המשטרה תתן מיקום מדויק של המצלמות? (צילום: עזרא גבאי)
חוטובלי. הציעה תכניות לשיפור הבטיחות בדרכים|צילום: עזרא גבאי
סגנית שר התחבורה ציפי חוטובלי (הליכוד) אמרה הבוקר בראיון בגלי צה"ל, כי שר התחבורה ישראל כץ אינו מוכן להיפגש איתה. בשיחה עם mako היא מסבירה: "יש כרגע חילוקי דעות על גבולות הטריטוריה. כנראה לא נוח לשר שמישהו החליט לחולל רפורמות במשרד. באופן טבעי, סגן שר ושר, בעיקר מאותה מפלגה, אמורים לשתף פעולה. פניתי אליו אתמול, אמרתי שאני רוצה להיפגש איתו, להציג בפניו את התוכניות, אבל נעניתי בשלילה".

חוסר התיאום בין השניים החל בסוף השבוע שעבר כששר התחבורה הוציא הודעה לעיתונות הפוסלת את כל הצעותיה של חוטובלי כפי שהועלו על ידה במהלך כנס באוניברסיטת בר אילן, במסגרת יום עיון בנושא תאונת דרכים. בין ההצעות שפסל, חוק האוסר על נהגים צעירים לדבר בטלפון בזמן נהיגה גם בדיבורית, הצעתה בעניין חשיפת מקומן של מצלמות המהירות והצעתה להקמת ועדה שתבחן את מהירויות הנסיעה בכבישים.

אך בעוד השר כץ הודיע כי חרגה מסמכויותיה ורמז שלא פעלה על פי המדיניות שהתווה לה, חוטובלי עצמה מתעקשת כי כל ההצעות שהציעה הן במסגרת הסמכויות שניתנו לה בידי השר בלבד. "השר יכול להעניק לסגן שר לפעול בתחומי סמכות שהוא מעניק לו. הסמכות שהוענקה לי היא כל נושא החינוך, החקיקה וההסברה בנושא בטיחות בדרכים, בעוד הוא אחראי על נושא התשתיות. אני מעוניינת לנהל מלחמת חורמה בתרבות הסמסים והשימוש בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה. כל הרפורמות שהצעתי ואני עדיין מציעה נמצאות בתוך התחומים הללו. באופן טבעי סגן שר ושר בעיקר מאותה מפלגה אמורים לשתף פעולה".

חוטובלי מוסיפה, "פניתי אליו אתמול, אמרתי שאני רוצה להפגש איתו, להציג בפניו את התוכניות, אבל נעניתי בשלילה. אני בטוחה שהוא יודע לעבוד ולכן ישתף איתי פעולה כדי לשפר את הבטיחות בדרכים".

"בזבוז משאבי ציבור"

"אמורה לפעול על פי המדיניות שהתווה השר כץ". שר התחבורה ישראל כץ|צילום: חדשות 2
גודל הממשלה בכלל וכמות סגני השרים שימונו בפרט, הייתה אחת המחלוקות המרכזיות במשא ומתן הקואליציוני שנוהל להקמת הממשלה הנוכחית, כשלבסוף מונו שמונה חברי כנסת לתפקיד זה. עלות העסקתו של סגן שר ומשרדו  נאמדת בכ-2.2 מיליון שקלים: שכרו של סגן שר - 39 אלף שקלים, שלושה עוזרים או יועצים בשכר של כ-37 אלף שקלים, מנהל לשכה, שלושה  מזכירים, נהג ואבטחה.

בין הגופים שהביעו ביקורת ציבורית חריפה על עצם יצירת התפקיד "סגן שר" וקראו לצמצום המשרדים הממשלתיים, עמדה בעבר "התנועה לאיכות השלטון". "סגן שר הוא תפקיד מאוד מיותר בעיינינו, עיוות במערכת שנולד מתוך צורך להעניק סטטוס לחברי כנסת ממפלגה מסוימת תוך העמסה על קופת הציבור והמעטה בחשיבות תפקידם של חברי כנסת", אומרת היום היועצת המשפטית של התנועה לאיכות השלטון, צרויה מידד-לוזון ל-mako, "אני לא ממעיטה בערך עבודתם של סגני שרים מסויימים שקידמו דברים ראויים ואם האופציה האחרת היא לפתוח משרדים נוספים ומיותרים, סגן שר שנמצא תחת המשרד זה אולי עדיף. בסופו של דבר היה ראוי שהממשלה תתנהל עם מספר מצומצם והגיוני של משרדים, כשלכל שר יש את המנגנון תחתיו".

עו"ד מידד לוזון מציינת כי חוסר הסכמה בין שר לסגניתו הוא דבר לגיטימי ועם זאת, היא מציינת כי לא ניתן להתעלם מהסיטואציה האבוסרדית שנוצרה. "סגן שר מקבל בדרך כלל תחום מסוים שהוא אמור לקדם כדי להעניק בכל זאת תוכן לתפקיד שלו ולא תמיד חייבת להיות הסכמה ביניהם, אבל מצב כזה שבו סגן שר ושר לא עובדים טוב ביחד הוא בזבוז משאבי ציבור. מדובר בביזיון שאינו מכבד את המעמד ומשמעות הדבר היא שהאינטרסים של הציבור לא מקודמים בצורה יעילה".

מלשכת שר התחבורה סירבו להגיב לדברים.