הסנדלריה (צילום: משה שליט)
במטרה לעודד אותך, כעצמאי, לחסוך לגיל פרישה מעניקה לך המדינה הטבות מס|צילום: משה שליט
בעלי עסקים ועצמאים בכלל טרודים בניהול היומיומי של העסק ועסוקים פחות במה יהיה בעתיד; הם אמנם דואגים לזכויות הסוציאליות של עובדיהם, וזאת על פי חוק, כולל הפרשה לקרן פנסיה/קופת גמל וכו'. אולם, כשזה מגיע לדאוג לזכויות של עצמם, לעתידם ולעתיד משפחתם, רבים מהם מזניחים סוגיה חשובה זו. התוצאה במקרים רבים היא – פרישה מהעסק עקב הגיל, או חלילה עקב אבדן כושר עבודה, מבלי שהם צברו מספיק נכסים שיכלכלו אותם לעת זקנה. החיסכון הפנסיוני הוא כלי חשוב שנועד להבטיח את רמת החיים לאחר גיל הפרישה.

כעצמאי עומדים בפניך בגיל הפרישה שלושה מקורות הכנסה:

  • קצבאות הביטוח הלאומי
  • חיסכון פנסיוני יזום על ידך בתכנית ביטוח, קופת גמל, קרן פנסיה
  • חיסכון פיננסי ונכסים אחרים אותם צברת במהלך שנות פעילותך הארוכות

מה נותן החיסכון הפנסיוני?

  • הכנסה שוטפת מגיל פרישה לכל החיים שתאפשר לך לשמור על רמת חיים טובה גם בזקנה.
  • הגנה על הכנסתך והכנסת משפחתך במקרה של אובדן כושר עבודה.
  • שמירה על רמת החיים של שאריך במקרה מוות.

היכן מפקידים?

קיימים מספרי אפיקי השקעה לטווח ארוך, ניתן לבחור באחד מהם או בשילוב ביניהם:

  • קרנות הפנסיה החדשות (פועלות החל מ- 1/95)
  • תכניות ביטוח
  • קופות גמל

איך בוחרים?

יש לבדוק באיזו מידה נותנים המוצרים הפנסיוניים מענה לצרכים שלך בנוגע ל:

  • גובה הקצבה שתקבל בגיל פרישה
  • גובה הקצבה שתקבל במקרה אובדן כושר עבודה
  • גובה הקצבה שתקבל המשפחה במקרה פטירה.

מתי כדאי להתחיל לחסוך?

ככל שתתחיל בגיל צעיר יותר, תוכל להגיע לסכום קצבה גבוה יותר לקראת פרישתך.

הטבות מס

במטרה לעודד אותך, כעצמאי, לחסוך לגיל פרישה מעניקה לך המדינה הטבות מס בדרך של:

  • זיכוי מס על הכנסות – ההטבה היא בשיעור אחיד של 35% מהסכום שהופקד לתוכניות הפנסיוניות שלך            (בכפוף לתקרות המתעדכנות מידי שנה).
  • ניכוי – הקטנת הכנסתך החייבת במס ובתשלום דמי ביטוח לאומי. הטבה זו היא רגרסיבית (בין 5%     ל-16%) וגדלה ככל שהכנסתך ושעור המס השולי שלך גבוהים יותר. לדוגמא: אם המס השולי בגין הכנסתך הוא 34% (הכנסה שנתית 239,760 – 501,480 ₪), הרי שניצול מלוא הטבות המס יחזיר לכיסך 11,463 ₪.      

תמונת אילוסטרציה (צילום: realsimple.com)
החיסכון הפנסיוני הוא כלי חשוב שנועד להבטיח את רמת החיים לאחר גיל הפרישה.|צילום: realsimple.com
אובדן כושר עבודה

באפשרותך לרכוש כיסוי ביטוחי למקרה אובדן כושר עבודה (נכות) וליהנות מניכוי נוסף בשיעור של 3.5% מהכנסתך ועד לתקרה של 4 פעמים שכר ממוצע במשק 37,040 ₪ לחודש, דהיינו עד 1,296 לחודש- 15,556 שנתי.

רצוי לחסוך מעבר לבסיס הטבות המס

מאז ומתמיד חסכו עצמאים על בסיס הטבות במס. הסכומים הופקדו בדרך כלל על פי הוראה של יועץ המס או רואה החשבון. גובה ההפקדה היה בהתאם להכנסתו החייבת של העצמאי, ללא קשר לצרכיו או לשמירה על רמת חייו בגיל פרישה.

חמור מכל הוא מצבם של כ- 50% מהעצמאים שהכנסתם נמוכה, שאינם זכאים להטבות מס ולכן הם אינם חוסכים כלל לגיל הפרישה. בנוסף, חלק מהעצמאים שחסכו בעבר בקופות הגמל ההוניות נהגו למשוך את הכספים מייד עם תום תקופת החיסכון (15 שנה) ולהשקיע אותם בעסק ונותרו בגיל פרישה עם קצבאות הביטוח הלאומי בלבד.

