אברהם מימון, בעלי תבליני מימון, ומימונ'ס מוצרי אפיה, בן 61, מתגורר בלהבים

אני משתדל לעזור להרבה חבר'ה צעירים בעלי עסקים בדרום. אמנם אני הקמתי את העסק ללא רקע ניהולי, עם עשר שנות לימוד, אבל ניסיון חיי העשיר הוא שמנחה אותי ועוזר לי ללמד אחרים. התחלתי מחנות של אבי בשוק בבאר שבע והיום אני יצרן התבלינים הגדול במדינה. עם השנים פיתחתי טכניקות וסטנדרטים שמנחים אותי בעבודה ומכיוון שאני במהותי טיפוס מפרגן שאוהב לעזור, אני שמח להנחות אחרים ולחסוך מהם את הצרות שעלולות לצוץ בדרך. העזרה היא בכל התחומים ובכלל זה: ניהול, שיווק, סחר, וניהול מחסן. אני מאמין שלכל בעיה יש פתרון ואת החשיבה הרחבה אני מנסה להעביר הלאה ומאוד נהנה שזה מצליח. את ערך הנתינה קיבלתי מהבית.

כאשר צביקה אלוש יצא מתחום העיתונות ופתח משרד של יחסי ציבור לא היה לו רקע ניהולי. אני מלווה אותו כבר שנים בצורה קבועה ומסודרת, החל מהדברים הכי בסיסיים וממריץ אותו. קשה לפרוט את הנושא אבל מדובר בהרבה מפגשים ושיחות. אני מעורב בכל פעולה בעסק ומכניס בו הרבה תשוקה. לכל בעיה שצצה אני עוזר לו ואנחנו חושבים ביחד על פתרון. אם אני אי פעם אפרוש אעסוק במנטורינג ברוב זמני, זה גורם לי לסיפוק והנאה. את השיעורים שלומדים מהחיים לא תמיד אפשר ללמוד באקדמיה.

צביקה אלוש, בעל משרד חברת צבי תקשורת – הוצאה לאור, יחסי ציבור ואסטרטגיה, בן 57 מתגורר בעומר

עוד לפני שעזבתי את עולם העיתונות אחד האנשים הראשונים שהתייעצתי איתם היה אברהם מימון. אנחנו מכירים תקופה ארוכה. לעבור מלהיות שכיר במשך שלושים שנה להיות עצמאי זה מהלך לא פשוט. אברהם הוא איש עם קילומטרג' אדיר של עשייה. הוא מאוד חרוץ, מקורי ויצירתי הוא לא נח על זרי הדפנה ותמיד נמצא בעשייה וחשיבה עתידית. בכל יום שישי באופן קבוע אנחנו נפגשים לשיחה על עסקים. תמיד יש לו עצה טובה והוא שותף מלא לכל מהלך שלי. אברהם מנע ממני לבצע טעויות ושגיאות כיוון שידע לתרום לי מניסיון חייו העשיר. אני סומך עליו באופן מלא והכל גלוי ביננו. מעבר למנטורינג יש בינינו חברות גם ברמה האישית כולל קשרים חברתיים בין  המשפחות. 

לאה אטד
לאה אטד, ממייסדי חברת 'נס', משמשת כמנטורית בהתנדבות במסגרת 'קרן שמש ליזמים צעירים'

" כשיוצאים ממקום עבודה מאוד גדול ומאורגן, לא בהכרח רוצים לעבוד במסגרת. במשך שנים לאחר שחייתי אורח חיים מאוד תובעני מפתחים סדרי עדיפות אחרים, שנובעים מתובנות שמגיעות עם הגיל.

במשך שנות ה-90 שימשתי כמנכ"לית של חברת תוכנה גדולה. תמיד נעזרתי ב'מנטורים' גם עבורי. כל חיי הבוגרים כמו שאני לומדת, והיו מי שלימדו אותי, כך אני גם מלמדת. עם כל הכבוד לאגו בן אדם צריך לצאת מנקודת הנחה שהוא לא יודע הכל, אין זמן באמצע החיים ללכת ללמוד כל דבר באוניברסיטה ומנטור מביא עמו מידע מזוקק ונקי. בכדי לעבוד עם מנטור אתה חייב לדעת את מקומך ולהיות פתוח לעניין.

אני מאוד נהנית מתהליך המנטורינג. מעניין אותי לראות ולהדריך חבר'ה בתחילת הדרך. זה מאוד מגוון, והתחושה היא כאילו אתה צופה בסרט. הלימוד מתחיל בדברים בסיסיים לעתים עם יזמים שמנהלים את העסק דרך חשבון הבנק הפרטי שלהם ולא דרך חשבון עסקי. אני מלמדת אותם מניסיוני ומחווה את דעתי.

