אם תשאלו את האדם הממוצע איך יראה עתיד הפיננסי שלו, הוא בדרך כלל ידע לספר על השכר החודשי שלו, על דמי ההבראה שמגיעים לו, מעט מאד ידעו לתת תמונה מדויקת לגבי מצבם הכלכלי בעוד 5 שנים ועל אחת כמה וכמה בזמן הפנסיה.

כן, החיים שלנו הם מרוץ מטורף שמתמקד בהווה בזמן שהעתיד תמיד נראה רחוק, ו"יהיה בסדר"  זה חלק מה- DNA   של רבים מאיתנו.

חלקנו מצליחים לחסוך כסף בכל חודש, אם באמצעות תוכניות חסכון, פיקדונות, מניות אג"ח ועוד, שבבוא היום יגשימו לנו חלום. זהו תיק ההשקעות שלנו, המיועד לטווח קצר עד בינוני (שנה-שנתיים, עד כמה שנים). אם למטרה מוגדרת וידועה מראש, ואם ליום גשום או למקרה ש...

התיק הזה זוכה לתשומת לב כלשהיא  מאיתנו, אנו קוראים את המוספים הכלכליים, מתייעצים עם "מביני עניין" (שכן, חבר, בן משפחה), אחרים  מתייעצים עם אנשי המקצוע -יועצי ההשקעות, ומנהלי התיקים. חשוב מאוד שנמשיך לעקוב אחר התיק הזה, ולהתאים אותו לצרכינו המשתנים למטרות שלנו ולאופיינו האישי, אבל זה רק הכסף הקטן שלנו.

הכסף הגדול והחשוב ביותר, שאנו כמעט ולא נותנים את הדעת לגביו, מתחבא בתלוש השכר, בין כל הסעיפים השונים. כמה מאות שקלים שזורמים בכל חודש לחסכונות הפנסיוניים שלנו – קרן הפנסיה, קופות הגמל, קרנות ההשתלמות וכו', לרובנו הם כמעט שקופים. אבל אסור לנו להתבלבל – מדובר בהפרשות חשובות ביותר. בממוצע כל אחד מאיתנו מפריש לחסכון ארוך הטווח למעלה מ-3.5 משכורות כל שנה. לאורך 35 שנות עבודה אמור להצבר סכום של כ- 120 משכורות – שווה ערך לעשר שנות עבודה! זהו סכום נכבד ביותר, סכום האמור לאפשר לנו לשמור על רמת חיים נאותה שנים רבות אחרי פרישה.

סכום זה אמור לכלכל אותנו בכבוד בפרק השלישי של חיינו, לסייע לנו לשמור על רמת חיים, ליהנות מהזמן הפנוי, להגשים חלומות, תחביבים וכן לסייע לילדים ולמשפחה, מבלי לפגוע בצרכים שלנו בבואנו לגיל הרביעי.

אז מה עושים?

כולנו חייבים לשאול את עצמנו את השאלה הבסיסית ביותר- מה תהיה הקצבה החודשית שלנו לאחר הפרישה? מה אנחנו יודעים על החסכונות הפנסיונים שלנו? האם אנו מצליחים לקרוא ולהבין את הדוחות השנתיים של החסכונות הפנסיונים? האם אנו יודעים מי מנהל את כספנו? האם אופי ואופן ההשקעה תואם את צרכניו, רמת הסיכון שאנו מוכנים לקחת? וכמה זה עולה לנו באמת? כלומר, מה הם דמי הניהול אותם אנו משלמים לחברה שאמונה על כסף חשוב זה.

צעד ראשון , לפתוח את הדוחות המגיעים מדי חודש ולקרוא את המספרים הקטנים והגדולים. בסביבה הכלכלית בה אנו מצויים, על פי מרבית התחזיות, מרביתנו לא יוכלו לשמור על רמת החיים או על רמת הכנסה בפרישה. ככל ששנות הפרישה רחוקות יותר, סביר כי שעור התחלופה (היחס בין הכנסה בפרישה להכנסה הנוכחית) יהיה נמוך יותר מסיבות רבות. משום כך, רק שילוב של הכסף הגדול ותיק ההשקעות הזמין יחדיו יוכל לתת לנו מענה מרבי לשמירה על רמת החיים.

כדי שנוכל להגיע לגיל הפרישה מוכנים עלינו לדעת לנהל ולתכנן את הנכסים שלנו תוך הקפדה מושכלת ומבוקרת על הנכסים הפנסיונים שלנו לרבות איזון בין ההכנסות להוצאות הקבועות שלנו, באמצעות יעוץ פיננסי ופנסיוני שיכול להעניק לנו כלים משמעותיים להבנה והיכרות עם מושגים חשובים, שיאפשר לנו להבין, לבחור ותכנן את הדרך הנכונה והטובה ביותר בה עלינו להתנהל, כדי שבגיל הפרישה נוכל להמשיך ולשמור על רמת הכנסה שתאפשר לנו ליהנות מאיכות חיים טובה ומכובדת.