>> היכנסו לאינדקס העסקים הקטנים

גלידה ד
איך מזג האויר הקריר משפיע על צריכת הגלידה?|צילום: איל קרן
הסערה אמנם חלפה, אבל החורף כבר כאן באופן רשמי, הרוח הקרה מנשבת והחזאים מבטיחים עוד הרבה ימים גשומים - וכל מה שאנחנו רוצים זה להישאר בבית מתחת לפוך. ואולם, יש כאלו שחייבים להמשיך לעבוד גם כשמדובר בעסקים עונתיים שפועלים לרוב רק בקיץ. אבל מי מסוגל ללקק גלידה כשבחוץ יורד גשם ואילו מאכלים מהווים תחליף לגלידה הקרה? מי קונה בגדי ים כשהקולקציה שמתאימה לחורף היא רק סריגים ומעילים? קבלו את רשימת העסקים שמשתדלים לא להיות מתוסכלים מעונת החורף וממציאים את עצמם מחדש כדי שהלקוחות יישארו והעסק ימשיך לשגשג.

אין גלידה תאכלו קרפים

אין כמו לאכול גלידה בקיץ, וגם רשתות הגלידריות יודעות שהן יעשו קופה כשהשמש בחוץ קופחת. ענף הגלידריות מגלגל כ-450 מיליון שקלים בשנה לפי נתוני דן אנד ברדסטריט מחודש יולי האחרון שהתפרסמו ב"גלובס". התקופה המוצלחת ביותר היא חודשי הקיץ שמהווים 70% מנתח המכירות לעומת 30% מהמכירות בחודשי האביב והחורף.  

פחזניות בחורף, גלידריית ג'לה (צילום: גיא טשקנט)
מרק שוקולד עם פחזניות במקום גלידה|צילום: גיא טשקנט
ברשת הגלידריות "ד"ר לק" מסבירים כי קיימת הפרדה בין "חנויות קיץ" שנמצאות בדרך כלל בפארקים ובחופים והן חוות את הירידה של כ- 45% במכירות. לבין חנויות שנמצאות בקניונים וגם הן חוות אמנם ירידה אבל רק של כ-20% במכירות. לרשת ישנם 19 סניפים, שרובם אכן ממוקמים בקניונים ולכן החורף לא מהווה נקודת תורפה קשה עבורם, מה עושים כדי למשוך את הלקוחות? משיקים תפריטי חורף כמו סחלב חם, קרפים חמים וופל בלגי.

דני כותני, מייסד רשת ד"ר לק מספר ל-mako שתפריט החורף החדש אמור למשוך לקוחות שמעוניינים בקינוחים חמים, "זו מהדורת קינוחים חורפית שמתבססת על משקאות החורף הנוסטלגיים". התפריט החדש משלב בין טעמי הגלידות למשקאות ביניהם סחלב, סיידר ושוקולטה. "אנחנו מציעים גם וופל בלגי חם ומעליו תוספות חמות כמו גלידת רום צימוקים, רוטב סיידר תפוחים, קרמל, קינמון ותפוחי עץ טריים", מסביר כותני ומדגיש, "עונת החורף מהווה עבורנו תקופת פיתוח בה אנו משקיעים בבחינת טעמים חדשים לקיץ"

מרק שוקולד במקום גלידה קרירה

גלידת ג'לה (צילום: גיא טשקנט)
טעמים קטיפיים במיוחד לחורף|צילום: גיא טשקנט
ברשת הגלידריות ג'לה דווקא מצהירים כי הם לא מרגישים בירידה משמעותית בכמות הלקוחות שאוכלים גלידה בחורף, "מדובר בירידה מינורית של כ-15% ויש קהל שצורך גלידה דווקא בחורף", אומרת גל, שרשת הגלידריות נמצאת בבעלותה ובעלה, השף גיא טשקנט. "יש אנשים שזו ה-עונה בשבילם והם אפילו מגיעים לגלידרייה ואומרים "אני אוכל גלידה רק בחורף". לדבריה גם אם רואים פחות לקוחות קבועים ברשת, חובבי הגלידות בחורף משלימים את החסך ובאים לטעום מהגלידה.

