כרטיס יקר. רב-קו (צילום: חדשות 2)
כרטיס רב קו. 90 דקות של מעבר חופשי בין חברות בכל נסיעה|צילום: חדשות 2
סוף אוגוסט, שנת הלימודים החלה ושתי בנותיה של מיכל מגדרה עלו על קו האוטובוס הלוקח אותן לבית הספר. אימן ציידה אותן בסכום הכסף הדרוש, אך כשביקשו לקבל את ההנחה המגיעה להן על כרטיסיית נוער, גילו כי עליהן לקנות כרטיס אישי נטען, רב קו, אותו לא ניתן לרכוש אצל הנהג, אלא בתחנות השירות של אגד בלבד.

"התבשרנו שאי אפשר לקנות את הרב קו בגדרה", סיפרה היום מיכל בתוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל, "נכנסתי לאינטרנט והבנתי שהנקודה הקרובה ביותר היא בקניון ברחובות, מרחק של 25 דקות נסיעה. כל המשפחה היתה צריכה לצאת לטיול, מה עוד שהתורים שם היו בלתי נסבלים. להצטייד ברב קו הפך לסיוט כי לישובים באזור שלנו אין שום מענה".

מיכל סירבה להמתין בתור בו חלק מההורים חיכו גם שעות, לדבריה. התוצאה: בחודש האחרון שילמו בנותיה מחיר כפול לנסיעה באוטובוס לבית הספר מזה שהן אמורות לשלם במחיר הנחה לנוער.

רב קו - בעייתי לתושבי הפריפריה 

הכרטיס האלקטרוני החכם של משרד התחבורה, הרב קו, אמור לייעל את השימוש בתחבורה הציבורית בישראל ולהפוך אותו לנוח יותר, נגיש יותר ובעיקר מותאם לחיים במאה ה-21. במקום להסתובב עם כרטיסיות מקומטות בארנקים ולהתעצבן כשמאבדים אותן, לכל אדם כרטיס קשיח אישי ונטען עם שמו ותמונתו שאם יאבד, לא תהיה בעיה לשחזרו.

את כרטיס ניתן להנפיק בכל אחת מהתחנות המופיעות ברשימה זו ולטעון בכרטיסיה, בנסיעות "חופשי חודשי" או בסכום כסף אחר בהתאם להנחות המגיעות לכם. בטעינת הכרטיס חשוב להגדיר באיזה איזור אתם מעוניינים לנסוע והמעבר בין קווי אוטובוס וחברות התחבורה באזור בו תבחרו הוא חופשי. כל נסיעה היא בת 90 דקות, ללא קשר לכמה אוטובוסים ומאיזה חברות לקחתי בזמן הזה. אם תעברו בין אזורים תשלמו יותר.

אם אינכם מתגוררים בגוש דן, חיפה או ירושלים, הפרוצדורה תהיה מורכבת קצת יותר. עמדות הנפקת הכרטיסים מתמעטות ככל המתרחקים מהמרכז, והתורים ארוכים בהתאם, כמו במקרה של מיכל.

דרור גנון, האחראי על התחבורה הציבורית מטעם משרד התחבורה, מודה כי פריסת העמדות באזורים הפריפריאלים טובה פחות מבערים הגדולות. בראיון לאביב לביא ומתן חודורוב בתוכנית "יהיה בסדר" הוא הסביר כי הנחת המוצא במשרד התחבורה היא שאנשים המתגוררים בפריפריה מגיעים גם לערים הגדולות בשגרת הנסיעה שלהם. "מעטים משתמשים בתחבורה הציבורית בתוך גדרה", אמר.

אגד: אין מניעה להחזיר את המסלול לסידרו. (צילום: מאור רוזנשטיין)
תיקון או החלפת רב קו רק אצל המפעיל ממנו קנית. אוטובוס של אגד|צילום: מאור רוזנשטיין
לגבי תלמידי בתי הספר, הסביר גנון ש"משרד התחבורה עובד על מנגנון על פיו ההנפקה של הכרטיסים לתלמידים תהיה קבועה, אחת לשנה, ותעשה בבתי הספר. בירושלים למשל עשינו את זה באופן מלא וגם בחיפה אנחנו נכנסים לתהליך".

בעיות נוספות: המפעילות מוגבלות בפתרון תקלות

מבירור שעשינו עולה שבעיה נוספת ממנה סובל הרב קו היא היעדרות נציגים של משרד התחבורה מהשטח. נוסעים שנתקלים בבעיות נדרשים לגשת לעמדת הרב קו הקרובה, אבל שם הם נתקלים בנציג של המפעיל, למשל דן או אגד, שמוגבל באופן שבו הוא יכול לעזור.

בנוסף, למרות שניתן לעבור בחופשיות מקווי אוטובוס של אגד לקווי האוטובוס של דן כחלק מהרפורמה החדשה, אם כרטיסכם יפסיק לעבוד או יאבד, לא תוכלו לשחזרו בכל עמדת רב קו קיימת, אלא רק בעמדות החברה בה הוא נרכש. אם הנכם מתגוררים בפריפריה המצב יהיה מסובך אף יותר.

במשרד התחבורה מסרו: "אנחנו מודעים לבעיות שונות ברפורמה החדשה, אך מציינים כי מדובר בניסיון ייעול שהחל לפני כשנה ומדגישים כי הם ממשיכים לשפר את השירות בשיתוף עם מפעילי התחבורה הציבורית. הציבור מוזמן לפנות למשרדינו בכל בעיה"