מאזדה CX-5 (צילום: נעם וינד)
האם הדגם החדש יציל את מצבו של מותג הרכב? מאזדה 5 CX|צילום: נעם וינד
מיצובו של מותג הרכב מאזדה ממשיך להידרדר ולאחר 15 שנים בצמרת המכירות בישראל, הגיע לפי דו"ח איגוד יבואני הרכב למקום השישי בלבד ברבעון הראשון של 2013. בדלק מוטורס, יבואנית "מאזדה" בישראל, מכירים בהידרדרות המותג בישראל, אבל דווקא מביעים ביטחון שהמצב עומד להשתנות בקרוב מאוד.

"המוצר הנמכר ביותר שלנו בעבר, המאזדה 3 נמצאת כבר בסוף דרכה. היא איבדה לגמרי את המומנטום, המוצר התיישן והתייקר באופן יחסי", אומר יואב חפץ, סמנכ"ל השיווק של דלק מוטורס, "אותו הדבר קרה לנו גם לגבי המאזדה 2 שאיבדה מהאטרקטיביות שלה. אנחנו בטוחים ב-200 אחוזי שביום שתנחת בישראל המאזדה 3 החדשה, בחודשי יולי-אוגוסט, באותו הרגע מאזדה חוזרת להוביל. הגעתו של הדגם החדש ישנה לגבי את המיצוב של מאזדה".

"עברנו לעידן שושלת יונדאי"

את הסיבות להירדרות הרכב ששלט במפת הרכבים בישראל במשך שנים רבות, מכירים בחברה היטב. "בשנתיים האחרונות, לאחר 15 שנה של הובלה בשוק, מאזדה איבדה את ההובלה לאחרים. הסיבות לכך הן השילוב שבין שער המטבע היפני, ששוויו הגיע בשנתיים האחרונות לשיא. השער הגבוה מתורגם לשקלים הביא לכך שאיבדנו את התחרותיות.

"בעוד שלהונדה ולטויוטה ישנם פסי ייצור גם מחוץ ליפן, כל המוצרים של מאזדה מיוצרים בעלויות של ין יפני ולכן יש לנו תלות טוטאלית במטבע. נקודה נוספת היא המוצרים המתחדשים ומתעדכנים תכופות", מסביר חפץ. היבואנית השיקה לפני כשנה את דגם המאזדה 5CX, שהפכה לאחת הנמכרות בקטגורית הקרוסאוברים (רכבי פנאי-שטח) ולפני כחודשיים את רכב המנהלים מאזדה 6 שזכה להעניינות רבה בנישה שלו. עם זאת, פלח הרוכשים רכבים מקבוצת דגמים אלה קטן יחסית לרוכשי הרכבים המשפחתיים. 

גם לוי יצחק, שמאי ועורך המחירונים, המלווה את שוק הרכב במשך שנים רבות, לא הופתע מנתוני המכירות שהתפרסמו היום. "שוק הרכב הישראלי מאופיין על ידי שושלות. במשך השנים ישנה תמיד שושלת אחת ששולטת על השוק כמעט לחלוטין. הסיבה לכך היא תסמונת העדר - אם מישהו מצליח בדבר אחד כל העדר אחריו – גם בדיור וגם ברכב. השושלת הראשונה הייתה סובארו, אחריה הגיעה מיצובשי, ואחר כך מאזדה, עכשיו אנחנו בתקופה של שושלת יונדאי. הסיבות לכך הן שאנשים פתאום למדו שמכונית שמיוצרת בקוריאה יכולה להיות לא פחות טובה מכזאת שמיוצרת ביפן. יונדאי הצליחו להביא ארצה מחירים אטרקטיבים מאוד ולהשתלט על השוק המוסדי (ליסינג ורכבי החברות) באמצעות הנחות גדולות יותר שהציעו וגם שיטת הפרסום שלה והסלוגן 'ההצלחה השקטה' דיבר לישראלים ותפס מאוד בארץ".