רובכם ככל הנראה שמעתם בעבר על ארגון לתת, אחד הארגונים החברתיים הגדולים בישראל. חלקכם ככל הנראה אף מכירים את פעילות הארגון ומזהים אותו כארגון שמחלק מזון לאנשים נזקקים. ואתם צודקים. אבל זה רק חלק קטן מהתמונה. שוחחנו עם רוני אבירי, סמנכ"לית שיווק ופיתוח משאבים בארגון לתת, על השנה האחרונה, על העשייה של הארגון בצל המלחמה ועל החגים המתקרבים בדיוק במלאת שנה לאירוע 7 באוקטובר. וגם, האם אחרי השנה שעברנו - אנשים וחברות ממשיכים לתרום ולתת? ספוילר – התשובה היא כן ובגדול. ככל הנראה כי הנתינה מחברת בנינו וכי להיות ישראלי זה לתת.
רובנו מכירים את ארגון לתת – ספרי לנו מה שכנראה אנחנו פחות יודעים על הפעילות שלכם
אמנם הארגון מזוהה עם חלוקת מזון לאוכלוסיות נזקקות שזה צורך בסיסי של מאות אלפי משפחות בישראל שסובלות מאי ביטחון תזונתי, אבל זה רק חלק אחד מהתמונה. לתת הוא קודם כל ארגון שפועל לצמצום העוני. ארגון שהוא בראש ובראשונה ארגון סיוע הומניטרי, אבל גם כזה שרוצה ופועל לעשות שינוי אמיתי בסדרי העדיפויות הלאומיים בכל הקשור לטיפול בעוני ובאי הביטחון התזונתי. ארגון שהוא לא ארגון צדקה או עמותת מזון אלא ארגון גג ובנק מזון ארצי ל-210 עמותות ברחבי הארץ שפועלות תחת המטריה שלו. ארגון שהוא הארגון הגדול בישראל ל"הצלת מזון" מתעשיית המזון. ארגון שחלק מהמשימה שלו היא להפעיל ולרתום את החברה הישראלית להתנדבות וסולידריות חברתית (כי "להיות ישראלי זה לתת" – זה הסלוגן שהולך איתנו שנים). ארגון שאפילו יש לו ארגון נוער, "נוער לתת", שמקדם את הערכים עליו מושתת הארגון.
אבל, ובעיקר, ארגון שהוא בעל תפקיד מהותי בזמני חירום. כמו התקופה שאנחנו עוברים עכשיו.
אז מה תפקידו של הארגון בחירום? מה עשיתם מאז 8.10?
אכן עברה עלינו, כמו על כל מדינת ישראל, שנה קשה ומורכבת במיוחד. מטלטלת ואינטנסיבית. לארגון חברתי גדול ומשפיע כמו לתת יש תפקיד מהותי במצבי משבר וחירום. תפקידו הוא להנגיש סיוע הומניטרי מהיר למי שזקוק לכך. נתחיל מהסוף - ארגון לתת סיפק במהלך החודשים הראשונים של המלחמה מעל 50% מכלל הצרכים שהועלו דרך המרס"ל (מרכז סיוע לאזרח של פיקוד העורף והרשויות). הנגשנו מזון, ציוד הגיינה וציוד נוסף לאן שצריך ובכמויות. החל מסיוע לכוחות הביטחון, האוכלוסיות המפונות, אוכלוסיות שנשארו בקווי העימות ולנפגעי המלחמה באופן כללי. יש לנו שילוב של כמה פרמטרים חשובים וקריטיים שמאפשרים לנו לפעול מהר ואפקטיבית במצבי חירום. ראשית - ניסיון רב של סיוע הומניטרי במצבי חירום בארץ ובעולם. אנחנו יודעים לעבור מהר לעבודה במצב חירום. שנית- רשת של 210 עמותות שמאפשרת לנו אחיזה ונגישות לאוכלוסיות בכל רחבי הארץ. בנוסף, אנחנו ארגון מאד לוגיסטי. יש לנו מרכזים לוגיסטיים, צי משאיות, יכולות רכש, אחסנה ושינוע ולא פחות חשוב, יכולת לגייס ולהפעיל אלפי מתנדבים במהירות. וכמובן צוות עובדים מסור שמונע בין השאר מתחושת שליחות עמוקה ורצון לעשייה. היקף הסיוע שלנו רק לאוכלוסיות שנפגעו מהמלחמה עלה על 60 מיליון שקלים בחודשים הראשונים למלחמה. הכל מכספי תרומות של הציבור הרחב, המגזר העסקי והפילנתרופיה.
כשאתם עוברים לפעולה במתכונות חירום - מה קורה למאות אלפי המשפחות, הקשישים וניצולי השואה שאתם תומכים בהם בשגרה?
