"מבחינת החברה, בגילאי 70-80 אנשים אמורים להיות "מאושפזים" בבית אבות, לא להיות יצרנים. אבל אנחנו מייצרים שינוי חברתי שמייצר קהילה בריאה, שלא צורכת תרופות אלא חיה בצורה שמכבדת את חבריה מבחינת תעסוקה, פנאי, תזונה. בני 70+ שהם אנשים פעילים, שיש להם ערך מוסף כלכלי בגיל שבו  החברה מייעדת אותם לצאת מהמשחק. אנשים שפעילים בגיל השלישי לא רק מפסיקים להיות נטל, יש להם לשם מה לקום בבוקר", אומר מוש הראל, חבר קיבוץ איילת השחר.

מעבר להיותו יזם עצמאי ובעל  בית מלאכה לנעליים "הסנדלרייה", הראל הוא מנחה תכניות יזמות ומלווה לעסקים קטנים. בשנים האחרונות הוא מנהל את פרויקט "גמלאים בונים עסקים" שנערך במסגרת עמותת "ותיקי הגליל" של מועצה אזורית גליל עליון בשיתוף עם מכללת תל חי, והג'וינט ישראל-אשל. בשניים מתוך הקורסים שהעביר בשנים האחרונות  השתתפו שלוש גמלאיות מקיבוץ איילת השחר שיזמו רעיון: 'הבוידעם', מיזם עסקי-חברתי מספר הראל ומפרגן בענק לשלוש -  דבורה זרח (60)  נעמה אפק (72) ומגדה קנטרובסקי (84).

'הבוידעם' הוא חנות שבה מציגים 20 גמלאים מאיילת השחר את תוצרתם: תכשיטים, בגדים, צעצועים, כלי בית, קדרות, ציורים ועוד. החנות פועלת כמטריה עסקית ומאפשרת לכל מי שרוצה למכור את מוצריו. החנות מופעלת בהתנדבות כש-20% מהמכירות משמשות להוצאות שוטפות, ו-80% מועברים ליוצר/ת.

"יש בקיבוצים הרבה יוצרים. בתחילה, היתה התנגדות ושל מערכת הקיבוץ, שלא ידעה איך לאכול את זה, אבל הגמלאים באו ודפקו על השולחן. הם אמרו: תמצאו לנו מקום, כי את הכסף שתחסכו על המקום שאנחנו מבקשים, תצטרכו להוציא על הסעות לקופת החולים, כי לנו יהיה משעמם לשבת בחוסר מעש. איילת השחר הוא  קיבוץ ותיק, יש בו מעל 60%  גמלאים, ואני רואה מה זה גמלאים משועממים, שמתלוננים על שטויות, כדי למצוא לעצמם תעסוקה. נוסעים לקופ"ח פעמיים בשבוע כדי לקבל יחס", אומר הראל, ומספר כי בין הגמלאים שחברים במיזם יש שמרוויחים כמה מאות שקלים מדי חודש. תוספת מבורכת לתקציב הפנסיה, ממכירות החנות שעובדת כבר זו השנה השנייה, למרות הסקפטיות שהביע הקיבוץ בתחילת הדרך. 

"במסגרת "גמלאים בונים עסקים" קיבלו המשתתפות את כל הידע הדרוש להפעלת מיזם חברתי שיש לו גם מאפיינים עסקיים רווחיים. איך מקבלים החלטה הקים עסק, איך מקימים אותו, כלי ניהול ושיווק, טכניקות מכירה ושיווק באינטרנט, בניית תכנית עבודה, תמחור תקציב ובקרה ועוד", מסבירה עידית חמל, מנהלת עמותת "ותיקי הגליל" השותפה לג'וינט ישראל-אשל ביוזמה. "זהו קורס ייעודי לאוכלוסיית הגמלאים הצעירים המצליח להנגיש להם את עולם התוכן של היזמות ומאפשר להם לרכוש שפה חדשה – שפת היזמות".

"מאז פתיחתו בתחילת השנה יודעים כל תושבי האזור כי מתנות לחברים ולמשפחה קונים רק ב'בוידעם'. החל מבגדים ותכשיטים עד עוגות, ריבות ודבש – הכל מעשה ידי גמלאי הקיבוץ", אומרת מגדה ממקימות המיזם.

"עם עליית תוחלת החיים והזדקנות האוכלוסייה ישנה חשיבות יתרה לנושא התעסוקה בקרב שכבת גיל זו. אנו בג'וינט ישראל-אשל התחלנו במאמץ נרחב הכולל בין היתר סדנות מסוגלות תעסוקתית ועידוד יזמות עסקית לאנשים לאחר פרישה", מדווח יוסי היימן, מנכ"ל ג'וינט ישראל-אשל, "22 סדנאות התקיימו ב-20  מוקדים ברחבי הארץ בהן לקחו חלק 440 משתתפים. מיזמים כמו "הבוידעם" ו"אמנות פסיפס הזכוכית" הינם דוגמה לפוטנציאל ההצלחה הגלום במאמץ זה".

