כולנו מפנטזים מדי פעם על ההמצאה החדשה שלנו, שתהפוך אותנו ליזמים מצליחים ותצליח להביא לנו את "המכה", כדי שלא נצטרך לקום יותר כל בוקר לעבודה במשרד. אבל למרות שלכולנו יש רעיונות, לא פעם מאד מוצלחים, לא כל אחד בנוי להיות יזם. אז איזה תכונות אופי צריך לאמץ כדי להצליח להגשים את החלום?
תחשבו שונה – "אני חושב שכל היזמים שונים", אומר מייקל אייזנברג, שותף בקרן הון הסיכון בנצ'מרק שדורג במגזין "פורבס" ברשימת בעלי "מגע הזהב של פידאס" בשל השקעות טובות שביצע. "כל אחד שונה, וזה מה שיפה בהם. הם כולם שונים. כמו שכל הילדים שלי שונים, כל היזמים שונים. כל אחד עושה את זה בדרכו הוא. זה חלק ממה שהופך אותם ליזמים מוצלחים הרי. הם עושים את זה שונה. הם לא עושים את זה כמו שאני רוצה שיעשו את זה, כמו שעשו את זה פעם, הם יעשו את זה איך שהם רוצים. השונות היא היסוד בדבר הזה". אייזנברג מסביר גם על האלמנט הישראלי: "זה שהבאנו למדינת ישראל אנשים מכל קצווי תבל זה דבר טוב". לדבריו, צורות החשיבה השונות שנוצרו בשל המגוון האנושי הרחב כאן מסייעות ליזמים הישראלים.
תהיו נחושים – "כדי להיות יזם אתה צריך להיות נחוש קודם כל". רועי קרתי, שותף מנהל בקרן "אינישל", מוסיף: "צריך לדעת להילחם ולא להרים ידיים. השלב הראשוני של להתחיל לזוז הוא נורא קשה. זה לא רק הרעיון, זה לא רק להקים קבוצה. צריך לגייס כסף וזה תהליך מאוד לא פשוט וגם ברוב המקרים, נמשך זמן רב. גם כשהוא 'קצר' אנחנו מדברים על תהליך שדורש בסביבות החודש ומעלה. זה תהליך מאוד מייגע וקשה כאשר יש אנשים שהחיים שלהם מאוד בתוך זה". קרתי מדגיש, ש"לרוב אין גם משכורות בהתחלה. כשמדובר באנשים עם ילדים, זאת תקופה קשה. לעמוד בפני האתגר הזה זה משהו שמראה הרבה מאוד אופי. קשה לגייס, וזה אמור להיות קשה לגייס. אתה רוצה לראות שמי שמגייס קורץ מחומר מיוחד שלאחרים שנפלו בדרך כנראה אין".
בעלי תושיה – הנחישות היא לא הכל, אומר אייזנברג: "יזם חייב להיות בעל תושייה. זרקו אותך מהחלון ואתה צריך להיות אופטימי ולהאמין שאתה צודק וכולם טועים. אתה חייב להיות באוריינטציה שמי שמסביבך טועה. יזם הוא מישהו שיודע לשבור מערכות קיימות ולכן כולם בהכרח יגידו לו שהוא טועה. לכן, הוא חייב ללכת נגד הזרם בתושייה ולהאמין בצדקת דרכו על אף כל מה שאומרים לו".
דעו לשווק – "היכולת לשווק או למכור את הרעיון למשקיעים היא דבר מאתגר", מסביר קרתי. "רוב המשקיעים הם אנשים עם ניסיון ואינטיליגנציה. יש פה הרבה שאלות שצריכים לשאול והרבה אתגרים שצריך להתמודד איתם, כששואלים איך הביזנס יתפרסם מהיום הראשון והלאה. משקיעים באופן כללי רוצים להוריד את הסיכון שלהם למינימום. הרבה יזמים מאוד מתקשים להסביר את הרעיון בצורה שהיא ברורה ומתומצתת. אבל אם אתה לא יכול להסביר את השירות או את המוצר שלך בכמה שורות או משפטים, איך תמכור אותו למאות אלפים? כשיזמים שולחים אימייל או פונים אלייך ואומרים 'תקשיב אני רוצה להציג לך את זה אבל זה דורש פגישה' – זאת בעיה. את הרעיונות הטובים ביותר שאני ראיתי אפשר לתמצת לשתיים-שלוש שורות. ככל שמשתפרים בזה כך עולה הסיכוי להגיע לפגישה נוספת עם משקיע. זה נשמע טריוויאלי אבל זה מקום שנופלים בו הרבה מאוד. אין לך בכנס שעה וחצי להסביר מה אתה עושה".
