עבור רבים מאיתנו, קניות ברשת הפכו לחלק בלתי נפרד מהשגרה. בעיקר כי אין תחליף לנוחות שבהזמנה בלחיצת אצבע בלבד ולעובדה כי המשלוח מגיע עד פתח הבית בלי שנתאמץ. מנגד, עם ההאצה באחוזי הרכישות, כך גם אחוזי מקרי ההונאה עולים. צרכנים רבים מכל הגילאים, חשופים כל העת להטעיות, רמאויות ונוכלויות שונות ברכישות אונליין.
אחת המגמות הבולטות על פי ארגון אמון הציבור, הפועל לטובת קידום הגינות בעסקים, השנה האחרונה מאופיינת במגמת עלייה ברכישות דרך הרשתות החברתיות, כשמדי פעם צצות ונעלמות להן מודעות של עסקים לא מוכרים בפיד. ברוב הפעמים, מודעות אלו מובילות את הצרכן לאתר משוכפל, חיקוי של האתר האמיתי, שמטרתו היא לגנוב את פרטי האשראי של הצרכן.
במקרים אחרים שהארגון זיהה, הצרכן מזמין מוצר מאתר שפועל בשיטת דרופשיפינג (אינו מחזיק סחורה במלאי). ברגע שהמוצר מגיע לצרכן, האתר ממנו רכש כבר אינו צד בעסקה. במקרה של החזרה, הצרכן מתמודד לבדו מול האתר המקורי ממנו הגיע המוצר. אחרי שהבנו מהן הסכנות האפשריות, בואו נראה באילו דרכים ניתן להתגונן מפני רמאויות ברשת.
להבדיל מהונאות ונוכלויות ברורות, במקרים מסוימים עלול הצרכן להיתקל ב"פרסום פיתוי". במקרה כזה, יינתן שירות לקוחות גרוע שנע על הגבול ועשוי להיראות כמו מעשה הונאה. למשל, במקרה והזמנתם מוצר ברכישה מקוונת שלאחריה התקשר אליכם נציג מטעם החנות והודיע לכם שהמוצר שהזמנתם חסר במלאי ומציע לכם לרכוש מוצר דומה אך יקר יותר.
איך מתגוננים מפני הונאות ברכישות אונליין?
קונים רק מאתרים מהימנים
נתקלתם במודעה של עסק לא מוכר? נסו לברר עליו כמה שיותר פרטים. אם המודעה הובילה אתכם לדף פייסבוק או עמוד נחיתה עם מראה חשוד, חפשו בגוגל את שם העסק ובררו אם יש המלצות לגביו, מהי כתובתו ומה מספר הטלפון של שירות הלקוחות שלו. מיטיבי לכת יחפשו את מספר הח.פ של אותו עסק. בדיקה כזו לא אמורה לקחת יותר משתי דקות, וכמה שהיא קצרה, כך היא תמנע מכם עוגמת נפש וחור בכיס בעתיד.
לא מתפתים לרכישה דרך הרשתות החברתיות
חשבתם שרק אנשים מבוגרים נופלים להונאות ברכישה אונליין? חשבו שוב. זה קורה לכולם, בכל גיל. כיום רובנו מכורים לרשתות החברתיות ובהתאמה, מתפתים כמעט לכל דבר שצץ לנו בפיד. נתקלתם במודעה שהובילה אתכם לאתר של מותג מוכר אבל משהו מריח לא טוב? בדרך כלל שורת הכתובת של האתר אינה זהה למקור. כדי להיות בטוחים, היכנסו לאתר המותג דרך גוגל ולא דרך המודעה שהובילה אתכם.
מתקשרים לשירות הלקוחות
אוקיי, עשיתם את הבדיקה הדרושה ונכנסתם לאתר דרך גוגל, ולמרות שהצעת הרכישה נראית לכם אטרקטיבית, בגלל שאין לכם היכרות מוקדמת עם האתר משהו מרגיש לכם מוזר. הנה פתרון פשוט: חפשו את מספר הטלפון של שירות הלקוחות באתר. בדרך כלל וכדי להיראות אמינים, מפעילי אתרי הונאה כאלו מפרסמים מספר טלפון או וואטסאפ של שירות לקוחות. אם התקשרתם או שלחתם הודעה ואין מענה כלל – כנראה שמדובר בהונאה ועדיף לוותר. גם אם הגעתם לעמוד התשלום ובשורת הכתובת מופיע סימן המנעול מפורסם, אין זה אומר שהמוצר יגיע אליכם. זהו סימן מוסכם של אבטחת מידע ותו לא.