זאת שאלה מעולה. כשאנחנו פועלים במתכונת חירום זה תמיד יהיה בנוסף לפעילות השיגרה שלנו. ארגון לתת תומך ב - 100,000 משפחות וב-1,600 ניצולי שואה על בסיס חודשי קבוע. התמיכה שלנו באוכלוסיות אלו ממשיכה להתקיים גם בזמני חירום ואף מתגברת. חשוב להבין שהראשונות להיפגע ממצבי משבר הן האוכלוסיות שאין להן משאבים להתמודד. אלו שכל תנודתיות משפיעה עליהם דרמטית. מתחת לרדאר מתקיימת חזית נוספת, מאתגרת מאד ומתסכלת מאד. החזית הכלכלית. חשוב להבין, למעגל המצוקה הכלכלית הצטרפו עוד רבים ועוד יצטרפו בעתיד. אוכלוסיות שלמות שפרנסתן נפגעה כמו אוכלוסיות מפונים, אוכלוסיות בקווי העימות שלא פונו אך העסקים שלהם שוממים. מילואימניקים שעסקיהם קרסו בזמן שנלחמו בעזה ועוד. החזית הכלכלית כאן וכנראה תישאר עוד זמן רב אחרי שהמלחמה תסתיים. היא אמנם לא במרכז האירוע המורכב שאנחנו עוברים אבל גם אי אפשר להתעלם ממנה.
אחרי כמעט שנה בעבודה במתכונת חירום מגיע ראש השנה וחגי תשרי. איך אתם בארגון לתת נערכים לסיוע בתקופה הזאת בצל המלחמה?
לקראת החגים אנחנו תמיד, גם בימי שיגרה, מרחיבים את הסיוע שלנו. החגים מאופיינים בצורך עולה מכל הסיבות הברורות. הרבה ארוחות חג, הרבה חופשים שבהם המשפחות והילדים בבית ועוד. למזלנו גם לקראת החגים, בצל שנה למלחמה, אנחנו עדים להתגייסות גדולה גם של הציבור הרחב שתורם ומתנדב בלי הפסקה ולא פחות מזה גם של המגזר העסקי. לדעתי כבר מעטות החברות והארגונים המשמעותיים שאין להם אג'נדה חברתית, מדיניות תרומות, רצון גדול שהעובדים שלהם יתנדבו ושותפים חברתיים כדוגמת לתת שצועדים איתם. ארגון לתת התברך בלא מעט שותפויות משמעותיות עם חברות במשק שמאפשרות לנו כל שנה לסייע יותר ויותר.
את יכולה לתת לי כמה דוגמאות של שיתופי פעולה כאלו לקראת החגים?
בוודאי. צריך להבין ששותפות חזקה וטובה בין המגזר העסקי למגזר החברתי היא כזאת שמצליחה לייצר ערך הדדי. חברות הבינו מזמן שהתנדבות עובדים זה דבר חשוב, גם כמסר פנים ארגוני וכחלק מעשיית הטוב של החברה וגם לתחושת השייכות ושביעות הרצון של העובדים. פרויקט הדגל שלנו בהקשר של התנדבות עובדים הוא פרויקט "תורמים אורזים" שהוא למעשה סוג של הפנינג התנדבות שמגיע לחברות עצמן. החברה תורמת את הכסף לחבילות המזון שנארזות וכך גם את שעות ההתנדבות של העובדים. חברת כלל ביטוח למשל קיימה רק שבוע שעבר יומיים שלמים של התנדבות במתחם החברה בקריית עתידים, במהלכה מאות עובדי כלל ארזו קרוב ל-6,000 חבילות לראש השנה. חברת כלל ביטוח לא לבד. לקראת החגים, תורמות ואורזות עוד חברות רבות בינהן שטראוס, ICL, שסטוביץ, ווסטרן דיגיטל ועוד.
דרך נוספת של חברות לתת ולהחזיר לקהילה היא להנגיש ולאפשר את התרומה ללקוחותיהם. זה יכול להיות דבר מאד משמעותי ולא עניין של מה בכך. רשת שופרסל למשל מתחזקת איתנו שותפות רחבה וארוכת שנים שחולשת על תחומים רבים ומאפשרת לייצר אימפקט משמעותי בכל הקשור למשפחות וקשישים הסובלים מאי ביטחון תזונתי חמור בישראל לאורך כל השנה. לקראת ראש השנה גם מעמידה הרשת את כל סניפיה וקוראת גם לקהל לקוחותיה להצטרף לעשיית הטוב. לקוחות הרשת יכולים לתרום מוצרי מזון בסניפים (פשוט להוסיף מוצר אחד לעגלת הקניות) או לתרום עשרה שקלים בקופות, בקופות העצמאיות וכמובן גם באון ליין. גם כאן שופרסל לא לבדה. חברות רבות מעבר לתרומה שלהן עצמן גם מנגישות ומעודדות את הלקוחות שלהם לתרום לפעילות של ארגון לתת לקראת החג. בינהן לדוגמא פלטפורמת המשלוחים Wolt שמאפשרת ללקוחותיה לתרום מארז מזון לחג דרך האפליקציה, וכמוהן גם חברת הקוסמטיקה JADE, פועלים וונדר, אופיס דיפו, הפיראט האדום, ToysRus, אפליקציית "עובדים בריא" של הסתדרות העובדים, וחברות נוספות.
ללא ההתגייסות, העקביות והנאמנות של השותפים שלנו למטרות החברתיות שאנחנו מקדמים, היכולות שלנו היו הרבה יותר מצומצמות. בשיגרה ובחירום. להיות ישראלי זה לתת, כבר אמרתי?
רוצים גם לעשות מעשה קטן וטוב לקראת החג? היכנסו לאתר לתת ותרמו ארוחת חג. לחצו כאן או חייגו *6833