יהודית גליק, מנהלת תכניות לתעסוקת מבוגרים בג'וינט ישראל-אשל, מוסיפה כי חשיבות התעסוקה לאחר גיל הפרישה משמעותית לא רק מבחינת פרנסה, אלא גם לשימור תפקודי וקידום בריאות פיזית, נפשית וחברתית. "אנחנו מעודדים גמלאים לבדוק, להיות סקרנים ולהבין שהפרישה היא לא סוף פסוק אלא תחילה של דרך אחרת, חדשה, פחות מוכרת, שיש המון אופציות והזדמנות לבדוק בנחת כיוונים חדשים ומעניינים. להגשים את כל דברים שרצו ולא הספיקו בשנים בהן עבדו, הקימו משפחה וגידלו ילדים".

 שאלה: לא עדיף לבלות ולנוח בשנות הפנסיה, אחרי כל שנות העשייה והמאמץ? 

 "אנחנו מחונכים למסגרות עבודה, להכנסה קבועה, נמצאים ברשת חברתית ובבת אחת כל המסגרות הללו מתפרקות, בשיא הבשלות. גם אחרי הפנסיה אנשים זקוקים למשמעות, סיבה לקום בבוקר, יעד ומטרה, אפילו אם זה בזכות משרה חלקית. עשייה וקריירה חדשה מזמנות רשת חברתית, אנשים חשים שהם לא נפלטים מהחברה ונשארים רלוונטיים, שלא לדבר על האפשרות להשלים הכנסה כי עבור רבים היציאה לפנסיה פירושה נפילה כלכלית. מי שיכול ורוצה - זה חלון הזדמנויות והאופציה קיימת", מסביר גליק ופונה למעסיקים בבקשה לשקול העסקת מבוגרים.

גם אסתי דרור, תושבת קיבוץ כפר סאלד בגליל העליון הקימה מיזם עסקי מצליח עם פרישתה לגמלאות. "לאחר שנים של חינוך והוראה בהן גם ניהלתי חטיבת ביניים התפניתי לעסוק באהבה ישנה חדשה והיא יצירה", מספרת אסתי. "התוודעתי לעבודת הפסיפס הזכוכית ונשביתי בקסמה".

גם אסתי הצטרפה לתכנית "גמלאים יוזמים עסקים" בעקבותיה הקימה את "אמנות פסיפס הזכוכית" – חנות למכירת רהיטים ומוצרים ייחודיים המכוסים בפסיפס זכוכית עבודת יד. "פתחתי גם אתר אינטרנט ועמוד פייסבוק המאפשרים לאנשים ליצור קשר ולרכוש מוצרים דרך האינטרנט בדרך פשוטה ונוחה", היא מספרת,  "קורס גמלאים יוזמים עסקים שעברתי נתן לי כלים רבים לתכנון והפיכת תחביב ישן נושן למיזם רציני ומקצועי. זו זכות נפלאה להמשיך ליצור ולתרום גם אחרי גיל הפרישה. אנחנו עובדים כל כך הרבה שנים ולעתים היציאה לגמלאות עלולה להיראות מאיימת, אבל יש כאן הזדמנות נפלאה. אם יודעים להיערך בהתאם, היציאה לגמלאות מאפשרת לנו להתפתח למקומות שתמיד רצינו ולא העזנו", מציינת אסתי ומסכמת: "כשיוצאים לפנסיה לא מדוממים את הרכב, רק מרפים קלות מדוושת הגז – אבל עדיין חשוב להמשיך ולהתקדם".

ברכות לנרשמים לתחרות היזמות של הגיל השלישי! 

במסגרת התחרות ייבחרו עד 45 מבין היזמים שיציגו את הרעיונות בעלי פוטנציאל היישום הגבוה ביותר. היזמים הנבחרים יוזמנו לחמישה ימי עיון שיעסקו במתן כלים מעשיים לתכנון עסקי וניהול הקמת מיזמים. בשלב הסופי תיערך תחרות בין היזמים שנבחרו והזוכים יקבלו פרס כספי ומלגת ליווי להקמת העסק, המוענקת על ידי ג׳וינט ישראל-אשל המלווה מקצועית הן את המיזם והן את הזוכים בתחרות על מנת לאפשר להם להפוך את הרעיון הזוכה שלהם למציאות.