מסמסים בנהיגה (צילום: Geber86, GettyImages IL)
אנשים לא מסוגלים להתעלם מצליל ההודעה - גם במחיר של סיכון כל האנשים בכביש|צילום: Geber86, GettyImages IL
אתם מכירים את התופעה היטב: הרכב שלפניכם מזגזג וניכר שהוא לא מרוכז. בזמן שאתם מתלבטים בינכם לבין עצמכם אם הנהג שיכור או אולי נמצא דווקא באיזו מצוקה רפואית, מתגלה בפניכם הסיבה לנהיגה המסוכנת שלו: במקום להחזיק את ההגה, הידיים שלו מחזיקות דווקא את הסמארטפון שלו. נכון, מדובר בעבירה על החוק אבל נראה שקשה למצוא צדיקים בתחום הזה. ואכן, קשה מאוד להשאיר את הנייד במקומו, כשאותו צליל קסום של הודעה או מייל חדש, ממלא את חלל המכונית ומשאיר אותנו עם התהייה: מי זה? לרוב תתאכזבו מהתוצאה של שולח ההודעה או המייל, אבל נראה שהציפייה חזקה מהכל מאחר והמציאות העצובה היא שכבישי ישראל מלאים בנהגים, ששולחים את היד ומרימים את המכשיר – למרות הסכנה.

שלחתם סמס בנהיגה – חצי מהזמן לא התרכזתם בכביש

אם התייחסתם עד עכשיו בביטול לאותה הסכנה, כדאי שתפנימו את הנתונים שפרסמה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הנתונים מעידים על כך ששיחת בטלפון, בזמן הנהיגה, מגדילה את הסיכוי לתאונה עד פי ארבעה. הסכנה של שליחת וקריאת סמסים, למקרה שתהיתם, מסכנת אתכם אפילו יותר, כיון שבמקרה כזה, לא רק הקשב שלכם, אלא גם העיניים, מוסטות מהכביש אל המסך, למשך זמן ארוך ומסוכן. אולי נראה לכם שאתם מצליחים לשים לב לכל מה שקורה על הכביש וגם לכתוב הודעה, אבל המציאות מעידה על תוצאה שונה. בזמן שליחת סמס, הנהג מסיט את העיניים מהכביש בכ-40% מהזמן, שזו כמעט מחצית. האם אתם באמת מרגישים בטוחים לנסוע ברכב, כשהנהג מבלה כמעט חצי מהזמן במבטים  לעבר המסך ולא על הכביש?

הסכנה ידועה והפיתוי גדול, כך שעל מנת שלא לסמוך רק על כוח הרצון שלנו, נחלצת לעזרתנו הטכנולוגיה, עם גאדג׳טים ואפליקציות שעוזרות לנהגים הישראלים להתמודד עם הפיתויים. הדבר הראשון שחשוב להכיר, הן האפליקציות שמציעות לחסום את הצלילים מהמכשיר שלנו – או לפחות להעביר אלינו את המסרים מבלי שנצטרך להוריד את הידיים מההגה. להלן מגוון מייצג של הטכנולוגית שקיימות כיום, שכל מטרתן היא לעזור לנו להיות נהגים טובים ומרוכזים יותר.

חושבים שאתם מסוגלים לנהוג ולסמס במקביל? בחנו את עצמכם>>

AT&TDriveMode: מדובר באפליקציה שפותחה על ידי ענקית התקשורת AT&T, בכדי לעזור לנהגים להשתמש בניידים שלהם בחכמה.

אין תמונה
AT&T drive mode - אתם לא מסננים, אתם נוהגים
היא מאפשרת לנהגים לחסום שיחות, סמסים, מיילים ולהשקיט התראות בזמן הנהיגה. כמו כן, היא מאפשרת גם להגיב אוטומטית למצלצלים והמסמסים, כך שהם ידעו שאתם לא סתם מסננים, אלא אתם פשוט נוהגים. האפליקציה פועלת באופן אוטומטי, מהרגע שעוברים מהירות נסיעה של 40 קמ״ש.

Safely Go: אפליקציה שמציעה אף היא לענות לשיחות וההודעות שלכם, כאשר היא תאפשר גישה למכשיר שלכם, רק לשלושה אנשים חשובים, שתגדירו מראש, ורק לשלוש אפליקציות שהכרחיות לנהיגה שלכם – כמו ״Waze״ למשל. אגב, מפעילים אותה בלחיצה אחת, כך שתוכלו להשאיר את העיניים על הכביש.

 Auto SMS: זו אפליקציה שמציעה שירות של מענה על סמסים ושיחות שפספסתם באופן אוטומטי האת הקראת ההודעות שלכם, אם תרצו בכך.

Protextme: הגאווה ישראלית מקבלת ייצוג בצורת האפליקציה הזו. מדובר באפליקציה שמאפשרת לכם להקשיב להודעות שלכם באופן אוטומטי, כאשר היא שולחת לצד השני הודעה המעדכנת אותם שאתם בנסיעה. בנוסף, היא תשקיט את כל ההתראות ואם זה לא מספיק – היא תפעיל את עצמה באופן אוטומטי עם תנועת הרכב, כך שאין צורך לכבות ולהדליק אותה.

Auto I am here:  זוהי אפליקציה שתאפשר לכם לשלוח בלחיצה אחת - הודעה שמסבירה שאתם נוהגים וגם תחלוק את המיקום שלכם עם מי שמחכה לכם.

