שיתוף פעולה יוצא דופן בין משרד החינוך לבין הוועד האולימפי הישראלי יוצא לדרך. במסגרת הטמעת הלמידה המשמעותית, יזם הפיקוח על החינוך הגופני במשרד החינוך תכנית חדשה בשם "מחנכים לערכים אולימפיים". התכנית הייחודית תפעל כפיילוט במספר בתי ספר נבחרים בשנה הנוכחית, כאשר בשנת הלימודים הבאה תורחב לבתי ספר נוספים.
לבנות עולם טוב יותר
"מצוינות, ידידות וכבוד הם הערכים האולימפיים הבסיסיים ואלה הערכים שאנחנו שואפים להנחיל לתלמידים שלנו", מסביר אסי דרעי, מורה לחינוך גופני, בית הספר ה-6 שנתי "אליעזר בין יהודה" בנס ציונה, "ספורט הוא שפה אוניברסלית. הוא מלמד לשאוף למצוינות בכל תחומי העשייה, לחיות בידידות ובשלום, לכבד את האחר, את הכללים והחוקים".
דרעי מוביל השנה את התכנית בבית ספרו ומתכונן להמשיך בה גם בשנה הבאה. "בעזרת משאבים שהקצה הועד האולימפי נוכל להביא את נושא החינוך לערכים אולימפיים מגיל צעיר, ולהכין את דור העתיד של ספורטאי ישראל בשאיפה שיגיעו לאולימפיאדות הבאות", הוא אומר.
במשרד החינוך מייחסים לספורט חשיבות גדולה בכל הנוגע לקידום הבריאות ובמניעה ובריפוי של מחלות האופייניות לחברה המודרנית. התכנית "מחנכים לערכים אולימפיים", פותחה על פי התפיסה הרואה בספורטאי הצמרת דמויות לחיקוי המשפיעות על בני נוער ומבוגרים כאחד, מהם ניתן ללמוד ערכים וכישורי חיים כגון שליטה עצמית, דבקות במטרה, התמדה, קבלת החלטות ועוד.
מטרת העל של התכנית היא לבנות עולם טוב יותר באמצעות החינוך הגופני, הספורט והחינוך לערכים האולימפיים. העיסוק בספורט והעלאת המודעות בקרב התלמידים לקשר בין פעילות גופנית לבין איכות החיים, תתרום רבות לבריאותם הגופנית ולבריאותם הנפשית של התלמידים. מדובר בכלי חינוכי שמטפח התפתחות קוגניטיבית, מלמד התנהגות חברתית ומסייע בקירוב לבבות בקהילה.
בתחרויות ספורט כולם שווים
"מצוינות זה ערך לשאוף אליו בכל דבר בחיים", אומר דרעי. "כדי שיצליח, ספורטאי זקוק לתכונות גנטיות מסוימות, אבל לא די באלה אם לא ישאף למצוינות ולהישגים. זה אחד הערכים שאנחנו מבקשים להעביר לתלמידי המגמות והכיתות לספורט בשנה הנוכחית ובשנה הבאה".
דרעי מוסיף ומפרט את הדגשים הניתנים בתכנית החדשה: "אנחנו מחנכים את הספורטאים הצעירים לדבוק במטרה ובמשימות ועל הצד הטוב ביותר, בלי לעגל פינות. בעזרת תכנים כמו סרטים שנשלחו מהוועד האולימפי, אנחנו מדגישים נושאים כמו מתן כבוד ליריב, לשופט ולחוקי המשחק (הקידה בזירת הג'ודו), או כיצד להריע ולברך שחקנים בקבוצה יריבה במשחקי כדור וכדומה".
היבט נוסף בתכנית עליו שמים דגש הוא ידידות בין יריבים. "זהו ערך שבא לידי ביטוי במשחקים ובערכים האולימפיים. שחיינים, למשל, או אצנים, גם כשהם יריבים מרים זה לזה בבריכה או על המסלול, מתחבקים ומפרגנים אחד לשני לפני ואחרי התחרות. אנחנו מראים לתלמידים כי הספורט מגשר על פערים פוליטיים והבדלים של גזע, דת ולאום. בתחרויות ספורט כולם שווים. על קו הזינוק ויודעים להעריך ספורטאי כספורטאי".
התלמידים יזכו לחוויה אולימפית
מגמות ספורט בחטיבות הביניים ובחטיבות הגבוהות קיימות כבר כשני עשורים. לדברי דרעי, בשנים האחרונות ישנה צמיחה והתפתחות בתחום. "החידוש בתכנית המשותפת עם הוועד האולימפי הוא ההכרה והערך שתלמידי המגמות לספורט מקבלים באמצעותו ותוספת התכנים שהיא מעבר לתכנית הלימוד של משרד החינוך. אנחנו מלמדים בכתה י"א את תולדות החינוך הגופני, שלוש יחידות לבגרות.
בכל שנה ישנו מיקוד אחר בנושא: בשנה של מכביה – עוסקים במכביות, בשנה של אולימפיאדות, לומדים על אולימפיאדות. מעבר לכך, משרד החינוך יצר תחום שהוא לא ממוקד בגרות ומחנך לערכים אולימפיים כקורס בחירה במסגרת הרפורמה של למידה משמעותית. וזה יופי של דבר".
פן נוסף ומעניין בתכנית הוא המפגשים שייערכו לאורך השנה. "בעזרת הוועד האולימפי התלמידים יפגשו עם ספורטאים אולימפיים, ייעזרו בתזונאית של הוועד ויבקרו בחוויה האולימפית. אנחנו מאמינים שהמפגשים יעניקו להם חוויה של למידה משמעותית עם רווח לכולם: למורים, לתלמידים ולמערכת החינוך. החינוך לערכים ימנף את המגמות, ויעודד את הנערים והנערות לפתח ערכים, גם אם בסופו של התהליך לא יהיו ספורטאים מקצועיים".