בכפר הנוער "כדורי" לומדים זה לצד זה יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים וצ'רקסים. לאותו מרקם ייחודי הצטרף השנה למסגרת כפר הנוער גם בית ספר בו לומדים אוטיסטים בתפקוד נמוך.

אחת מתוכניות הדגל של משרד החינוך לשנת הלימודים הנוכחית ולבאות אחריה היא "האחר הוא אני". תהליך ערכי-חברתי, במסגרתו מערכת החינוך תקיים בשנים הקרובות פעילויות חינוכיות להטמעת ערכי הסובלנות, ההכלה והכרת האחר, בשלל המסגרות של המערכת.

תלמידי בית הספר מול תבור ביום הראשון לכניסתם לבניי (צילום: באדיבות בית הספר כדורי)
תלמידי בית הספר מול תבור ביום הראשון לכניסתם לבניין החדש בחברת המנהל הלל הילמן|צילום: באדיבות בית הספר כדורי
כולם שונים, כולם רצויים

כחלק מהטמעת התוכניתבמערכת החינוך, פועל המשרד לשילובם של ילדים בעלי מוגבלויות גם במסגרות החינוך הרגילות. זאת באמצעות בניית קמפוסים משולבים שבהם לומדים יחד תלמידים מהחינוך הרגיל והחינוך המיוחד.  

מדובר במהלך חדש יחסית. עד כה מוקמו בתי ספר לתלמידים עם אוטיזם בנפרד ממוסדות החינוך הרגיל, מה שבאופן טבעי מנע מפגש יומיומי וחיבור אפשרי בין תלמידי שתי המסגרות. בתחילת שנת הלימודים הנוכחית, פתח משרד החינוך את בית הספר לחינוך מיוחד "מול תבור" הפועל בתוך כפר הנוער כדורי. בית הספר הוקם בהשקעה של 13 מיליון שקל והוא כולל 10 כיתות ומתקנים מיוחדים, המותאמים לצרכיהם של אוטיסטים בתפקוד נמוך. כיום לומדים בו כ-25 תלמידים, בגילאי 13-21 ובשלוש השנים הקרובות בית הספר צפוי להתרחב ולקלוט כ-80 תלמידים.

 "כפר הנוער 'כדורי'", מסביר הלל הילמן, מנהל הכפר "נמצא בבעלותו של המינהל לחינוך התיישבותי ומשתייך לגף בתי ספר ניסויים במשרד החינוך בזכות נושא המחקר והאג'נדה העומד בבסיסו: חיים בחברה רב תרבותית.

 "הידיעה כי כולנו שונים ולכל אחד יש פה מקום מתקיימת הלכה למעשה לכל אורך השנה, באמצעות סדנאות ופאנלים, לתלמידים ולמורים. העיסוק בגיוון ובשונות הוא שיטתי בכל מחזורי הלימוד".

 איך הגיבו תלמידי בית הספר לתלמידים החדשים?

"שילובם של האוטיסטים התקבל על ידי תלמידי בית הספר באהבה רבה. מספר רב של תלמידים התנדבו לחנוך את הנערות והנערים האוטיסטים במסגרת תוכנית מחויבות אישית".

 מי "מרוויח" יותר מהשילוב - תלמידי החינוך הרגיל או הנערים בעלי הצרכים המיוחדים?

"כולם מרוויחים. זו התגשמות התוכנית 'האחר הוא אני'. כפר הנוער שלנו נטוע בטבע וזה אידיאלי עבור תלמידי החינוך המיוחד, שעד היום למדו בבית הספר היסודי במסילות, ללא אפשרות להמשיך את הלימודים במסגרת תיכונית. אצלנו הם נחשפים לנערים בני גילם בתפקוד גבוה, ואילו תלמידי כפר הנוער מקבלים שיעור חשוב בסובלנות, מתרגלים מיומנות של שיח ותקשורת מול אנשים מורכבים הזקוקים להנגשה".

אירוע משותף לראש השנה . חשני הצדדים מרוויחים (צילום: באדיבות בית הספר כדורי)
אירוע משותף לראש השנה |צילום: באדיבות בית הספר כדורי
אוכלים יחד, מבלים יחד

ד"ר בני פישר, ראש המינהל לחינוך התיישבותי ופנימייתי במשרד החינוך, מדגיש כי מדובר במגמה ארוכת טווח. "זהו מודל חינוכי הנובע מתפישה ערכית וחברתית המבקשת ליצור בין התלמידים חיבור משמעותי, שיש בו קבלה, נתינה ותרומה הדדית של כלל השותפים מהחינוך הרגיל ומהחינוך המיוחד", אומר פישר.

במסגרת שיתוף הפעולה בין תלמידי החינוך המיוחד והרגיל, מקיימים התלמידים פעילויות משותפות, אוכלים יחד בחדר האוכל של הכפר, האוטיסטים מבקרים בענפי חקלאות שונים שתלמידי הכפר מתחזקים, כגון פינת החי, הדיר, הרפת, האורווה ועוד. כמו כן תלמידי כדורי מבצעים ביחד עם התלמידים האוטיסטים התנדבויות שונות בקהילה.

 "לקראת ראש השנה הזמנו תלמידים שמנגנים להפעיל את תלמידי החינוך המיוחד במוזיקה ושירה. כשהגיע הזמן להיכנס לכיתות, תלמידי החינוך המיוחד התקשו להיפרד. אחת הבנות, נערה עם קשיי תקשורת גדולים, נצמדה לגיטרה בה ניגן אחד הנערים. הזכרתי באוזניו את סיפור החלילן מהמלין, והוא קם ממקומו ותוך כדי נגינה הוביל את התלמידים לכיתות, כשאותה נערה ממשיכה לאחוז בגיטרה".

גם הורי תלמידי החינוך המיוחד מאושרים מהמהלך. "זו יוזמה חשובה שתסייע מאוד לילדים גם בהיבט הלימודי ובעיקר בהיבט החברתי", אומר אביה של אחת התלמידות, "בית הספר החדש מאפשר לילדים שלנו ללמוד במוסד חינוך איכותי, להרגיש שווים ולחוש תחושת שייכות למשפחה אחת גדולה, משפחת כדורי".