איך משווקים לכם את הציפרלקס, הכדורים נוגדי הדיכאון והחרדה? ב-ynet מציגים בחודש האחרון סדרת כתבות וידאו בהם מתוודים מפורסמים על בעיות נפשיות שהיו להם, בינהם: השחקנית טלי שרון, המוסיקאים דן תורן ומיקה קרני וגם פרידה הכט ועוד רבים. המראיין הוא חנוך דאום. הבמאי ובית ההפקה: אילן שושן.

מי שילם ולמי? הבוקר ב"דה מרקר" מנסים להבין: איך עבר הכסף? והאם עברו על החוק האוסר פרסום תרופות?

אין תמונה
מתוך אתר: http://www.goodays.co.il

הרצון להסתיר ברור: לפי חוקי משרד הבריאות אסור לפרסם תרופות שנדרש להן מרשם רופא, דוגמת ציפרלקס. מי שעובר על החוק יכול להענש בקנס ואף בששה חודשי מאסר.

בהנתן העובדות הללו איך יתכן שבחודש האחרון מופיעה באתר הבריאות של ynet סדרת הסרטונים "חלון לנפש"? האם הסוואת ציפרלקס בתואנה של כתבות דוקומנטריות בבימויו של אילן שושן ובהגשתו של חנוך דאום מוצלחת? ומה משרד הבריאות יעשה בעניין?

סדרת הסרטונים "חלון לנפש", מתפרסמת בחודש האחרון במדור הבריאות של אתר ynet, העיתונאי חנוך דאום מוביל את הפרוייקט והוא משוחח עם אנשים שסבלו מבעיות נפשיות כמו דיכאון וחרדה.

אחד הסרטונים בולט במיוחד בכך שהוא מציע פתרון לבעיית הדיכאון: טיפול תרופתי, ולא סתם טיפול, אלא במותג מסוים של תרופה פסיכיאטרית. אותו סרטון, בכיכובו של תורן, מדגיש את היתרונות שבטיפול בתרופות אנטי-דכאוניות. יתרה מזאת תורן משתמש בשם המפורש ציפרלקס.

אין תמונה
מתוך אתר goodays

בדרך לאתר ציפרלקס, הגולשים עוברים דרך מכבסת מילים (למידע נוסף, למידע רפואי, רוצים לדעת עוד על דיכאון וחרדה) גם היא בחסות לונדבק ובהפנייה ישירה של ynet  לאתר Goodays שיש לו אבא ואמא: "האתר הוקם בחסות חברת לונדבק, המובילה בטיפול בדיכאון וחרדה".

כדי להשלים את מסעו הטיפולי, מוזמן הגולש באתר הזה, על-ידי הפניה בולטת ומודגשת לגלוש "לאתר הרפואי". מי שייענה להזמנה ימצא את עצמו באתר cipralex.co.il, אתר המקדם באופן מפורש וללא כל הסוואה את המותג של התרופה הפסיכיאטרית, החייבת במרשם רופא. התנועה בין האתרים היא דו-כיוונית: בדף הבית באתר הרשמי של ציפרקלס בישראל מופיעה הפניה לידיעה שהופיעה במדור הבריאות של ynet תחת הכותרת: "ציפרלקס בחצי מחיר: הכללית מורידה מחירי תרופות".

אין תמונה
אתר ציפרלקס

כתב "העין השביעית", אורן פרסיקו ניסה להבין אף הוא את השיקולים המסחריים שנלקחו בחשבון ב-ynet כשהחליטו לשתף פעולה עם לונדבק ישראל משווקת ציפרלקס. חנוך דאום אמר בתגובה שהעביר ל"עין השביעית" בין השאר כי: "אני עושה מאמץ להעלות את המודעות לטיפול נפשי. דברים נעשו ונעשים תמיד בחופש מערכתי מלא ובהתנדבות". אם כך מי קיבל את הכסף? גורם באתר ynet אמר לנתי טוקר, כתב "דה מרקר" כי: "ככל הידוע מפיק הסדרה אכן נעזר במימון כלשהו של חברת התרופות". מפיק ובמאי הסדרה אילן שושן סרב להגיב.

_OBJ

בכיר בענף הפרסום מעריך את עלות הפרוייקט הזה במאות אלפי שקלים. שושן ו-ynet מנסים לשמור על מימון הפרוייקט מעורפל, אולי מחשש שמשרד הבריאות ימצא שהיתה כאן עבירה על תקנה 28 בנוהל פרסום תרופות. הרי על פי חוקי משרד הבריאות "אין לפרסם לציבור הרחב בכל דרך שהיא תכשירים הדורשים מרשם רופא". "המפר הוראה זו יועמד לדין בבית משפט שלום ודינו אחד או אחדים מהעונשים הללו: קנס, מאסר ששה חודשים, חילוט החפצים שבהם או לגביהם נעברה העבירה. אבל זאת אינה הסיבה היחידה".

"לרגע לא חשבתי שזה קשור לכדורים"

גם חלק מהאנשים שתרמו את סיפורם האישי לפרוייקט הוטעו על ידי ההפקה ועל ידי דאום. לדברי כמה מהם, הם כלל לא עודכנו שמדובר בפרוייקט שממומן על ידי חברת תרופות, או שנועד לקדם שימוש בציפרלקס והסכימו להצעתם התמימה של דאום ושושן, ללא קבלת כל תשלום, כך על פי טענתם.

פרידה הכט, יוצאת ה"אח הגדול" מספרת על הפנייה: "חנוך דאום פנה אלי והוא אמר שהוא ואילן שושן עושים איזה סרט, שהם רוצים שאדבר על הגמילה שלי, כדי לעשות טוב לאנשים, לעזור להם. הוא לא אמר שום דבר על הדבר הזה. לא שילמו שום דבר, לא ראיתי את זה. אני לא מאמינה שהסיפור שלי מפרסם כדורים. הם לא אמרו לי שום קשר לדבר הזה. זאת חוצפה אבל מה אני אעשה?"

גם השחקנית טלי שרון, מודה שלא ידעה מה המטרה הסמויה מאחורי הראיון: "לא ידעתי שום דבר, אמרו לי לבוא ולהצטלם לסרטון להעלאת המודעות, לא לעידוד שימוש בציפרלקס. כל מי שעשה את זה, עשה את זה בהתנדבות ומתוך רצון לעזור. אנשים באו ונחשפו לא בשביל לקבל משהו בתמורה, רק כדי לעזור".

דן תורן שכותרת הכתבה שבה הוא מככב בסדרה לפיה מאז שהתחלתי להשתמש בציפרלקס אני כותב יותר, השיב בתגובה: "אמרתי את מה שיש לי להגיד בסרטון. היה חשוב לי להגיד את הדברים האלה. ואם את שואלת אם שילמו לי - אף אחד לא שילם לי". 

משרד הבריאות יבדוק

ממשרד הבריאות נמסר: "כל פרסום בנוגע לתרופות צריך לקבל את אישור אגף הרוקחות במשרד. למעט תרופות ללא מרשם, אנו לא מאשרים פרסום של תרופות, מאחר שאינן מוצר צריכה רגיל - לכל תרופה תופעות לוואי ויש לקחתן על פי שיקול דעת רפואי. אגף הרוקחות יבדוק את הפרסומת, ואם תמצא עבירה יפעל להסרתה".

למען הגילוי הנאות: אתר ynet  נמצא בתחרות עסקית עם אתר mako