כיום אני עוסקת בהקמה של מועדון עסקי לנשים שמקימות עסק קטן או סטארט-אפ. הקמת המועדון הוא מנטורינג בפני עצמו ".

ד"ר בירי רוטנברג ביבליותרפיסטית ומרצה באוניברסיטת חיפה, בת 39 מתגוררת בגבעתיים

לאה אטד היא אמה של שכנתי, ואני מכירה אותה כבר שנים רבות. כאשר שבתי ארצה מפוסט דוקטורט לאה הייתה המנטורית שלי. היא עזרה לי לייצב את הקרקע הכלכלית שהייתי צריכה, על מנת להתחיל מחדש את העבודה בקליניקה ובאקדמיה. בהתנדבות ובמסירות לאה תרמה לי מניסיון החיים העשיר שלה והיכולת האדירה שיש לה בבניה מחדש, בהצבה של אופק כלכלי ושל יעדים כלכליים. משום שאני מנהלת גם עסק פרטי ואני גם שכירה, לאה כיוונה אותי לחשיבת כלכלית במהלכה למדתי לחלק זמן ומשאבים בצורה טובה ולבנות תכנית יעדים לעשר השנים הקרובות.

ניר למפרט
ניר למפרט מנכ"ל קבוצת מר ויו"ר עמותת 8200 בן 55, מתגורר בתל אביב

החוויה של חניכה היא חלק משגרת יומי כמנהל כבר הרבה שנים. אני סבור כי חלק חשוב מאוד במשימה של המנהל זה שהוא מצווה להכין את התשתית להמשך- הכוונה לתשתית החשובה ביותר- האנושית.

בתהליך החניכה אני לא מתיימר לשנות מישהו אלא רק לנסות ולפקוח את העיניים במטרה לחסוך שגיאות ודרך קשה – בעזרת דברים שלמדתי מניסיוני שלי.

כיו"ר עמותת בוגרי 8200 הגיע אליי לפני מספר שנים בחור צעיר בשם גיא קצ'ביץ עם יוזמה 'חתרנית' לפתוח עמותה של צעירים. הפתעתי אותו כשהגבתי בחיוב וגיליתי בחור צעיר, מלא באנרגיה, מאוד חכם, שמונע ממקום מאוד טוב. גיא הוא בעל יכולת מהירה ללמוד. הגם שהוא משוכנע בצדקת דרכו, הוא תמיד קשוב ויודע לקבל עמדה שונה משלו ממקום נטול אגו. זאת עוצמה מאוד גדולה.

גיא הוא בן גילה של בתי ואני חש שהקשר ביננו מפרה אותי מאוד ומאפשר לי לראות את החיים גם מנקודת מבט של החבר'ה הצעירים. מעבר לרווח שיש לשנינו מהקשר, המרוויחה העיקרית מתהליך העבודה ביננו היא העמותה שהפעילות שלה שודרגה בצורה דרמטית. 

גיא קצוביץ' מנהל תכנית היזמות של עמותת בוגרי 8200, בן 28 מתל אביב

"אני מאמין שכל מי שרוצה להתקדם בקריירה שלו צריך שילוו אותו מנטור או שניים. זה מאוד חשוב בעיני ללמוד מניסיון מקצועי רחב של אחרים, ולקבל פרספקטיבה על דברים רבים.

את ניר הכרתי לפני כ- 4 שנים בתקופה בה התנדבתי בעמותת בוגרי 8200. תוך כדי קשרי העבודה שנרקמו ביננו בעת שניר כיהן כיו"ר העמותה, גיליתי שמדובר באדם עם ניסיון רב, משכיל ובעל הבנה רחבה בשלל תחומים ובעיקר איש של חזון. נוצר שיח משותף מאוד מפרה. מעבר לקשר היומיומי הקשור לעבודה, פעם בחודש אנחנו מקפידים להיפגש לשיחה עמוקה יותר, שבמהלכה אני מקבל ממנו פידבק בונה, בוחן רעיונות ובודק כיווני חשיבה שונים. למרות הפרשי הגילאים בינינו  יש המון דברים שאנחנו רואים עין בעין. בקשר ביננו יש הרבה אהבה והערכה ואני חש בר מזל שהוא מלווה אותי בדרכי המקצועית. 

