בוהים בסמארטפון (צילום: NuStock, Thinkstock)
מכורים לסמארטפונים שלנו|צילום: NuStock, Thinkstock
"אתגר גדול הוצב בפנינו בשבועות האחרונים, על ידי על ידי שלושה גופים: משרד התחבורה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים וקשת. השלושה מבקשים לנסות ולגרום לנו לא לקרוא ולא לשלוח מסרונים בעת נהיגה.

"לכאורה מדובר בבקשה פשוטה, הגיונית, אשר תואמת את החוק, אולם, בפועל מדובר בניסיון יומרני וקשה. הסיבה נעוצה למעשה בכך שתופעת השימוש בסמארטפונים בעת נהיגה הינה רווחת מאוד ונעשית בכל סוגי הדרכים.

"הנתון המפתיע ביותר בעיני הוא שרוב הנהגים שמסיטים את מבטם למכשיר, בעודם קוראים או מקלידים תוך כדי נהיגה, יודעים שהדבר מסוכן ואסור על פי חוק. אלה העושים זאת לוקים בתסמונת של  'לי לא יקרה כלום', או 'אני מיומן, שולט, זריז ומהיר' או שהם פשוט מכורים למכשיר. יש להניח שלפחות חלק מהנהגים לוקים בתסמונות ובהתמכרות גם יחד.

החברה צריכה להוקיע ממנה התנהגות קלת דעת שמסכת חיים"

אין תמונה
"אנו עומדים בפני אתגר לא פשוט". רון מוסקוביץ
"אי אפשר לטפל בהתמכרות הקשה הזו, שמסכנת בכל שנייה אלפי נוסעים, נהגים והולכי רגל תמימים, רק באמצעות חוקים ואכיפה. זוהי תופעה שיש להוקיע ברמה הציבורית ולהילחם בה ברמה החברתית. המשך הסלחנות ועצימת העין לתופעה שיש בה סכנה לפגיעה קטלנית - אינה מוסרית. לא מתקבל על הדעת שנמשיך להתעלם ולמר שאין מה לעשות, אל מול התנהגות קלת דעת, שהוכח שעלולה לגבות מחיר כבד, מידי יום.

"עלינו להגיע למצב שהחברה הנורמטיבית תוקיע את ההתנהגות הבעייתית הזו, משום שאין ולא יכולה להיות לה שום הצדקה. כמה נהגים יכולים להוכיח שהמסרונים שהם כתבו, או קראו בנהיגה, היו כל כך דחופים שלא יכלו להמתין לסיום הנהיגה?

"הצעד הנדרש על מנת להוקיע את התופעה, הוא למעשה ביצוע של גמילה להמונים. בכדי לגרום לכך, חשבתי על כמה אפשרויות שראוי לנסות ולאמץ וכמובן להפיץ ברבים. ראוי שהמוצע כאן, כמו גם הצעות נוספות, יופצו גם בקרב נערים וילדים שאין להם רישיון נהיגה, מאחר וגם הם עלולים להיות קורבן של מסרון טיפשי שנשלח תוך כדי נהיגה.

היו הורים אחראיים - אם אתם הורים אחראים, אל תשלחו מסרון לילדים שלכם כאשר אתם יודעים בוודאות שהם נוהגים. כמובן שרצוי שתאמרו להם שכך החלטתם למען השמירה על חייהם. בנוסף, בקשו מהם להודיע לכם שהם סיימו את לנהוג והגיעו ליעד שלהם, על מנת שתוכלו לחדש עימם את הקשר.

היו מנהלים אחראיים לעובדים שלכם - אותם מנהלים, ששולחים מסרונים לעובדים שלהם, חייבים להבהיר לכל הכפופים אליהם שאתם אוסרים עליהם להשיב לפניות בענייני עבודה, תוך כדי נהיגה. רצוי שתסבירו את החשיבות של העניין, אך חשוב שתבהירו שזו הנחייה מחייבת, שתגיע עם עונש ממקום העבודה לאלה שיפרו את ההנחיה.

