התמונה ב"ואניטי פייר" האמריקאי. "זוג פוליטי מהזן האמריקאי"|צילום: מגזין "ואניטי פייר"
התקשורת העולמית הביעה בימים האחרונים עניין מפתיע באשת ראש הממשלה הישראלי, אבל יותר מכל היא הצליחה לבלבל את הקוראים לגבי תדמיתה של שרה נתניהו בעולם. רק לפני ימים ספורים פורסמה כתבת פרופיל על ראש הממשלה במגזין התרבות האמריקאי "ואניטי פייר". שם תוארה שרה נתניהו כ"ליידי מקבת" ש"מנהלת את ההצגה בישראל וחורצת גורלות". בכתבה הביקורתית של דיוויד מרגוליק, הודגשה השפעתה של אשת ראש הממשלה על נתניהו בתחומים שונים ואף צויין שהיא אוסרת עליו להיפגש עם אחד מחברי ילדותו.

היום, לעומת זאת, מביא עופר אדרת בעיתון הארץ קטעים מראיון נדיר שערך העיתון הגרמני "בילד" עם אותה שרה נתניהו, רק שהפעם היא מוארת באור שונה לחלוטין.  אחרי יומיים של ליווי צמוד, נותרת סטפני בילגס, כתבת הצהובון הגרמני הנפוץ, עם הרושם שנתניהו היא אישה "רחומה, מלאת שמחת חיים ורעננה". במהלך הכנת הכתבה התלוותה בילגס לביקור של אשת ראש הממשלה במחלקת חולי סרטן בבית החולים "שיבא" וציינה את דאגתה יוצאת הדופן לאביה שנפטר לפני מספר חודשים. ראש הממשלה אף אומר לכתבת: "שרה היתה זו ששכנעה אותי לשחרר את גלעד שליט".

"אני אישית מעדיף את צורת העבודה של ה'בילד'", אומר היועץ האסטרטגי מוטי מורל, "הם באו עם לוח חלק ופגשו אותה בצורה בלתי אמצעית וכתבו מה שרואות העיניים. ה'ואניטי פייר' קראו כתבות מהעבר ומיחזרו טענות של אינטרסנטים. זה מקור הפער בין צורות הסיקור. בתקשורת הישראלית עשו לשרה נתניהו דמוניזציה משיקולים שונים, חלקם פוליטים שקשורים לבעלה. ה'ואניטי פייר' ציטט את חלקם וחטא בצורה דומה. ה'בילד' לא התייחס לאינטרסים ובא בלי דעות קדומות".

"למרות ששתי הכתבות שונות ב-180 מעלות אחד מהשנייה, שני העיתונים לא טעו", מסביר גיל לבנוני, בעל משרד למיתוג אישי וייעוץ תקשורתי, "לכל אדם או חברה יש צדדים חיוביים ושליליים וכשהולכים לתהליך של מיתוג אישי צריך לשלוף את הדברים החיוביים ולדאוג להוציא אותם לאור בצורה עקבית. כמו שחברת קוקה קולה יודעת להבליט את 'טעם החיים' ולא את הנזק הבריאותי, כך הצליחה לעשות גם שרה נתניהו".

"הסיפור הגדול של הגברת נתניהו הוא הסיקור התקשורתי שלה. אין אף אשת ראש ממשלה שזכתה להיקף כזה של סיקור", מסביר אילן בן-עמי, מחבר הספר "האישה שאיתו" על נשות ראש הממשלה, "כבר מתחילת דרכו הפוליטית של ביבי, הזוג נתניהו הציגו את עצמם כזוג פוליטי מזן אחר, התואם יותר את הסגנון האמריקאי ולכן משך את אש התקשורת. אני מניח שהיא הגיעה למצב שהיא לא סומכת יותר על אף עיתונאי ישראלי. אין לי ספק שהדימוי שלה מטריד אותה. הרי שרה בחרה לאן לקחת את הכתבת באותם יומיים. הייתה לה הזדמנות להציג את עצמה בצורה אחרת מכפי שהוצגה ב'ואניטי פייר' או מאיך שהיא מוצגת בדרך כלל בתקשורת הישראלית".

"גם אם זו כתבת יח"צנות, מגיע כל הכבוד למי שיזם אותה"

שרה נתניהו (צילום: דניאל ביסקופ , העיתון הגרמני
התמונה ב"בילד". "נתניהו הבליטה בהצלחה את הצדדים החיוביים"|צילום: דניאל ביסקופ , העיתון הגרמני "בילד"
נתניהו הצליחה לקנות את ליבה של הכתבת הגרמנייה של ה"בילד", אך לפחות לפי הטוקבקים שהתלוו לכתבה באתר "הארץ", לא שינתה את תדמיתה בעיני הקורא הישראלי. רבים מהטוקבקיסטים טענו שמדובר ב"כתבת יח"צ מוזמנת" וציינו שמדובר בצהובון. אחרים קראו לנתניהו "מזויפת" ולגלגו על הכתבת שנפלה בפח ולא שאלה שאלות קשות.

"היא לקחה אותם לבית החולים, אז מה?", אומר מורל, "מישהו יכול להגיד ששרה נתניהו לא הולכת לבתי חולים? זה לא היתה הצגה חד פעמית למען הכתבת. בעייני זה מאד אמין. מה שה'בילד' פירסם זה פשוט דברים שלא זוכים לתהודה בתקשורת הישראלית בגלל אינטרסנטים שלא רוצים להיטיב עם ראש הממשלה ואשתו".

"למרות התדמית הצהובה, ה'בילד' הוא עיתון פופולרי, חזק ומצוטט. אי אפשר היה למכור לו משהו שאינו נכון", אומר לבנוני, "אפשר כמובן להיות ישראלים צינים ולומר שזאת כתבה מוזמנת או לזלזל באמיתות הדברים. מדובר בצהובון, אבל כזה שמשפיע על מיליוני אנשים. הקרב בסופו של דבר הוא על התת מודע, וגם אם זאת כתבת יח"צנות מוזמנת אז מגיע כל הכבוד למי שהצליח לעשות את זה". "לאור התדמית הנוכחית של הגברת נתניהו, הניסיון נראה לי כחסר סיכוי", חולק עליו בן-עמי, "אני חושב שאנשים לא טיפשים עד כדי כך שישנו את דעתם בעקבות כתבה אחת של עיתון גרמני".