא לכם. החל מחיקויים שעשיתם בבית, מתיחות שמתחתם את החברים בכיתה ועד לקליפ שהכנתם למסיבת הסיום.