רדיו רטרו (צילום: Antonio-BanderAS, Thinkstock)
המאזינים הצעירים חוזרים לרדיו|צילום: Antonio-BanderAS, Thinkstock
האבולציה הטבעית במדיה לא פוסחת על הרדיו. הרדיו המסורתי האנלוגי מקבל בתקופה האחרונה תפנית משמעותית הכוללת שינוי פורמט ומעבר לעידן האודיו הדיגיטלי בצורת ערוצי האזנה מכל העולם, פלורליזם בתחנות רדיו אונליין ישראליות ובינלאומיות, פלטפורמות אודיו, פודקאסטים, ערוצי Live Stream ותכני On demand הזמינים לכל, בכל זמן ומקום. הסיבות העיקריות לכך נעוצות בפריחה בשוק המובייל, החיבורים המהירים לאינטרנט, חבילות גלישה בלתי מוגבלות וצמיחה בשוק האוזניות ורמקולים פרימיום כציוד קצה לשדרוג חווית השמיעה.

מחקר חדש מבית ABI קובע כי עד סוף העשור הנוכחי, 93% מהמכוניות החדשות יציעו שירותי רדיו אינטרנט כחלק ממערכות הבידור שלהן. רק החודש השיקו Volvo ו- Apple את CarPlay מערכת בידור ומולטימדיה. מגמת ה Connected Car מסמנת את נקודת האל חזור מבחינת הרגלי ההאזנה שלנו לרדיו. חברות הרכב מבינות כי בעתיד הקרוב נהגים לא יסתפקו ב 6 כפתורים של תחנות רדיו ויעברו להאזין לתכני האודיו המועדפים עליהם בזמן ובמקום שלהם.

 האזנה לרדיו בעידן האינטרנט

הזינוק בהאזנה לרדיו באמצעות האינטרנט מקבל השנה תיקוף נוסף בעקבות פרסום מחקר חדש מבית Edison - The Infinite Dial 2014 בארה"ב הקובע כי מגמת נטישת הרדיו המסורתי והמעבר לרדיו במרחב הדיגיטלי נמשכת. על פי המחקר יותר ממחצית מהאמריקאים מאזינים לרדיו באמצעות האינטרנט, בממוצע 13 שעות בשבוע עם גידול של 26% בהאזנה באמצעות הסמארטפון ברכב. 75% מבני ה-12-24 ו-50% מבני ה-25-54 מאזינים לרדיו אונליין.

אין תמונה
זינוק בהאזנה לרדיו באמצעות האינטרנט. tunein
המחקר מצא כי עבור רוב המאזינים הן לרדיו המסורתי והן לרדיו אונליין הפרסום ברדיו מהווה "מחיר הולם" לתוכן אודיו בחינם. תפיסה זו מחזקת את ההתייחסות החיובית לפרסומות ולאפקטיביות של הקמפיינים ברדיו. המחקר גם מציג זינוק של מאות אחוזים בהאזנה לתכני אודיו דיגיטליים כגון מערוצי: YouTube, ITunes radio, Pandora, אפליקציות מוסיקה וערוצי רדיו אונליין בסמארטפון והטאבלט, בעיקר בקרב הצעירים. 

בסקר אומניבוס שקיימנו לאחרונה עם TRI רותם 41.7% מהנשאלים בגילאי 18 ומעלה ענו כי הם מאזינים בארץ לתכני רדיו אונליין ישראלי ובינלאומי באמצעות האינטרנט. ומחקר לבני נוער וצעירים שקיימנו עם משרד הפרסום לצעירים  teenk מתקף גם בארץ את המגמה בעולם ומראה כי 87% מבני הנוער והצעירים בגילאי 13-18 נטשו את הרדיו המסורתי ומאזינים לתחנות רדיו אונליין מהעולם ולאפליקציות מוזיקה הנשענות על תכני  YouTube. ניתן להניח כי הקהל הצעיר נתקל ברדיו FM המסורתי כאשר נמצא עם ההורים ברכב וגם זה כפי הנראה לזמן מוגבל שכן 21% מהם צינו כי הם מחוברים לרדיו אונליין גם בזמן נסיעות, 18% בדרך לביה"ס.