פמלה טרנר מוזר
פמלה טרנר מוזר – ממקימי חמת גדר והמנכ"לית הראשונה של אתר התיירות, בת 62 , מתגוררת במושב בית אלעזרי

כמי שהקימה את אתר הנופש 'חמת גדר' והיתה המנכ"לית הראשונה של האתר, אני מבינה יזמים. כאשר העליתי את הרעיון לפתוח אתר שכזה במיקום הספציפי הזה, שהיה אז שטח צבאי סגור, החקלאים באזור לא הבינו בכלל על מה אני מדברת. האתר קם, זכה להצלחה גדולה ובשנה הראשונה ביקרו בו מעל 5 מיליון אנשים. אני מאמינה שאם היו מנטורים בתקופתי זה אולי היה עוצר אותי והיו מוצאים דרך לדכא את היוזמה שלי. היתרון שלי בתור 'מנטורית' הוא העובדה שאני יזמית בעצמי ועל כן אני מבינה את היזם ולא באה ללמד אותו מניסיוני אלא לכוון אותו ולתת לו לרוץ. ישנם מנטורים שלעתים מדכאים את הרעיון, כי הם מגיעים עם הניסיון שלהם מדברים שגם נכשלו. למזלי אני לא חוויתי כישלון ואולי מתוקף כך אני לא שמה מעצורים.

כמו כל דבר בחיים גם במנטורינג- מי שנותן מקבל כפליים. הצלחתם של החניכים שאני מלווה, זה הכיף שלי.

אביה וולף בעלת חנות לצ'ה- לציוד לאפיה וקישוטי עוגות וגלידריה, בת 26 מרחובות

" את החנות שלי הממוקמת בבאר יעקב פתחתי לפני כחמש שנים מיד עם שחרורי מהצבא. את העסק התחלתי בעזרת הלוואה של קרן שמש ליזמים צעירים שהעמידו לרשותי את פמלה כמנטורית מלווה. פמלה מלווה אותי כבר ארבע שנים ועוזרת לי להבין את הכיוון הנכון לעסק ומה נכון מבחינה כלכלית ואישית. פמלה אישה בעלת עבר עסקי וידע עשיר מלווה אותי ואת העסק שלי ותורמת מזמנה בהתנדבות וזה לגמרי לא מובן מאליו. ביחד אנחנו עוברות על דוחות כספיים, חושבות היכן ניתן לצמצם עלויות ובונות תמחור נכון. אני מצלצלת לפמלה בעיקר בתקופות של קשיים והיא תמיד נכונה לתת פתרון, זווית ראיה אחרת ודחיפה לכיוון הנכון.

שף שלום קדוש (צילום: ניקי טרוק)
צילום: ניקי טרוק
שף שלום קדוש- שף מלון לאונרדו פלאזה ירושלים ושף רשת מלונות פתאל, בן 67 מתגורר בירושלים

"אני זוכר שבפעם הראשונה שנסעתי להשתלמות בחו"ל, השף המלמד לא ממש אהב לחלוק את הידע שלו והסביר לי שצריך ללמוד הרבה דברים לבד. לא אהבתי את הגישה וידעתי שאני לא אנהג כך. מתוך תפיסה ורצון לקדם את המקצוע שלי בארץ, ולגרום לכמה שיותר כישרונות לעסוק בתחום, אני מאוד אוהב לחלוק את הידע שלי, ללמד ולשתף. ברשת פתאל אני מגדל את הדור הבא של השפים של הרשת בכל הארץ. באופן שוטף, אני הולך איתם לסדנאות שונות בגידולים חקלאיים, מחלבות, משחטות, ויקבים. אני תמיד שמח ומוכן לעזור, ולענות לכל שאלה. כאשר אני מבשל לראשי מדינות ולאורחים רמי דרג אני תמיד מקפיד לצרף אליי שף צעיר להכנת הארוחה, כדי שילמד ויחווה.

 קובי כחלון בן 26 המתגורר בירושלים מספר על המנטור שלו השף קדוש.

"השף שלום קדוש  מכיר אותי למעשה מהיום שנולדתי. אימי היא הסגנית שלו ועובדת לצידו כבר 36 שנים. בתור ילד קטן אהבתי לבוא עם אמא לעבודה ולבלות במטבח. הצוות היה מלמד אותי ונותן לי מטלות שונות . בצבא שירתתי כטבח ומאוד העריכו את עבודתי. לאחר השחרור ידעתי שזה מה שאני אוהב – לבשל. השף קדוש היה ועדיין תמיד שם בשבילי מכוון ומייעץ לגבי מקומות עבודה, פרויקטים ובכל מה שקשור לקריירה שלי. בכל צעד שאני עושה הוא מלווה אותי. השף קדוש חשף אותי להרבה ידע מקצועי ואף שילב אותי בהכנת ארוחות עם שפים מחו"ל ואורחים רמי מעלה כמו נשיא ארצות הברית ברק אובמה. אני רואה בשף קדוש ממש אב רוחני.