אבל גם בג'לה מבינים שהחורף מוקדש למאכלים חמימים. "אנחנו מתכוננים מבחינת התפריט ומשיקים וופל בלגי חם ברטבים שונים", מוסיפה גל. גם המחיר משתנה בהתאם, בקיץ תשלמו עבור וופל בלגי ו-3 כדורי גלידה 40 שקלים ובחורף המחיר יורד ל-29 שקלים בלבד. בנוסף, תאכלו ליהנות מ"מרק שוקולד" שבתוכו צפות פחזניות ממולאות בגלידה. גם צוות העובדים מרוויח מעונת החורף הקרה, "בימי הקיץ אנחנו פתוחים עד חצות ולעומת זאת בחורף רק עד 22:00 בלילה".  

מי קונה שולחן למרפסת בחורף?

ריהוט גן, גלריית אאוטסטנדינג (צילום: איל קרן)
"אדריכילים ומעצבי פנים קונים ריהוט גן בחורף"|צילום: איל קרן
למרות שהגלידה מזוהה כמאכל האולטימטיבי בקיץ, גם בתחום המשקאות אנו רואים השתלטות בעונת הקיץ של אייסים, שייקים ומשקאות קרירים נוספים. ומה עושים בקיץ שכל מה שבא לנו זה משקה שיחמם את הגרון? מוסיפים תפריט נוסף של משקאות חמים. ברשת רי-בר שמציעה משקאות בריאות ושייקים מצהירים כי הם מתאימים את עצמם גם לחורף, "יצאנו עם מוצרים חורפיים והשנה מדובר במשפחת הre:oats, מעדני שיבולת שועל חמים בטעם טבעי ובטעם סחלב עם שפע תוספות". על מנת למנוע ירידה במכירת מוצרי הקיץ הם גם מציעים הנחה בסך חמישה שקלים לכל המשקאות הקרים.

לא רק בתעשיית המזון, אנו רואים עסקים עונתיים אלא יש בתי עסק נוספים שמוכרים מוצרים שמתאימים בעיקר לקיץ,  כמו שוק ריהוט הגן שתמקד במכירת רהיטים לקיץ, מי צריך שמשייה כבחוץ יורד גשם? אלי יהב, מבעלי גלריית אאוטסטנדינג שמציעה ריהוט לגן ולחצר מסביר  שעונת החורף יכולה להיות חיובית ומאפשרת חידושים ושינויים בקולקציה הקיימת, "זה הזמן לצאת לתערוכות ולהכין את עונת הקיץ הקרובה" ומוסיף "הצרכן נהנה בתקופה זו ממוצרים מעוצבים בהנחות שמגיעות עד 70% ולכן בתקופת החורף יש כאלו שממהרים לרכוש וזוכים למחירים אטרקטיביים".

אז נראה ששולחן פלסטיק לחצר אולי לא עומד בראש מעייניו של הקונה הישראלי בחורף וכנראה בחורף אף אחד לא יארח את אורחיו במפרסת ולכן שוק ריהוט הגן מתאים את עצמו לעונה, "אנחנו מציעים פינות ריהוט מעוצבות בעזרת חומרים חדשניים וטכנולוגיית ייצור מתקדמת וכך מציגים ריהוט חוץ שעמיד יותר לתנאי מזג האוויר", הוא מוסיף. למרות זאת הוא אומר שאכן שוק ריהוט הגן מצליח בעיקר בחודשי האביב, "מי שמרבה לקנות בחורף הם בעיקר אדריכלים ומעצבי פנים שבונים או מתכננים שיפוץ ועורכים קניות מקדימות בכדי להנות מהם בזמן הכניסה לבית החדש".

