"אקדמיה-כיתה", היא תכנית חדשה של משרד החינוך שמטרתה לשנות את הליך הכשרת המורים ולקדם מעבר ל"הוראה בצמד" בכיתות הלימוד. בתשע"ו , שנת הלימודים הבאה, משרד החינוך יחל בפיילוט שבמסגרתו במשך שלושה ימים מדי שבוע, יגיעו כאלף סטודנטים להוראה (שנה ג'), לכמאה כיתות הלימוד בגני הילדים ובבתי הספר (12-16 שעות שבועיות). אלה יחברו במהלך שנת הלימודים למורים ותיקים להוראה משותפת, חווייתית ומאתגרת בכיתה.
מטרת התכנית כפולה: מחד, הסטודנטים ייהנו מניסיונם של המורים הוותיקים ויעשירו את הלמידה בחשיבה אקדמית, רעננה ועדכנית. מאידך, נוכחות הסטודנטים בכיתות תאפשר למידה פרטנית ויחס אישי יותר לכל תלמיד. במסגרת יישום התכנית - "מורה שני בכיתה", הסטודנטים להוראה ייטלו חלק במגוון פעילויות: צפייה בכיתה, סיוע, הוראה פרטנית והוראה משותפת לצד המורה הוותיק.
בנוסף, ייקחו הסטודנטים חלק בפעילויות נוספות בבית הספר, עבודה לצד מורים מתחומי דעת אחרים, הכנה לטקסים, טיולים ועוד.
למידה משמעותית דורשת שינוי וחדשנות
התכנית "אקדמיה-כיתה", גובשה על פי מודל ה- PSD – Professional Development Schools (בתי ספר להתפתחות מקצועית) ובו בתי הספר והמוסדות האקדמיים חוברים יחד להכשרת מורים ומייצרים שותפות בהתנסות המעשית של הסטודנטים. מודל זה צבר ניסיון רב בעולם, ועם יעילות מוכחת תרם מאוד הן להכשרת הסטודנטים והן להישגי התלמידים.
"הדרישה ללמידה משמעותית, מחייבת את המורים לקדם שיטות הוראה חדשניות לצד השיטות השמרניות הקיימות, כגון למידת חקר, למידה מבוססת פרויקטים, למידה פרטנית ועוד", מסביר איל רם, ראש מנהל הכשרת מורים במשרד החינוך, "על כן, גובשה דרך שתלכד בין דור המורים הוותיק והמנוסה, לבין הדור הצעיר המודע לחידושים, שיחשוף את המורים הוותיקים לעדכונים אקדמיים ולחשיבה צעירה ומרעננת שתשפר את חווית ההוראה. אחת המחשבות הייתה לשדך בין בתי הספר לסטודנטים, כדי לאפשר להם להתנסות בדבר האמיתי, כפי שסטודנטים לרפואה מתנסים בבתי חולים אוניברסיטאיים".
רם מוסיף כי מדובר בתפיסה המתפתחת בישראל ובעולם מזה עשור, והופכת בהדרגה לחלק מהמדיניות במשרד החינוך: "כשיש בכיתה שני מורים, ניתן לקיים למידה משמעותית ועבודה בסגנונות מיוחדים: הילדים יכולים לעשות עבודת חקר למידה מבוססת פרויקטים, בתי הספר יכולים לסגל שיטות הוראה חדשות. הסטודנטים מרוויחים התנסות ויכולים להשתמש במשאבים שיש בשטח כדי לארגן אותם בצורה חדשה. האפקט גדול מאוד ונותן מענה לכמה בעיות במקביל".
הסטודנטיות הן משאב של בית הספר
למרבה השמחה, את התוצאות כבר מתחילים לראות בשטח. בבית הספר הראל שבעיר בלוד, מתקיימת התכנית הלכה למעשה כבר 11 שנים, בשיתוף עם מכללת לוינסקי. מנהלת בית הספר, חנה מסטורוב, לא מסתירה את שביעות רצונה מהפרויקט. "שיתוף הפעולה עם לוינסקי מביא את החדשנות לבית הספר", היא אומרת, "התוצאה: שיפור המיומנויות הפדגוגיות של המורות, כי כשמורה צריכה לתת משוב על פעילות הסטודנטיות שעובדות איתה, היא למעשה בוחנת גם את עצמה, תוך כדי".
ל"הראל" מגיעים מדי שנה כ-20 סטודנטים לחינוך. "הימצאות של שתי סטודנטיות בכיתה, משמעותה תוספת כוח אדם. המורות והסטודנטיות מתכננות מראש את שבוע העבודה, כך שכל אחת יודעת עם איזו קבוצה היא עובדת, מתי ניתן לתת שעות למידה פרטניות לתלמידים שזקוקים לכך וכדומה.
"כמעט כל כיתות בית הספר נהנות מנוכחותן של הסטודנטיות, אפילו כיתות של החינוך המיוחד זוכות לתגבור כוח האדם באמצעותן. מאחר שהסטודנטיות שותפות לכל הפעילויות בבית הספר, מבחינת ההורים הן חלק מצוות ההוראה לכל דבר, והם רואים בנוכחותן משאב של בית הספר. חלקן אף נשארות ללמד בבית הספר לאחר קבלת תעודת ההוראה".
"מורה שני בכיתה" מצטרף ל"למידה משמעותית"
על פי המודל החדש, בשנתיים הראשונות הכשרת הסטודנטים תתמקד בלימוד עיוני שידגיש את ההתמחות בתחום הדעת ולימודי החינוך. בשנה השלישית, יושם דגש על ההתנסות המעשית בבתי הספר. הסטודנטים להוראה יכנסו למערכת החינוך באופן הדרגתי לצד מורים עמיתים המלמדים יחד אתם בצמד, "מורה שני בכיתה", חולקים מניסיונם ומסייעים להם בהתמודדות עם קשיים בהוראה.
במשרד החינוך מאמינים כי באמצעות מודל ההכשרה החדש, בתי הספר ירחיבו את סגלי ההוראה שלהם בסטודנטים להוראה ובמתמחים המשתלבים בהוראה למשך שלושה ימים לפחות בכל שבוע. הדבר יבוא לידי ביטוי בהורדת יחס מורה-תלמיד בכיתה על ידי הוספת כוח אדם לכיתות עמוסות.
מעל הכל, תכנית "מורה שני בכיתה" תאפשר יחס אישי יותר ואפשרויות ללמידה משמעותית בכיתות בפועל. התלמידים יזכו לחיזוק למידה משמעותית בכיתה ולהעלאת הישגים לימודיים וחינוכיים עקב תוספת כוח הוראה חדש ואפשרות לקבל יחס אישי ומגוון יותר.