DriveCarefully: עוד אפליקציה שתבדוק את המיילים והסמסים שלכם מדי חמש דקות, באופן אוטומטי ותקריא לכם אותם. מטרת האפליקציה הינה  להשאיר את שתי הידיים שלכם על ההגה.

vBox PRO:

אין תמונה
vbox pro - תקריא לכם את המיילים
 אם חשוב לכם גם להגיב לסמסים והמיילים שקיבלתם, זו האפליקציה עבורכם. היא תקריא לכם את הסמסים והמיילים וגם תאפשר לכם להכתיב לה תשובה עבורם, בשימוש בפקודות פשוטות כמו ״Reply now” ו-”Send״.

Voice Texting Pro: כל זה לא מספיק לכם ואתם לא יכולים להמשיך עוד רגע אחד בלי להעלות סטטוס לפייסבוק?  האפליקציה הזו מציעה לכם לדבר אל המיקרופון שלה והיא כבר תסמס את הטקסט שלכם, תשלח אותו למייל או אפילו תהפוך אותו לציוץ, אם הפייסבוק קטן עליכם.

On My Way: מדובר באפליקציה שמציעה לכם להימנע מסמסים בנהיגה בצורה קצת אחרת: פשוט לסמס לפני שאתם נוהגים. כדי שזה יהיה אפקטיבי, הם שמו דגש על מהירות כתיבת הסמס. מפתחי האפליקציה מבטיחים שתוך שלוש הקשות – איש קשר, הודעה מהמאגר ו״שלח״, תצליחו לשלוח הודעה רלוונטית למי שמחכה לכם, כך שתוכלו לנהוג בראש שקט.

DriveSafe Mode: אם צליל הודעה לא עושה לכם שום דבר – אבל גורם לבן הזוג שלכם לשלוח יד לסמארטפון – יש אפליקציה שתעזור לכם לעזור לו. כל מה שתצטרכו לעשות הוא להכניס לתוך האפליקציה את הפרטים של האנשים שהכי חשובים לכם ולקבל הודעת מייל כשהטלפון שלהם בשימוש, למרות שהם נוהגים. ההורים שביניכם יוכלו לחשוב על עונש מספק ומי שדווקא רוצה לבדוק שבן או בת הזוג עומדים במילה שלהם ולא משתמשים בטלפון תוך כדי נהיגה יוכלו להכין את הפרצוף החמוץ לנזיפה הראויה.

רשימת האפליקציות היא בלתי נגמרת, לכן בחרנו עבורכם רק את הבטוחות והיעילות ביותר בעינינו. המבחר עצום ולמען האמת חנות האפליקציות שלכם מלאה באפליקציות שרק ממתינות שתתנו להן לעזור לכם – עכשיו נותר רק לבחור.

לא על האפליקציה לבדה

איש עסקים עם מחשב נייד מדבר בנייד במכונית (צילום: jupiter images)
לא רק סמרטפונים|צילום: jupiter images
לא רק אפליקציות קיימות היום בשוק, ישנם גם אתרים ומערכות הפעלה למיניהן. ״סלקונטרול״ היא אחת ממן המערכות הללו, כאשר מטרתה העיקרית היא לנטרל את הסמסים והמיילים בזמן הנהיגה. אז מהו למעשה ההבדל בין שאר הדברים שהראנו כאן? ובכן, בעוד מערכות אחרות משתמשות ב-GPS כדי לדעת אם אתם נוהגים או לא וכך עשויות לחסום את הגישה שלכם אל הרשת גם אם אתם תופסים טרמפ עם חברים, המערכת הזו מתקשרת עם מערכות הרכב שלכם ויודעת לחסום את התוכן הסלולרי לנהג בלבד. רוצים לסמס? מצטערים, הטלפון לא ישתף איתכם פעולה. יושבים ליד הנהג? המערכת לא תבקש מכם להישבע שאתם לא נוהגים – היא כבר יודעת את זה והסמארטפון שלכם יפעל כרגיל. אגב, היא תפעל לא רק בניידים שלכם, אלא גם במחשבים הניידים והטאבלטים, על מנת שהנהיגה שלכם לא תופרע, על ידי צלילים וצלצולים מהמכשירים האחרים שמקיפים אתכם.

אם אתם לא סומכים על עצמכם ורוצים משהו יותר קשוח? לפני שאתם מתקינים כספת מזוינת ברכב, אולי כדאי שתכירו את ״אורגו״. מדובר במתקן אליו אתם מחליקים את הנייד שלכם בתחילת הנסיעה, כדי שלא תתפתו לקחת אותו לידיכם. בתמורה, הוא לא רק יטעין לכם אותו, הוא גם יאפשר לכם לעשות שיחות טלפון ולהשתמש בפקודות קוליות, במערכות בהן לא מעורבות כפות הידיים שלכם – זאת למקרה שאתם זקוקים לקיים שיחות דחופות, בעת הצורך. אם רק תחשבו על לשלוף את הטלפון בזמן הנסיעה, תזכו לסימפוניה של צלילים מעצבנים במסורת ״אזעקת נסיעה ללא חגורה״, עד שתחזירו אותו חזרה למקומו ותפנימו את המסר. העונש על הוצאת הטלפון בנסיעה, אגב, הוא שבפעם הבאה בה תכניסו אותו לרכב ותרצו לנסוע, תזדקקו לאישור ממי שמנהל את המערכת כדי שהטלפון והרכב יתקשרו שוב זה עם זה. סך הכל מדובר בשיטה לא רעה כדי להוציא מהילדים שלכם וידוים לגבי שימוש בטלפון בזמן הנהיגה.

"רשימת האפליקציות הינה מדגמית בלבד ואינה ממצה את מגוון האפליקציות הקיימות בשוק. אין באזכורן של אפליקציות אלה או באי אזכורן של אפליקציות אחרות משום המלצה או אי המלצה. אתר מאקו, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשרד התחבורה אינן אחראיות לתוכן ו/או לטיב ו/או  לשרות שמספקות אפליקציות אלה".