כחודשיים לאחר השקת האתר לאיתור "חסכונות אבודים" של משרד האוצר בחברות הביטוח מתאוששים מההסתערות על קווי הטלפון בניסיון למצוא כספי חסכונות פנסיונים נשכחים. "תגברנו את המוקד הטלפוני באופן מיוחד וחשבנו שנצלח את התקופה שלאחר הדוחות השנתיים בקלות", מספר ליאור רביב, ראש אגף תפעול חסכון ארוך טווח ב"מגדל ביטוח", "אבל אם ביום רגיל אנחנו מקבלים כ-6,000 פניות טלפוניות, בשיא שלאחר השקת האתר הגענו ל-16,400 שיחות ביום אחד, כמעט פי שלושה מביום רגיל. לצערנו כמה שלא נתגבר את המוקד אנחנו לא יודעים לתת מענה לדבר כזה. למעשה כל החודש הראשון היה לנו עומס קשה שאפילו אילץ אותנו לעשות שינויים בתשתית הטלפונית".
לפי נתוני משרד האוצר, 1.2 מיליון אזרחים חיפשו את שמם או את שם קרוביהם שנפטרו באתר, בתקווה שיזכו גם הם בנתח מ"הר הכסף" שהוצג בקמפיין הפרסומת של משרד האוצר. לא מעט מתוכם אף גילו שם סכום נאה.
השיחות החיוביות בהן מתבשרים המבוטחים על הכסף שמגיע להם הן בגדרר חידוש לא רק עבור הלקוחות בלבד, אלא גם עבור נציגי השירות של החברות. "לשמחתנו, מבול השיחות שפקד אותנו הוא בעיקר של שיחות חיוביות מאוד", מספר רביב, "כולנו הרגשנו כמו אראלה ממפעל הפיס לרגע. בניגוד לשיחות שלפעמים פחות נעימות לנציגים, יכולת לראות נציגים שבישרו על הכספים שאותרו בחיוך".
אחת הבשורות המשמחות ביותר שבישרו נציגי החברה הייתה לאדם מבוגר ובכיר בתחומו שגילה סכום שיא של חצי מיליון שקלים "אבודים". "הוא נכנס לאתר כמו כל אחד וראה שמגיעים לו כספים ופנה אלינו באמצעות אתר האינטרנט שלנו", אומר רביב, "הנציג שחזר אליו עשה לו זיהוי ממושך שבסופו בישר שמגיע לו לא מעט כסף. התברר שהכתובת המעודכנת במערכת כבר מזמן לא שייכת אליו ולא היה לו מושג שהמעסיק שלו בעבודה הישנה הפריש לו את הכסף. בינתיים אותו אדם לא משך את הכסף, אבל מבחינתו הוא יכול לנפוש".
"כמו לגרד כרטיס חיש גד"
אם גם אתם עומדים לנסות את מזלכם ולהעלות את שמכם באתר המדובר, כדאי שלא תצטיידו בציפיות גבוהות מדי. בחברות הביטוח מסבירים כי מבוטחים שזכו להפרשה של סכומים גדולים כל כך הם לרוב כאלו שבוטחו בביטוח מנהלים בעבודה מכניסה ושגם ללא אותו סכום כנראה שלא היו פושטים את הרגל היום. אבל גם גילוי של סכום נמוך יותר יכול לעשות לרובנו את היום.
גם נ', אשת תקשורת בת 33 שמחה לגלות מזכרת חביבה מתקופה קצרה במהלכה עבדה בתחום ההייטק. "שמעתי על האתר דרך חבר שמצא שם כמה אלפי שקלים", היא מספרת, "לא האמנתי שאמצא שם משהו בעצמי אבל עברתי בין הרבה עבודות בחיי וגם דירות, אז החלטתי לנסות את מזלי. גיליתי שיש לי שלוש קופות שונות ובאחת מהן 16 אלף שקלים. בחברה איבדו את הקשר איתי וגם אני לא התאמצתי יותר מדי כדי לברר האם מגיעים לי כספים מאותה התקופה. בעקבות זאת גם בעלי חיפש את שמו במערכת. הוא, לעומת זאת, מצא 58 שקלים בלבד".
באתר עצמו לא ניתן לראות את הסכום המדובר ולכן יש באמת גם אכזבות. "יש גם כאלה שמגלים שבקרן שמצאו יש רק סכומים מזעריים, של כמה עשרות שקלים", אומר רביב, "במקרים האלה אנחנו מנסים להקל על הלקוח ולאפשר לו למשוך את הכסף באופן המהיר ביותר שניתן.