בימים האחרונים אולי נתקלתם פה ושם בפוסטר מיותם ועליו הכיתוב Kony 2012, הפוסטר הבודד הזה, הוא בדיוק מה שמעיד על מצבו של הפרוייקט האינטרנטי היומרני של ארגון "הילדים הבלתי נראים". הסרט Kony 2012 , שכבש את הרשת בסערה בחודש מארס האחרון, הפך לסרטון הויראלי ביותר בכל הזמנים ונראה היה כמו משהו שנולד ביוטיוב והולך לשנות את העולם. אבל אז הגיע יום הפעולה,20 באפריל, היום שבו היה אמור לעמוד הפרוייקט למבחן המציאות הראשון שלו, והתוצאה הייתה עגומה.

מה שאמור היה לקרות ב-20 באפריל, לא היה נראה בלתי אפשרי.כל אותם אנשים ששיתפו את הסרטון ועשו לו לייק ביוטיוב התבקשו לצאת לרחוב ולתלות פוסטרים, שאמורים היו לקרוא לתפיסתו של פושע המלחמה קוני ג'וזף. "ההצלחה הגדולה של קמפיין קוני היא גם הכישלון שלו, והכישלון של קוני הוא למעשה ההצלחה הגדולה שלו", מסביר לנו ערן גפן, פרסומאי יזם ויו"ר Y&R אינטראקטיב,המתגורר בניו יורק. לא רק תל אביב, גם מנהטן לא  כוסתה בתמונותיו של קוני ג'וזף "אם שופטים את קמפיין קוני בתוצאות ההנעה לפעולה שהוא ביקש לייצר ב 20 באפריל אז התוצאות עלובות. מעטים האנשים שנענו לקריאה לצבוע את ארה"ב בפוסטרים שיהפכו את קוני ל"מפורסם". מצד שני, לאחר שהפך להיות הסרט הוויראלי הנצפה ביותר בכל הזמנים, כבר אין ממש צורך בקמפיין הפוסטרים, הוא הגיע פה למודעות של כל אזרח אמריקאי ובכך הקמפיין למעשה ניצח".

כמות הציוצים בטוויטר ניבאה את הכשלון ברחובות

הנפילה לא הייתה מפתיעה. מספיק היה לבדוק את מדד הציוצים בטוויטר כדי לנבא את הכשלון. אם בשבוע הראשון ליציאת הסרט יותר מ-160,000 איש הזכירו את קוני בחשבון הטוויטר שלהם, הרי שהגרף רק הלך וקרס. הפיק הבא היה ביום שבו במאי ויוצר הסרט ג'ייסון ראסל נתפס בצהרי היום בסאן דייגו, כשהוא עירום ושיכור, או אז טיפס הגרף, שמפרסם אתר mashable לכמעט 80,000 איזכורים בטוויטר. בימים האחרים הגרף נע בין 20,000 איזכורים ל-40,000, נתון נמוך בהרבה. וביום הפעולה, 20 באפריל, נרשמו כ-70,000 איזכורים בלבד. פחות ממחצית הציוצים שהועלו בשבוע הראשון. התוצאות בשטח היו נמוכות הרבה יותר. גם בערים המרכזית בעולם נתלו רק פוסטרים בודדים, שלא ממש הצליחו "לכסות את הלילה", כפי שציפו בארגון.

אין תמונה
קוני ג'וזף - מוכר לכם?
"ההצלחה של הקמפיין היתה האויבת של עצמו", מסביר גפן, "ככל שהמודעות יותר גדולה, כך הנושא ממוצה יותר מהר. לאחר שאנשים נחשפו בכזו עוצמה לנושא, שנטחן עד דק בריפטיציה חסרת תקדים לאורך שלושה ימים – הוא מוצה. בכלל המדיה החברתית פועלת בפיקים קצרים יותר כמו המון משולהב, אם ההנעה לפעולה היתה לצאת לרחובות שבוע לאחר מכן התוצאות היו יותר טובות. מצד שני קשה להאשים את מתכנני הקמפיין, שכן הם הניחו שיקח לו זמן לתפוס ולא ציפו לכזו הצלחה".

אולי אי אפשר לשנות את העולם באמצעות סרט ויראלי מצליח ככל שיהיה?

"לא בטוח. הקמפיין ניצח, מתכנניו לא שיערו כזה כיסוי נרחב שהפך את הסרט לנצפה ביותר בכל הזמנים, עובדה שמייתרת את הצורך בקמפיין הרחובות שהם תיכננו. ההצלחה של הסרט גרמה לאנשים להבין שקוני כבר מפורסם, שאין צורך בעוד כמה פוסטרים ברחוב כדי להביא למודעות. בכל מקרה לגבי קוני עצמו, המצוד אחריו נמשך, הקמפיין סייע להגברת ההתערבות האמריקאית בנושא, קוני כבר אינו פעיל ובימים האחרונים התפרסמו שמועות שהוא בכלל מת. או במילים אחרות, הקמפיין הצליח, החולה מת".