מדיום חדשני

מבט על עוגת הפרסום של איגוד השיווק ויפעת מראה כי בדומה לעולם, גם בישראל הרדיו כמדיום פרסומי ממשיך בצמיחה מתונה ועיקבית. המפרסמים ברדיו דיגיטלי נהנים ממדיום חדשני, המשלב את עוצמת הרדיו ואת המיקוד והטירגוט בדיגיטל. הפרסום מוגש בזמן האזנה ודאית - כלומר מערכת הפרסום מזהה את המקור וברגע שהמשתמש מאזין בפועל תגיש את הפרסומת. יכולת המיקוד עד רמת המאזין הבודד מאפשרת הגשת תשדיר פרסום לפי מיקום המאזין ו/או סוג המכשיר בו מאזין.

השינוי השיווקי מורגש גם במרחב החסויות והפעילויות המיוחדות ברדיו במרחב הדיגיטלי: מפרסמים מובילים מעניקים את חסותם על ערוצי מוסיקה למשך תקופות ארוכות, מגדילים את רמת המעורבות של המאזינים ומחברים בין המותג לבין המשתמש בקשר כמעט בלתי אמצעי וב'גובה האוזניים'.

מהלכי פרסום חדשניים

המדיום החדש יצר מהלכי פרסום מעניינים וחדשניים. קחו לדוגמא את Soundcloud, רשת המוזיקה החברתית המובילה בעולם המאפשרת למשתמשים (אמנים או מאזינים) להעלות, לקדם, ולשתף את תכני האודיו שלהם. סאונדקלאוד יצרה חיבור שיווקי עם המותג ליווי'ס בתחרות #makeourmarkcontest במסגרתה חיפשו את האומנים החלוצים ביותר בעולם היכולים להטביע את חותמם ולעלות יצירות שלהם העוסקות בשאלות מי הם ומה מניע אותם, מה הגישה והחלומות שלהם והכל באמצעות המוסיקה אותה הם יוצרים.

 

sound_cloud
סאונדקלאוד בחיבור שיווקי עם המותג ליווי'ס
פפסי, שותפת ההשקה הבלעדית עבור iTunes (במענה לשותפות העיקרית של קוקה קולה עם Spotify) השיקה סדרת תחנות רדיו ממותגות ב ITunes תחת הקונספט Pepsi Pulse #Now 'הדופק של פפסי' - הפסקול שנבנה במיוחד בכדי לעזור לך לחיות לעת עתה" בסגנונות שונים. לאחרונה הושק גל נוסף של תחנות ממותגות #FanEnough המשדרות מוסיקה בזוית נוספת לספורט NFL תחת המסר "האם את/ה אוהד מספיק". מהלכים שיווקיים אלה מחזקים וממשיכים את המסורת של פפסי להביא מוסיקה אייקונית לאוהדים בתחומי הבידור והספורט. 

Spotify בשיתוף פעולה מסחרי עם Artislink מאפשרת לכל אחד להאזין לתכני מוסיקה ולרכוש חולצה ומרצ'נדייס של האמן / הלהקה שהוא אוהב דרך הפלטפורמה.

TuneIn - אינדקס הרדיו הענק הכולל יותר מ-100,000 תחנות רדיו, ערוצי אודיו, פודקאסטים ועוד סיכם את 2013 עם פעילות שיווקיתTuneIn Trends " במסגרתה נאספו תכני אודיו על פי טרנדים מכל העולם. הפעילות כללה שיתופי פעולה שיווקיים ויצרה באז תחת הקונספט "המטרה שלנו זה להביא את האודיו הטוב ביותר מכל רחבי העולם. כדי לשחרר את 2013 אספנו את מיטב התחנות לפי טרנדים, מהשטויות ועד המשמעותיות"

אין תמונה
מדיום חדש שמייצר מהלכי פרסום מעניינים וחדשניים
קוקה קולה ושירות המוסיקה Spotify, השיקו קמפיינים משותפים, פחיות ממותגות ופעילויות שטח ענפה. יחד יצרו החברות אפליקצית מוזיקה חברתית תחת המסר Every Song Has a Place במסגרתו העניקו לבני נוער אפשרות לתייג את העולם באמצעות מוזיקה תוך שימוש בשירות Spotify ולקשר את השירים המושלמים שלהם למקומות מושלמים או לאירועים מעבר לפינה או ברחבי העולם. האפליקציה מאפשרת לבני הנוער לראות איפה החברים שלהם נמצאים, לשמוע את ה PlaceList של החברים ולהתמקד במקומות ברחבי העולם תחת הקונספט "חווית קוקה קולה בכל מקום בעולם". 

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל ADiO, רשת הפרסום הישראלית ברדיו אונליין