מוצרי חלב, ארכיון (צילום: חדשות 2)
נתח שוק ששווה להילחם עליו. התחרות הצפויה בחג השבועות: עדן טבע מול רמי לוי|צילום: חדשות 2

אם לאחרונה, במהלך שיטוט ליד המקרר בסופרמרקט שמתם לב שמבחר מוצרי חלב העיזים והכבשים גדל, זה לא במקרה. מנתון שמפרסמת היום מועצת החלב עולה כי יותר ויותר אנשים עוברים לצרוך חלב עיזים וכבשים, ובמועצת החלב צופים עלייה של 35 אחוזים בצריכת מוצרי חלב צאן בחג השבועות. "השנה אנחנו מדברים על גידול מקסימאלי", אומר לנו היום שייקה דרורי מנכ"ל מועצת החלב, "הגידול הזה מגיע אחרי מספר שנים שבהם הענף הזה דשדש, אבל בשנה שעברה עלה והתפתח השיווק של המוצרים האלה".

אבל לא רק אווירת החג תורמת לגידול הצריכה, אלא גם הפיכתה של הרפואה האלטרנטיבית לפופולארית. תתקשו למצוא מדקר או תזונאי שלא יטיף לכם כנגד חלב הבקר. ואולי זה מה שגורם לעלייה בביקוש למוצרים מחלב צאן. לטענה כי חלב הפרה אינו בריא דרורי משיב כי מדובר ב"טרנד שאין לו רגליים ואין לו ידיים, אין לו שום הוכחה בוודאי לא מדעית או כל הוכחה אחרת. זה יוצא מכל מיני מרפאים, לא רופאים, שבעיקר רוצים להתבלט אז הם מוצאים הנחיות שאין להן שום הוכחה, באחריות. לכן אנשים מפסיקים חלב בקר וצורכים במקום חלב כבשים ועיזים. העמדה שלנו היא שכל אחד יעשה מה שטוב לו. מי שאמין שמוצרי עיזים או כבשים טובים מבקר הוא יכול לקנות מה שהוא רוצה. כל הרופאים ואלו שיש להם תעודות רשמיות של בריאות תומכים בצריכה של מוצרי בקר, לראיה הם ממליצים על שלושה מוצרי חלב ביום".

עדן טבע מפתיעה במחירי רצפה, רמי לוי מבטיח ליישר קו

אין תמונה
גיא פרוביזור, מנכ"ל ובעל רשת עדן טבע

כבשים, עיזים או פרות, מוצרי החלב תופסים כרבע מסל הקניות הישראלי מה שהופך את החלב ומוצריו לנתח שוק ששווה להילחם עליו, וזה בדיוק מה שעושים בימים אלה ברשת "עדן טבע מרקט". רשת המזון הקונספטואלית החליטה להתחרות על הכיס שלכם והיא עושה זאת באמצעות מה שמכנים שם "מהפכת החלב". מה שעשה רמי לוי בזכות מבצע ה"עוף בשקל", ב"עדן טבע מרקט" מנסים לעשות היום דרך הקוטג' וחבריו למקרר החלב. "זה לא מבצע, זה מהפך" אומר לנו היום גיא פרוביזור, המנכ"ל והבעלים, "התמקדנו במוצרי החלב ראשית מכיוון שאלה מוצרים בריאים שמזוהים עם הרשת שלנו ושנית מפני שמוצרי החלב מהווים 20 אחוז מסל הקנייה הישראלי ואנחנו רוצים להוביל בעניין הזה. אנחנו מחזיקים כיום את המגוון הגדול ביותר בארץ במוצרי חלב". היקף הפעילות הפרסומית של הקמפיין הזה שיעודד אתכם להכנס לחנויות של פרוביזור, מוערך על ידי יפע"ת בקרת פרסום בעלות של כ-195,233 שקלים.

