כאלף בני-אדם עומדים עירומים בשעת בוקר מוקדמת, אבנים דוקרות את רגליהם. אנשים לבושים היטב מורים להם להפרד – נשים לשמאל, גברים לימין. לאחר מכן צריך לבחור רק כמאה נשים מתוך הבנות העירומות, הגבר האחראי עובר בין האחת לשנייה וקובע מי בפנים ומי נשארת בחוץ. מעורר אסוציאציות לא נעימות? גם לירון עזריאלנט (25), ישראלית החייה בניו-יורק והגיעה להשתתף בצילום העירום ההמוני של ספנסר טוניק בים המלח, חשה כך.

"האווירה הייתה מאוד חברותית ומצחיקה", מספרת עזריאלנט, "כולם דיברו עם כולם בכל רגע נתון. ספק מחברותיות, ספק ממבוכה. המשתתפים חשו שכל הגבולות נפרצו. עמדנו עירומים זה לצד זה, במקרים רבים גם קרובים מאוד זה לזה, כמו למשל לפני שנכנסנו למים בתמונה הראשונה, כאשר התבקשנו לעמוד בתור בכניסה למים. נוצרה תחושה נעימה, הכוללת הרבה בדיחות על הסיטואציה".

בשתי הקומפוזיציות הראשונות של התמונות הצטלמו כלל המשתתפים, באחת צולמו צפים בים המלח, בשנייה צולמו עומדים על מפרצון בתוך הים. בסידור התמונה האחרון צולמו הגברים לצד מאה נשים בלבד. "אחד המארגנים עבר בין הבחורות ובחר מי תשתתף בתמונה השלישית. הקריטריונים לא היו ברורים אבל עמדתי לצד שתיים מחברותיי שנבחרו לתמונה ואני לא נבחרתי. לא נעלבתי כי אני בטוחה בעצמי אך הסיטואציה לא הייתה נעימה והייתה קצת מוגזמת בעייני", היא מסבירה.

אילנה ברודו (28), עיתונאית ובלוגרית שלקחה חלק בחווית צילום העירום המפורסם של ספנסר טוניק לצד בעלה ברק, צלם אומנות בזכות עצמו, חשה גם היא בבעייתיות שעולה מהעניין. ברודו מצידה קיבלה זאת בהבנה פחותה. "הסיטואציה שבה אנו עומדות עירומות ואדם בוחן אותנו וקובע האם נשתתף בצילום האחרון או לא עוררה אצלי אסוציאציות מאוד לא נעימות", היא מספרת ומוסיפה כי "לאחר תשע שעות, הכוללות את הנסיעה באוטובוס והצילומים, הרגשתי כמו בסיומו של יום עבודה ארוך. רצינו להתקלח, אך המאבטחים התייחסו אלינו כאל עדר בקר: צרחו עלינו שנתלבש במהרה ונרוץ לאוטובוסים".

מצנח רחיפה מעל הצילום ההמוני (צילום: AP)
"חמש רחפות ושני מטוסים קלים עם צלמים ריחפו מעלינו". הבוקר בים המלח|צילום: AP
ברודו, המשתייכת לקהילה הנטוריסטית – קהילה המאמינה בטבעיות העירום ונוטה לחיות חיים טבעיים ככל הניתן – מדגישה שנושא העירום הוא לא זה שהיווה בעיה עבורה. לדבריה, התרגשה תחילה לקראת מה שנתפש בעיניה כפרויקט אומנותי מרהיב ועשתה כל מאמץ אפשרי כדי לקחת בו חלק. עם זאת, היא מספרת כי התרגשותה התחלפה מהר מאוד באכזבה. "בחיי לא הרגשתי כל-כך מנוצלת. בהתחשב בכך שהתבקשנו לשלם 150 שקלים על ההשתתפות, זה היה בזוי בעייני", היא מספרת, "לאחר שלוש שעות של המתנה לאוטובוס בתל-אביב שבהם כמעט נשברתי והלכתי הביתה, הגענו ללוקיישן. הרגשתי שמנסים לעשות עליי כסף. המזון היחיד שהציעו לנו היה סנדוויצ'ים עצובים למראה במזנון שמכר אותם ב-25 שקלים לכריך ולצידם עמדו דוכנים שמכרו חולצות למזכרת מהאירוע ב-100 שקלים לחולצה".

אך לא כולם התאכזבו מהחוויה האומנותית בעיניהם. "זאת הייתה חוויה מאוד מיוחדת ומעצימה", מספרת דניאלה שלמה, פעילה באגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל-אביב, "בתור בחורה ביישנית מטבעי היה לי חשוב לקחת חלק בזה ולהתגבר על חששותיי".

צפים - ומצטלמים. ים המלח, הבוקר (צילום: AP)
"כולם דיברו עם כולם בכל רגע נתון. ספק מחברותיות, ספק ממבוכה". צילום העירום ההמוני בים המלח|צילום: AP
גם שלמה לקחה חלק בצילום לצד בן זוגה. את היחס הקורקטי מצד ההפקה היא דווקא קיבלה בהבנה. "ברור לי שכדי לאפשר לזה לקרות לא יכלו להתייחס לכל אדם באופן אישי", היא מספרת, "אבל היה נעים לראות כיצד 'האופי הישראלי' נעלם במהרה בסיטואציה. פתאום אף אחד לא דחף וכולם ידעו לשמור על מרחק בתור", כנראה מסיבות מובנות.

עניין יחיד העיב לטענתה על החוויה יוצאת הדופן: "אנשי תקשורת וצלמים פרטיים שלא עמדו בדרישות ההפקה וניסו לאגף מהצד ומהאוויר". אילנה ברודו מספרת שספרה "חמש רחפות עם צלמים ועוד שני מטוסים קלים שטסו מאוד נמוך מעל המים" כדי לצפות במחזה. בעיניה ההפקה נכשלה בשמירה על ההסכם שנקבע עם התקשורת לשמירה על מרחק מסויים.

לצד אילנה, שהייתה כה נלהבת תחילה, אך חזרה מאוכזבת מהחוויה, ישבו דווקא משתתפים אחרים ששבו מרוצים. "האווירה באוטובוס הייתה כמו בחזרה מטיול שנתי", מספרת עזריאלנט ומודיעה שהיא שמחה שהאריכה את ביקורה בארץ וכעת מצפה לראות את התוצאות.