נתחו את חשיבות המידע שנשח במסרונים - נסו במשך חודש אחד, לקרוא בסוף היום את עשרת המסרונים שקבלתם, או שלחתם בזמן נהיגה. נתחו אותם ותראו אם אחד מהם שווה פציעה קלה, משפט, או שלילת רישיון. נסו לחשוב אם אחד המסרונים היה שווה את הלחץ וחוסר הנוחות שנגרם לכם בעת השליחה של המסרון או בעת הקריאה המיידית.

איש מחזיק סלולרי בתוך הרכב (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
"תנסו לדחות סיפוקים ולא לבדוק את ההודעות בזמן הנהיגה"|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

דחו סיפוקים גם בנהיגה - נסו מידי יום לדחות, לא רק בנהיגה, את קריאת אחד  המסרונים שקיבלתם, בחצי שעה, לאחר שנשמע הצפצוף המתריע על קבלת ההודעה. בנוסף, נסו לדחות את שליחת המענה למסרון בעשר דקות. לאחר מכן נסו בהדרגה ליישם את פרקי הזמן בנהיגה, כאשר המטרה היא להגדיל את פרקי הזמן עד לשעתיים.

השאירו את הסמארטפון בתא המטען - נסו פעם בשבוע, ביום קבוע, לזרוק בבוקר לפני הכניסה לרכב, את הסמארטפון בתא המטען של הרכב. בידקו בסוף הנסיעה מה נשלח אליכם ונתחו אם הפסדתם משהו דרמטי.

תנו לחבר לענות לכם על ההודעות - אם נוסע עימכם חבר קרוב או בן משפחה, נסו לתת לו את הסמארטפון, למשך כל הנסיעה ובקשו ממנו לקרוא לכם את המסרונים.

עשו נוסח קבוע שישלח לאנשים כשאתם נוהגים - אם אתם עדיין חשים אי נעימות מכך שלא השבתם למסרונים בעת הנהיגה ומרגישים שמצפים מכם לתשובה מיידית, נסחו פתיח לתשובה שתשלח בגמר הנסיעה ובו ייכתב: בזמן ששלחת את המסרון נהגתי ואני לא קורא או משיב בכדי לא לגרום אסון.

נסו לנחש מי שלח את ההודעה - אם אתם משאירים את הסמארטפון פועל, בעת נהיגה נסו לשחק משחק עם כל צפצוף של הודעה. תנחשו מי שלח מסרון ומה כתב. בגמר הנסיעה תראו עד כמה צדקתם או טעיתם. עם הזמן תיווכחו לדעת שאתם יודעים ברמת דיוק יחסית גבוהה, מי שלח את המסרון ומה כתוב בו.

"חשוב להילחם בדרכים יצרתיות"

"צריך לזכור שעד היום רשמנו לא מעט הצלחות בתחום הבטיחות בדרכים והצלנו חיים של רבים. בין הדוגמאות להצלחה ניתן למנות שיעור גבוה של חגירת חגורות בטיחות, הדלקת אורות בחורף, חבישת קסדות על ידי ילדים רוכבי אופניים, הפרדת אלכוהול מנהיגה ושימוש בנהג תורן.

"אין ספק כי עומד לפנינו אתגר קשה ומורכב הרבה יותר, בשל האטרקטיביות של מכשיר הסמראטפון ומה שהוא מייצר. כמו כן, האכיפה כנגד התופעה מסובכת, כאשר ההתמכרות בעיצומה כבר מספר שנים, משום שהיא הוטמעה והפכה לחלק משגרת הנהיגה.

"עם זאת, חשוב לי לציין, שאנו מדברים עם ציבור שמבין את הסכנה, אך מדחיק אותה. לכן יש לעסוק בנושא ולהלחם בדרכים יצירתיות בהדחקה ולגרום לכולנו לעשות את המאמץ, שמטרתו היא להתחיל את תהליך הגמילה. אין לי ספק שמי שייכנס לתהליך יצליח ואף יסחף את קרוביו".