פרוביזור מגדיר את המבצע בו פצחו כחלק מהדגש ששמים ברשת על מוצרי בריאות, אולם אין להתעלם מהעובדה שחלק מהמוצרים שנמכרים בו דווקא אינו תואם את האג'נדה של קהל הלקוחות הייחודי שאליו פונה הרשת - צרכנים השמים דגש על צריכת מזון אורגני ובריא. בשנים האחרונות הועלו טענות בריאותיות שונות נגד חלב הפרה, בעיקר בקרב אותם חוגים, ביניהן הקושי הרב יותר שכרוך בעיכולו של חלב הפרה ורגישויות ואלרגיות שיש לאנשים מסויימים למוצריו. החברה, שקידמה את המהלך החדש גם בעמוד הפייסבוק הרשמי שלה, נתקלה שם בביקורת של לקוחות שדווקא התאכזבו לשמוע על המהלך החדש. בין הטענות של הלקוחות בלטה הדרישה להוזלתם של תחליפי חלב, כמו מוצרי סויה, מוצרים יקרים יותר, שרבים מלקוחות הרשת צורכים. 

תוך פחות מעשרים שנה, הקימה רשת עדן טבע עשרים סניפים ברחבי הארץ והפכה לשחקן בעל משמעות בתוך שוק רשתות השיווק. כעת ניכר שהיא מנסה להרחיב את קהל היעד אליו היא פונה. 

הרשת מציעה לדוגמא קוטג' בארבע שקלים בלבד, או יוגורט עזים חצי ליטר בשמונה שקלים, מה שנקרא מחירי רצפה. איך הם מתכוונים לפצות על זה? פרוביזור מסביר: "נפצה על הורדת המחירים בכך שאנחנו מקווים שהמהלך הזה יביא עוד לקוחות לרשת שלנו ויעלה את תדירות הקניה של הלקוחות הקיימים. יש לנו את ההיצע הכי גדול בארץ בתחום החלב, ובזכות המחירים האלה, אולי נרוויח פחות אבל נזכה ליותר לקוחות מרוצים".

ברמי לוי, מי שהוביל את מגמת מחירי הרצפה על מוצר אחד, לא מתרגשים מהמהלך של עדן טבע: "אני לא רוצה לפגוע באף אחד. אצלי המהלך של הוזלת העוף נועד להביא לקוחות חדשים שיגיעו ויראו שלא רק העוף אלא כל הסל יותר זול אצלנו מאשר אצל המתחרים. המבצעים שאני עושה לא באים על חשבון מחירים של מוצרים אחרים, ואני מברך כל אחד שמוריד מחירים לטובת הצרכן". כמו כן, לוי מבטיח ליישר קו לקראת החג: "אנחנו הולכים לעשות מבצעים חסרי תקדים בגלל החג בלי שום קשר. אני בעד לבוא לטובת הצרכן ואנחנו נהיה יותר זולים גם בשוק החלב לקראת החג, אני מבטיח לך".

בכל זאת במועצת החלב מאוד מקפידים לא להפלות סוג זה של חלב על פני אחר, ושם מסבירים את העליה בצריכת מוצרי חלב הצאן פשוט בגידול ההיצע: "יש פה מהפכה שמתרחשת הרבה בזכות זה שמחלבת טרה נכנסה לשוק מוצרי הצאן ורכשה את מחלבת צוריאל, ויחד הם הפכו את המוצרים האלה למשהו הרבה יותר זמין, כיום כשצוריאל מחזיקה 50 אחוז משוק חלב הצאן. בתגובה תנובה החלה לייצר את המוצרים הללו בעצמה, מחלבת גד נכנסה לתחום עם עוד מוצרים, וגם הרשתות היותר קונספטואליות כמו עדן טבע מרקט שנותנות במה לגבינות ולמוצרים של מחלבות צאן קטנות ומשפיעות על התחום", הוא מסביר.

כך נראים כרגע מחירי מוצרי החלב לקראת החג: 

מוצרי חלב - השוואת מחירים (צילום: mako)
צילום: mako