כל נהג שעולה על הכביש מכיר את התופעה הזאת די מקרוב: לכולנו יצא להיתקל בחברים, קרובים או בני משפחה שבזמן הנהיגה מקבלים הודעה ומחליטים להשיב, למרות שהם אמורים להתרכז מה שקורה על הכביש. הסלולארי הפך כבר מזמן לחלק בלתי נפרד מאיתנו, והנטייה לדבר ובעיקר לסמס בזמן נהיגה הובילה את משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשיתוף "קשת". לקמפיין משותף תחת הכותרת "אם נוהגים לא מסמסים".

"השימוש במסרונים הוא כמו התמכרות. כ-90 אחוז מהציבור מגנים את זה אבל מודים בכנות שהם עצמם עושים זאת. לפי הנתונים החדשים מסתבר שזה מסוכן יותר מאלכוהול ואפילו מסמים קלים. כתוצאה מההתנהלות מול האסאמאסים יש עשרות אחוזים של ירידה בריכוז וזה חושף אותך לתאונות", מסביר שר התחבורה ישראל כץ.

עוד בנושא:

 "מילים יכולות להרוג"

שר התחבורה כץ, ארכיון (צילום: AP)
"הכל תלוי בציבור". שר התחבורה ישראל כץ|צילום: AP

ישראל היא לא המדינה היחידה שנלחמת בתופעה: בארה"ב למשל, מנחת הטלוויזיה אופרה ווינפרי, לקחה על עצמה להוביל את המאבק הציבורי וכתוצאה מכך, בסוף התהליך, נרשמה ירידה של למעלה מ-30 אחוז באנשים שמסמסים בזמן נהיגה: "אנחנו נאבקים על המודעות, מילים אכן יכולות להרוג ואני חושב שהירתמות למטרה יכולה להוביל לתוצאות משמעותיות", אומר כץ. לצורך המבצע הוגדרה אכיפה מוגברת של אגף התנועה של משטרת ישראל לצד פעילות אינטנסיבית של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. עם זאת, מדגיש שר התחבורה, הם לא בהכרח אלה שיביאו את התוצאות: "בסופו של דבר זה תלוי בציבור וזו משימה מוסרית. החיים הם הדבר החשוב ביותר וכל אחד רוצה לשמואר על עצמו ועל הילדים שלו".

כדי להמחיש מה באמת קורה לנהגים שמסמסים בזמן נהיגה, גלית ויואב החליטו להתנסות בסימולטור נהיגה מיוחד שהוכיח להם שאף אחד לא חסין מפגיעה כשהוא מתעסק במספר דברים במקביל. דני רון ואבי בן רפאל, מפעילי הסימולטור, הסבירו: "אי אפשר לעשות שתי פעולות יחד. מי שמסמס רק מסמס אין לו אפשרות להגיב בזמן למה שקורה בכביש".

ומה אתכם? אם גם אתם תומכים בקמפיין שיהפוך את הכביש למקום בטוח יותר, כתבו על דף את שם המשפחה שלכם לצד ההבטחה בדיוק כמו שעשה שר התחבורה: "גם משפחת כץ לא מסמסת בזמן נהיגה". העלו לעמוד הפייסבוק של "הבוקר של קשת" והצטרפו למאבק.

הבוקר של קשת, רביעי - שישי 06:30, ערוץ 2