עמוד הפייסבוק של חברת חשמל (צילום: KateRiep_Godbye)
עמוד הפייסבוק של חברת חשמל|צילום: KateRiep_Godbye
יום לא קל עובר על חברת החשמל. יום לא פחות קשה עובר על לקוחות החברה, הלא הם הצרכנים. את הבוקר פתחה החברה במסיבת עתונאים בה קראו שר האנרגיה והמים עוזי לנדאו ויו"ר החברה, יפתח רון טל, לציבור לחסוך בצריכה, על מנת למנוע הפסקות חשמל. "היום מחר ומחרתיים ובמהלך הקיץ הקרוב יש לנו בעיה. אנחנו זקוקים להתגייסות של הציבור", אמר לנדאו וקרא להמעיט ככל הניתן בהפעלת המזגנים, המחשבים ושאר מכשירי החשמל. "הולך להיות קשה בשבוע הבא", הזהיר רון טל. האמת, שהיה קשה כבר היום.

תקלה בתחנת הכוח באשקלון גרמה לחברה להכריז על "מצב כתום" שבמסגרתו היו הפסקות חשמל באיזורים שונים בארץ, ועמוד הפייסבוק של החברה, שהושק לפני שבועיים ספג את זעם האזרחים. לעמוד הועלתה הודעה על התקלה באשקלון. מישהי הגיבה וכתבה: "העיקר שבמשרדים שלכם אין הפסקת חשמל", וקיבלה תגובה מהירה: "אנחנו חווים הפסקות חשמל במתקנים ובמשרדים בדיוק כמוכם". גולשים שתהו איפה ניתן לקבל מידע על הפסקות חשמל יזומות וצפויות נענו ב"במידה ועשית לנו "לייק" והצטרפת לשרות ההתראות, תקבל את ההתראה במייל. ההתראות לא מגיעות ביוזמתנו".

אבל היו גם תגובות פחות עדינות. "רותחת מכעס!!!!!" כותבת קסנדרה, "הודעתם שתתנו התראה לפני הפסקת חשמל. ולא עשיתם זאת!!!!!!!!! באתר שלכם המד היה ירוק, ברדיו לא היתה כל הודעה - ולמרות כל זאת היתה בשכונת נחלת יצחק בתל אביב הפסקת חשמל לפני כרבע שעה. חוצפנים!!!!!!!!!!! שקרנים!!!!!!!!!!!" מהחברה ענו לה: "אנו נותנים התראות רק על הפסקות מתוכננות. בשל התקלה באשקלון אירעו מספר הפסקות חשמל שאינן קשורות לניהול המחסור".

בחברת החשמל סיכמו את היום ואמרו: "היה יום עמוס אירועים ולמרות הכל, תחת שליטה. נתנו מענה לכל הלקוחות שלנו ולכל הפונים אלינו והצלחנו לעבור אותו בשלום. אנחנו מאד מכבדים את הפונים והגולשים ולא בכדי פתחנו דף פייסבוק רשמי רק לאחרונה. חשוב לנו ליצור קשר ישיר עם הלקוחות שלנו ואנחנו מתייחסים לכל פניה ברצינות".

השר עוזי לנדאו. ארכיון (צילום: חדשות 2)
עוזי לנדאו. שר האנרגיה קרא לציבור להתגייס ולחסוך|צילום: חדשות 2
בטוויטר נתנו האנשים דרור ליצירתיות ולדמיון. "כסף למשכורות עתק יש, להעלות מחירי חשמל זה סבבה, אבל להשקיע בתשתיות (וכל שנה להתריע על אותן בעיות) חס וחלילה", צייץ בני. שגיא תהה בתגובה לבקשת ההתגייסות של לנדאו אם מדובר בגיוס להחלפתו ואת ראשי החברה. שירה הוסיפה: "יש בצורת של מים, עכשיו בצורת של חשמל, אולי שילמדו להתנהל?". רותם צייצה: "מה זה אומר מצב כתום? לא להדליק מכשירי חשמל כאילו? סבבה. מזגן – און". זללתי קצת חשמל ללאנצ'. מה יעשו לי?", צייצה גולשת ועומר צייץ בציניות: "מי יכול היה לדעת שיהיה חמסין ביולי".

וכמובן, בעיקר, המון תלונות על חום כבד, שהפך את החיים בלי מזגן לבלתי נסבלים. "נרדמתי על השולחן. גם עייפות וגם חום מטורף כי אני צרכנית ממושמעת ולא הדלקתי מזגן. עכשיו המזגן דולק, טוב?", צייצה זיוה. "לשבת ב-2012 בבית בלי חשמל זה כזה 1725", כתב שי. אחד התלונן על הפסקת סיגריה שנגזלה ממנו ממרומי הקומה ה-14 בה הוא תקוע עד שיחזור החשמל, אחר על היס מקס שנמחק.

מעבר לתקלה הנקודתית היום, בחברת החשמל מתכוננים לקיץ קשה ומדגישים שבמידה ויהיו ימים בהם הצריכה תעלה על ההיצע אותו החברה מסוגלת לספק, יהיו הפסקות חשמל מאולצות ויזומות. על אותן הפסקות יודיעו בכלי התקשורת המסורתיים, אבל גם בפייסבוק ובטוויטר, והן יהיו לסירוגין במקומות שונים בארץ, כדי שלא יהיו כאלה שייאלצו להסתדר יותר משעה ללא חשמל. "בשבוע הבא הולך להיות עומס חום גבוה", הדגישו בחברת חשמל, "נעשה כל שניתן כדי שנוכל לספק חשמל לכלל הלקוחות, אבל אנחנו קוראים לציבור לשתף פעולה ולהפסיק את השימוש במכשירים עתירי אנרגיה בשעות השיא, בין 12 בצהריים לחמש בערב. זה טוב לחברת החשמל, לאיכות הסביבה ולכיס של הצרכן".