העדיפו שימוש בכרטיס אשראי
השתדלו לשלם תמיד באמצעות כרטיס האשראי או דרך פיי-פאל, ופחות דרך אפליקציות תשלום. בחירה בכרטיס אשראי או פיי-פאל תבטח אתכם, ואם תרצו לבטל את החיוב, תוכלו לנסות לעשות זאת דרך שירות הלקוחות של חברת האשראי. העברת תשלום דרך אפליקציות אינה מוגנת כמו בכרטיס אשראי ומכיוון שהכסף כבר עבר, רוב הסיכויים שלא תוכלו לבטל את החיוב.
חשוב לציין שבעת שימוש בכרטיס חיוב מיידי, לא ניתן יהיה לקבל את הכסף בחזרה לחשבון במקרה של ביטול עסקה.הופניתם לאתר חיצוני במהלך עסקה? זו נורה אדומה
בזמן חיפוש המוצר או ביצוע הרכישה, שימו לב שאינכם מופנים לאתר חיצוני. העברה לאתר חיצוני נושאת בתוכה שני סיכונים עיקריים: האחד, משיכת כספים מכרטיס האשראי שלכם ללא אישור והשני, שימוש בפרטים האישיים שלכם. זוהי תופעה נפוצה, במיוחד בזמנים של סחר במידע אישי. בעת התשלום שימו לב שאתם נשארים באותו אתר אליו נכנסתם מלכתחילה.העדיפו קנייה באתרים מוכרים
עם כל האתרים שנפתחים בן לילה וההצעות המפתות, אפשר ללכת לאיבוד בקלות ברחבי המרשתת. ובכל זאת, למרות ההיצע הגדול, עדיף ללכת על בטוח ולרכוש מאתרים מוכרים ואמינים. בצעו חיפוש של המוצר באתרים כמו: אי ביי, עליאקספרס, אמזון או אסוס. בדרך זו תוכלו להבטיח שהמוצר יסופק לכם ובמקרה של החזרה או פגם במוצר – יהיה לכם עם מי לדבר.לבטל לפני שיהיה מאוחר מדי
נתקלתם בהצעה אטרקטיבית, נכנסתם לאתר, וידאתם שהכל כשורה וביצעתם הזמנה. אך מה קורה אם המוצר עדיין לא הגיע? פה כדאי להיות עם היד על הדופק ולא לחכות לדוור (תרתי משמע). נסו ליצור קשר בהקדם עם שירות הלקוחות של העסק. אם אין מענה, צרו קשר במהירות עם חברת האשראי ובטלו את העסקה. הזמן הוא בעל ערך רב במקרה כזה. אם החיוב החודשי כבר ירד, ביטול העסקה והחזרת הכסף יהיו בעייתיים יותר.לקיים שיח פתוח על קניה בטוחה ברשת
כמה פעמים קיבלתם שיחה מאמא או אבא לגבי מודעה מעניינת שהם ראו בטיקטוק? אחרי שתגלגלו עיניים, התגייסו ועזרו להם לבצע רכישה אונליין בצורה נכונה. המליצו להם להתייעץ איתכם לפני כל רכישה, במיוחד אם מדובר באפליקציה שאינם בקיאים בה. הסבירו להם לא להיכנע ללחצים ולשיווק אגרסיבי – מבצעים של הרגע האחרון תמיד יהיו. עודדו שיח פתוח עם המשפחה והחברים ומנעו מהם ליפול במלכודות ברחבי הרשת.
"אם אתם מקבלים טלפון ממספר לא מוכר בקשר למוצר כזה או אחר, לעולם אל תתנו מספרי אשראי, פרטי חשבון בנק או פרטים אישיים, אפילו אם מציעים הטבות מטורפות ומתנות חד פעמיות", מסבירה עו"ד בת-חן משינסקי אבן, ממחלקת הבקרה ופניות הציבור של אמון הציבור. "אם יש ספק אין ספק. עדיף לסיים את השיחה ולהתקשר בעצמנו לגורם האמיתי. כלומר, לא לעשות שיחה חוזרת, אלא ממש לחפש את המספר של אותו עסק ברשת ולהתקשר. כך תדעו אם מדובר בעסק אמיתי או הונאה".
במקרה שנפלתם קורבן למעשה הונאה של אתר מכר ישראלי או עלה בכם החשד לרמאות, דעו כי עומדת בפניכם האפשרות להתלונן ולדווח על כך. תוכלו לעשות זאת באמצעות הגשת תלונה דרך אתר אמון הציבור - ותוכלו לעשות זאת גם במקרה של קבלת שירות גרוע. אם ביצעתם רכישה מקוונת באתר בין לאומי, לא ניתן להגיש נגדו תלונה. במקרים אלו מוטב לפתור זאת מול העסק עצמו או לבדוק היתכנות של ביטול עסקה מול חברת האשראי שלכם.