יזמים טכנולוגיים? זה לא רק בשביל הכסף – "יזם הוא אדם שהכסף אף פעם לא מדבר אליו", מסביר אייזנברג, "ואני מדבר בעירק על יזמים טכנולוגיים. מה שמדרבן יזם טכנולוגי הוא לעשות שינוי, לעשות מהפכה. מי שיוזם מהפכה טכנולוגיות בשביל הכסף שום דבר לא ייצא לו מזה". לסטיב ג'ובס יצא טוב "כן אבל הוא התחיל כדי לעשות מחשב מדהים. כשאתה מתחיל חברה אתה מתחיל בעוני מדהים. אתה חי בגראז', ואין לך יום ולילה".
דעו ליצור צוות – "משקיע רוצה לראות צוות שיודע ליצור מוצר איכותי ומספיק בלי גיוס כסף", אומר קרתי, "זה נותן למשקיעים הבנה שזה צוות שיודע לבצע, ושכנראה שימוש בכסף יהיה הרבה יותר אפקטיבי. אנחנו באינישל רוצים לראות שיש מוצר בהתהוות. שאתה יודע לבנות מוצר, לפנות ללקוחות. בשביל משקיעים מסוימים זה 'נון סטרטר'. בניגוד לכך, אוכל לומר שהשקענו לדוגמא בקבוצה אחת ברעיון בלבד. אבל זאת קבוצה שבה היזם הוא כזה שמכר שתי חברות, ויש לו רפרטואר יפה. כל רעיון שיביא יקבל כסף כנראה. ליזמים צעירים אין את ההיסטוריה הזאת. היכולת שלהם להוכיח את עצמם היא להראות שהם יודעים לעשות משהו לפני".
אל תפחדו מכשלונות – לדברי אייזנברג, לפעמים היזמים הטובים ביותר הם כאלו שנכשלו. כך, הוא מציין שהכישלון – לפחות כרגע של "בטר פלייס' – הוא לא בהכרח דבר רע. "מישהו השקיע בהם ים כסף כדי שיוכלו להתאמן בבניית מערכת. זה טוב, כי אם אתה רוצה להתחיל תעשייה במשהו אתה צריך מאסה קריטית של אנשים בתחום מסוים שהתנסו במערכות דומות וקשה לייצר כזאת כמות של אנשים בלי השקעה מאסיבית".
הוא משווה את הכישלון הזה לכישלון של פרויקט הלביא לפני שני עשורים. "שפכו שם ים כסף לאמן המון מהנדסים על הטכנולוגיות הכי חדשניות שיש בצבא ובמערכת טיס. אחרי שנסגר פרויקט הלביא נכנסו לשוק הרבה מאוד אנשים שהתאמנו על מערכות חדשות. כואב לי הלב על האנשים, כן, זה לא נעים. אבל אני מאמין שהאנשים שהאלה יש להם הרבה תושייה והם יעמדו על הרגליים ויעשו משהו. יזמים יודעים לצעוד קדימה, להיות אופטימיים ולעשות מהפכות כי הם למדו משהו. התנסו במשהו. היזמים הכי טובים לפעמים הם אלה שנכשלו בעבר. אני בטוח שהכישלון של סטיב ג'ובס בנקסט הכשיר אותו להפוך את אפל למה שהיא היום. זה לפעמים הופך להיות נחוש יותר"
דעו לחשוב על הנאת הלקוח – קרתי מסביר שאם "אתה לא יכול להביא מעצב שיבטא את מה שהמוצר הזה צריך לבטא אנחנו בצרות. זה לחלוטין נושא שאני בוודאי מסתכל עליו כנקודת אופי. האם יש לך איכות אסתטיקה גבוהה. בכל תחום חייבים להבין האם השירות הוא הגיוני. האם צריכים לעשות עשרה צעדים כדי לעשות פעולה. האם יהיה למשתמשים קל לקנות את השירות".