ומה לגבי קרן השתלמות?

הפקדה לקרן השתלמות כוללת "מתנה" משמעותית ממס הכנסה, בשלב ההפקדה ובשלב המשיכה. קרן השתלמות נותרה האפיק ההוני היחיד הנהנה מהטבות מס מפליגות ומתקופת חסכון קצרה (6 שנים).

ההפקדה לקרן השתלמות לעצמאים לצורך ניצול הטבות המס (בשנת 2015) הינה בשיעור 7% מההכנסה עד לתקרה של 263,000 ₪, דהיינו הפקדה שנתית מוכרת של 18,410 בשנת 2015. מתוך הפקדה זו 2.5% (6,575 ₪) הראשונים, אינם מזכים בהטבות מס, 4.5% הבאים (11,835 ₪) מוכרים כניכוי הבא לידי ביטוי בהפחתת ההכנסה החייבת במס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות.

שיעור ההטבה במס הוא רגרסיבי בהתאם למס השולי שלך ובנוסף, במועד המשיכה כדין (בד"כ 6 שנים) הנך זכאי לפטור ממס רווח הון על הכספים עד לתקרת הפקדה השנתית המוטבת 18,410 ₪ בשנת 2015.

חשוב! "תקרת הפקדה מוטבת" אינה תלויה בהכנסתך והנך רשאי להפקיד עד לתקרה זו וליהנות במועד המשיכה מפטור ממס רווחי הון. הפקדה מעבר לתקרה המוטבת תחויב במס במועד המשיכה בשיעור 25% בגין הרווח הריאלי. אין השלכת ותק בין שתי קרנות השתלמות לעצמאים.

התנאים למשיכת כספים פטורים ממס בקרן השתלמות:

  • חלפו 6 שנים ממועד ההפקדה הראשון לקרן השתלמות (3 שנים למי שהגיע לגיל פרישה)
  • חלפו 3 שנים ממועד ההפקדה והמשיכה נעשית לצורך השתלמות
  • במקרה פטירה

מזה מספר שנים מונחת הצעת חוק פנסיה חובה לעצמאים לפתחו של משרד האוצר וארגוני העצמאים, חשוב לא להמתין ליישומה ולהתחיל ככל שיותר מוקדם בחיסכון שאת פירותיו תקטוף בשנות הפרישה מעבודה ההולכות ומתארכות. ריבוי הרפורמות הביא לשינוי במוצרי החיסכון לטווח ארוך ובכללי המס החלים עליכם, חשוב לעקוב אחר השינויים ולהתנהל בהתאם ובמידת הצורך ניתן להיוועץ עם יועץ פנסיוני אובייקטיבי.

בעל עסק – "חבר בעל שליטה"

אם הינך חבר בעל שליטה בחברת מעטים, הרי שבתיקון 190 לפקודת מס הכנסה שנכנס לתוקף ב- 1.1.2012 בוצעו מספר שינויים בנושא ההפרשות שלך לתכנית הפנסיונית (קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל לא משלמת לקצבה). השינוי, השווה למעשה את שיעורי ההפרשה והתקרות לתגמולים לאלה המקובלים אצל שכיר רגיל .

שעורי ההפקדה והסכומים המוכרים בשנת 2015:

ע"ח החברה - 7.5% מהמשכורת עד לתקרה של 4 פעמים שכר ממוצע במשק – 37,040 ₪ (2,778 ₪) יוכרו לחברה כהוצאה (כולל את ההפרשה לאובדן כושר עבודה).

ע"ח העובד – 7% מהמשכורת עד לתקרה של 37,040 ₪ ( 2,592 ₪)  יופקדו במקביל.

קרן ההשתלמות לחבר בעל שליטה

הפקדת החברה שתותר כהוצאה תהיה בשיעור של 4.5% ממשכורת קובעת עד לתקרה של 15,712 ₪ לחודש, במקביל להפקדת העובד בשיעור 1.5% מאותה משכורת.

החברה רשאית להפקיד עד 7.5% מהמשכורת הקובעת אך ההפרש בין 4.5% ל- 7.5% לא יותר כהוצאה לחברה אך לא תחויב במס בידי העובד, דהיינו החבר ייהנה מהבדלי המס בין מס חברות 26.5% למס השולי שלו.

בנוסף, בעת משיכת קרן ההשתלמות כדין ייהנה העובד מפטור ממס על רווחי הון עד לתקרה המוטבת בשנת 2015 - 15,712 ₪.

הערה: כל האמור לעיל הינו מידע והסברים כלליים בלבד, אשר אינם מהווים ייעוץ פנסיוני או ייעוץ להשקעות ואינם מהווים תחליף לייעוץ המותאם ללקוח ולצרכיו האישיים. המידע ניתן בהתאם לחוק ולכללים הידועים היום.