המלחמה על כיסו של הצרכן עברה מהפכה בשנים האחרונות, ויותר רשתות מזון מבינות שהתור בדרך אל הקופה אינו עובר כבר עם עגלה מלאת מוצרים, או דחיפות בין לקוחות לתפיסת מקום, אלא המשחק עובר למגרש הוירטואלי, לאונליין. כיום לרוב רשתות המזון הגדולות יש אתר אינטרנט שמאפשר קנייה בתוספת של כמה שקלים לשליחות. לפני שלוש שנים קם אתר mysupermarket אשר מאפשר קניה חכמה בין הרשתות, השוואת מחירים לבניית הסל הזול ביותר, חיפוש מוצרים זולים ומבצעים.
בבריטניה, שם השוק הוירטואלי משוכלל יותר וותיק יותר, נרשמות יותר מ-5 מיליון כניסות מדי חודש, וקצב הצמיחה השנתי עומד על 100%. גם בישראל נרשמת צמיחה גדולה ביותר בתחום קניות האונליין, צמיחה שאינה פוסחת על הרכישות בסופרמרקטים. כך לדוגמא מדווחים באתר mysupermarket על גידול של 59% במספר הקונים לקראת פסח השנה מול שנה שעברה, וגידול של יותר מ-70% במספר הסלים בהשוואה בין התקופות. מעל ל-150,000 בתי אב נכנסים לאתר בכל חודש כדי לבדוק ולהשוות, עשרות אלפי קניות מבוצעות.
היתרונות הם ברורים: במקום להגיע לסופר, עניין שגוזל זמן בשיטוט בין המדפים, זמן נסיעה, חניה, העמסה וכו', אפשר לוותר על התורים והדוחק ופשוט לרכוש לפי רשימה שהכנתם מראש או בהתאם לקניות קודמות שלכם. משה אלפרט, מנכ"ל mysupermarket ישראל, מספר כי אחד המאפיינים של הרוכשים באינטרנט הוא הגיל הממוצע שעומד על 37 וריבוי הקונות על פני הגברים.
"אנחנו גם רואים שהשעה הממוצעת לביצוע הקניות היא בין 20:00-23:00. אנשים חוזרים מהעבודה, מסיימים לארגן את הילדים, מתיישבים מול המחשב ומזמינים בנחת."לפי פילוח המשתמשים, ניתן לזהות כי רוב הקונים (25 אחוזים מהם) מתגוררים בתל אביב, וישנה גם תרבות רכישה אינטרנטית גם בכפר סבא, הרצליה, רמת גן ורעננה.
אחת הבעיות הגדולות לצרכנים בישראל היא העובדה שבכל רשת יש מחירים שונים בין סניף לסניף. לדוגמא מחירי מוצרים בסניף של רשת מסוימת בעפולה יהיו שונים ממחירים בסניף חיפאי של אותה רשת. סניף במרכז תל אביב יכול לתת מבצעים שאינם קיימים בסניפים בצפון או בדרום העיר, באותה רשת. באינטרנט אפשר לזהות במקרים רבים כי המחירים זולים יותר מהרבה סניפים, כמו כן ניתן לחשב אם המבצעים משתלמים ולדעת את שינויי המחיר של המוצרים באורך זמן. לדוגמא: האם לפני פסח נמכר המוצר במחיר הזול ביותר או שכדאי לחכות קצת כדי שהמחיר ירד?
"בנוחיות השימוש ובמגוון אפשרויות החיסכון, אנו מזהים שבכל קנייה ממוצעת שעומדת על כ-500 ₪, יש חיסכון של 90 ₪ בגלל שיטות החיסכון", מסביר אלפרט, "לפי החישוב שעשינו, משפחה ממוצעת שרוכשת באינטרנט בסופרים, חוסכת בשנה כ-5,000 ₪. בשנתיים האחרונות צפינו ברשתות גדולות שמצטרפות אלינו ובעשרות אלפי ישראלים שמתווספים ומשתמשים בשירות. הצרכן הנבון יודע שאין רשת זולה, יש סל זול ואנו צופים בגידול במספר המשתמשים גם בפסח הנוכחי."
לא מה שחשבתם: הישראלים קונים יותר פירות וירקות באינטרנט
הרשתות מצדן הבינו את הפוטנציאל והצטרפו למלחמה על לב הרוכש האינטרנטי: בשנה האחרונה חלה מגמת התרחבות הן בפריסה רחבה יותר של הרשתות וכמות המשלוחים, הן בהתאמת מלאי המוצרים באתרים ובעיקר בשיפור השירות מבחינת האריזה וזמן ההגעה. אחת ההוכחות לכך היא קטגוריית הפירות והירקות: רבות נאמר ונכתב על כך שהקונים יתקשו לעבור לאינטרנט כי יש מוצרים כדוגמת פירות וירקות, אותם צריך לראות, למשש, להריח, לוודא שהסחורה אינה פגומה ורקובה. והנה לפי mysupermarket, קטגוריה זו היא הנרכשת ביותר באתר. מנהלי הרשתות יודעים שכאן הם נבחנים, באיכות המוצרים, באריזה, בהגעה ובשירות הלקוחות. אז נכון שיש עוד מקום לשיפור, אבל העובדה שבכל חודש רואים אלפי מצטרפים חדשים מצביעה על הכיוון הנכון.
אבל המהפכה לא מסתיימת כאן - בקרוב יכנס לתוקפו פרק שקיפות המחירים מחוק המזון בישראל, שיחייב את הרשתות והסופרמרקטים לפרסם באתרי האינטרנט את המחיר של כל מוצר ומוצר בכל סניף וסניף, והכל אונליין. זה כמובן יאפשר לקונים לדעת ברדיוס שהם יקבעו מהו המקום הזול ביותר וימנע תחבולות ושינויי מחירים תכופים. מעל הכל, השקיפות הזאת תגביר את התחרות בצורה משמעותית ואז אפשר יהיה להצהיר – המהפכה הושלמה, המלחמה על הצרכן החלה.