הנטייה להציג את הביגוד כ"חידה" בקולנוע נבחנה לראשונה כחלק מהמהדורה הפותחת של פסטיבל "אופנה בקולנוע" בשנת 2006. תוכנית זו בוחנת מחדש את התמות הללו ומנצלת את השגשוג הנוכחי בז'אנר סרטי האופנה, להדגשת החשיבות בקרב תעשיית האופנה.

החוויה של אופנה בקולנוע אינו שווה לחוויה האישית של ביגוד. עם זאת, דרך מגוון טכניקות קולנועיות, סגנונות תצוגה חדשים או טכנולוגיות דיגיטאליות, הקולנוע מאפשר לבגדים ללבוש צורות חדשות או להפוך לדבר מופשט יותר – ואפשר לומר כזה שאפילו מחליף את החוויה המקומית של האופנה.

התוכנית מכילה מבחר של הפקות מסחריות עם אוריינטציה אמנותית, כאשר כל אחד מהסרטונים הללו מציג אמצעים חדשים, באמצעותם הוא מבטא את האופנה או הביגוד דרך המדיה הקולנועית. בסרטים האלה עוסקים באמנויות שונות, ובכללן פיסול, ריקוד, תיאטרון והתוספת החדשה, טכנולוגיה, ומנצלים את הפוטנציאל האקספרסיבי שלהן.

fashion in film (יח``צ: mako)
מתוך הסרט 59 Positions|יח``צ: mako

 בסרטים אלה, ביגוד ובד מוצגים בטקסים כגון קיפול ופירוק הקיפול, מתיחה ומשיכה. הגוף שבתוך הבגד מקבל תפקיד ביצועי: תפקידו האינטגראלי הוא לשמש כזה המפיח רוח חיים בבגדים שבסרט, אך הוא נותר עלום שם ובכך מאפשר לבגדים לתפוס את מקומם במרכז הבמה.

 הסרטים בתוכנית זו, מציגים את הבגדים כדבר מנוכר, חלומי, שובב וחמקמק, על ידי הסתרת הפונקציה המיידית של הלבוש, מתמקדים תוך כדי התמקדות במקום זה באיכויות של הצורה וההופעה.. האופנה מוצגת כמקור רב-עוצמה לקסם, תשוקה, רגש ותענוג חושי.

אינגה פרייזר ומרקטה אולירובה הינן האוצרות של התוכנית "החידה של חפץ האופנה". אינגה פרייזר הינה אוצרת שותפה של "אופנה בקולנוע" בסנטרל סיינט מרטינס קולג' לאמנות ועיצוב, של האוניברסיטה לאומנויות בלונדון. יחד עם אחרים, היא שמשה כאוצרת בפרויקטים גדולים וחשובים, כגון תערוכת Kinoscope Parlour (לונדון, 2010) ותערוכת Fashion-Colour-Cinema-Inventory (ארנהם, 2011). כמו כן, היא נשאה דברים בועידות לענייני אופנה, אמנות ועיצוב ברחבי העולם (רוטרדם, 2009; קינגסטון, 2010; קופנהגן, 2011).

אופנה בקולנוע הוא תערוכה, פרויקט מחקר וחינוך שבסיסו סנטרל סיינט מרטינס קולג' לאמנות ועיצוב. מאז הקמתו בשנת 2005, Fashion in Film Festival (FFF) הפך לכלי תצוגה מוביל בתחום המשותף לאופנה וקולנוע.

פסטיבל הביאנלה הראשון התקיים בלונדון במאי 2006 עם התוכנית "בין סטיגמה לבין אניגמה" שזכתה לשבחים, וכיום היא נודדת בעולם בין מוסדות תרבות שונים ביניהם מוזיאון התמונה הנעה בניו יורק, Kino Svetozor בפראג וביאנלה מוד בארנהם.

יותר מרק חגיגה של אופנה בקולנוע, הפסטיבל מעודד בחינה ותגובה ביקורתית לתכני הסרטים, ומתכתב עם פרקטיקות נוכחיות בהקשר של ההיסטוריה הארוכה של הקולנוע. הפסטיבל מוקדש לקידום רעיונות חדשים וניסויים, וכן מזמין עבודות חדשות עבודה חדשים מאת אמנים, מעצבים, צלמים, קולנוענים, שחקנים ומוסיקאים.

הפסטיבל שואב מההיסטוריה העשירה של הקולנוע במגוון רחב של ז'אנרים, החל מסרטים קצרים, סרטים תיעודיים, וידיאו ארט ואנימציה, ומציג שילוב של תרבות, אמנות פופולרית ומחתרתית, אשר מראה עד כמה מדיום הקולנוע ייצג ופירש את האופנה כמושג, כתעשייה, וכצורה תרבותית.

הפסטיבל הנו שותפות הנתמכת על ידי מספר מוסדות התרבות מהגדולים בעולם, כולל אוניברסיטת לונדון לאמנויות, המועצה האנגלית לאמנויות, טייט מודרן, סינמטק לונדון, המכון הצרפתי, והמוזיאון לתמונה נעה בניו יורק.

לרכישת כרטיסים לאירועי שבוע האופנה חולון היכנסו לאתר מוזיאון העיצוב או חייגו: 03-5021552