"בעולם קונים בגדי ים גם בחורף, בגד ים לכל חופשה"

עלמה ביץ (צילום: אוריה גנור)
עלמה ביץ' פתוחה רק בסופ"שים בעונת בחורף|צילום: אוריה גנור
אם יש משהו שמסמל את הקיץ יותר מכל אלו הפאבים והמסעדות ששוכנות על טיילת חוף הים, מסיבות חוף ובנות בביקיני כנראה שלא תוכלו לראות בעונה הגשומה על חוף הים,  אז האם יש צורך במסעדות חוף כשאין מי שישתה את המרגריטה קרה? אוריה גנור, בעלי "עלמה ביץ'" שממוקמת על חוף ימה של יפו, מצהיר שאין להספיד כל כך מהר את העסק הקייצי, "גם החורף הוא קייצי וחייכני", הוא מספר ל-mako, אך למרות זאת הוא אומר, "אנחנו פתוחים רק בסופי שבוע בימי שישי-שבת, במזג אויר בהיר כמובן".

לדבריו, חודשי אוקטובר עד מרץ מסמלים את התקופה הפחות אטרקטיבית של "עלמה ביץ' והמסעדות השונות שעל החוף, "היקף המכירות נמוך, היקף העובדים שאני מעסיק יורד וגם מבחינת התפריט יש שינויים", הוא אומר. "התפריט משתנה כי יש דברים שאני לא אחזיק בחורף", ומספר שמשקה הבית בתקופת הקיץ, מרגריטת לימונים קפואה נמכר מן הסתם פחות בעונה הגשומה, "בקיץ בסוף שבוע אני מוכר בערך 50 ליטרים מהמשקה ובסוף שבוע האחרון מכרנו רק 5 ליטרים".

גנור טוען שהלחץ לפתוח את המקום גם בחורף נובע דרישת הקהל, "אנשים פשוט מבקשים בפייסבוק שאפתח, אני מודיע בפייסבוק אבל אין מה לעשות המקום לא סגור ולא מוגן ולכן יכול לעבוד רק בימים שאין גשם", הוא מכריז.

תצוגת אופנה גוטקס (צילום: אלעד דיין)
בגדי ים בעונת החורף עד 50% הנחה|צילום: אלעד דיין

ואם מדברים על בחורות בביקיני, אין ספק שהעסק הכי קייצי הוא חנויות לבגדי ים אך מה עושים שמגיעה עונת החורף וכל מה שהישראלים רוצים זה להתעטף בבגדים חמים? "בארץ הישראלים קונים בגדי ים בעיקר בקיץ אבל "גוטקס" היא חברת בינלאומית שמוכרת ל- 60 מדינות נוספות בעולם", מסביר יריב ברנבלום, מנהל תקשורת שיווקית ב"גוטקס" וטוען שעונת החורף לא מהווה בעיה עבורם. "בגדי ים של "גוטקס" נמכרים ברחבי העולם לאורך כל השנה כי שם קונים בגד ים חדש לכבוד כל חופשה", הוא מוסיף.

ומה מצב השוק בארץ? לטענתו הירידה באחוזי המכירות אינה משמעותית, "תיירים רבים באים לארץ ומחפשים את בגדי הים שלנו", הוא מוסיף "למשל בסילבסטר צפויה עלייה באחוזי המכירות". למרות זאת הוא אומר שאין ספק שמחלקות בגדי הים בחנויות השונות מצטמצמת, "בחנויות כמו המשביר לצרכן אפשר למצוא פחות בגדי ים אך החנויות שלנו בארץ קיימות ופעילות לאורך כל השנה", הוא מדגיש.

קניית בגד ים בחורף עשויה להיות משתלמת ביותר, ברנבלום מסביר כי המחירים יכולים להגיע עד 50% הנחה בדומת למבצעים בסוף עונה. בנוסף, הוא מסביר כי מוצרים נוספים בחנויות עוזרים לשמירה על מצב המכירות, "יש לפלפל למשל מוצרים משלימים כמו טייצים ובגדים שנמכרים לאורך כל השנה", הוא מדגיש "ולכן אנחנו מצליחים למכור גם בחורף". ברנבלום טוען שהחורף אינו משפיע על תעשיית בגדי הים ב"גוטקס", ""הקיץ רק הולך ומתארך, כמה חודשי חורף יש לנו בארץ? אולי ארבעה חודשים", הוא מסכם.