לפני כחצי שנה עמדו נרגשים אנשי טייסת 116 ("אריות הדרום") כשמעליהם חלפו ארבעה מטוסי "אדיר" (I35-F). היה זה ה-16 בינואר 2020, תאריך פתיחת הטייסת השנייה של המטוס המתקדם ביותר בחיל, תחילת עידן מערך ה"אדיר" בחיל-האוויר. בשבוע שעבר הטייסת ציינה אירוע משמעותי לא פחות כשהפכה לטייסת מבצעית. מעתה, אנשי הטייסת: הגף הטכני וגף טיסה, כשירים לקחת חלק פעיל בפעילות המבצעית הענפה של החיל.
כיצד פועלים באירוע מתגלגל?

להכרזה על טייסת כמבצעית קודם תהליך ממושך שאורך תקופה ארוכה, במהלכה הטייסת צוברת ניסיון בתחומים שונים - החל מהגדרת תהליכי הדרכה וכלה בתורות הלחימה של הטייסת. במשך חצי השנה האחרונה ניצבו בפני אנשי הטייסת תרחישים שונים עימם נדרשו להתמודד כחלק מהכנתם לביקורת הכשירות המבצעית שנערכה השבוע, כך שבזמן אמת יידעו בדיוק כיצד להתנהל ולפעול.

"ביקורת הכשירות מספקת חותמת רשמית לכשירות המבצעית של טייסת 116 לביצוע כלל המשימות של מערך ה'אדיר'. משימות הטייסת כוללות גם את אופן ניהול הטייסת בשגרה ובלחימה ודרכי התמודדות עם תרחישי רציפות תפקודית", מסביר רס"ן אדי, הקצין הטכני של הטייסת.

אנשי טייסת 116 לא נחשפו מראש לתרחישים ולמתארים איתם נדרשו להתמודד במסגרת שבוע הביקורת, בדיוק כמו שבעת לחימה לא יוכלו לצפות את שעתיד להתרחש. "הביקורת התנהלה כאירוע מתגלגל", מציין סרן ג', מוביל ביקורת הכשירות ולוחם צוות-אוויר בטייסת. "הביקורת דימתה את הזירה המבצעית והמתיחות המתאימה לתקופה הנוכחית. מספר תרחישים מבצעיים האיצו את המצב לידי פתיחת מלחמה בכלל הזירות, ואנשי צוות-האוויר המריאו למשימות בכלל הגזרות".

F-35 אדיר (צילום: עמית אגרונוב, חיל האוויר)
"הטייסת עבדה 24 שעות רצוף". אריות הדרום בפעולה|צילום: עמית אגרונוב, חיל האוויר

פ"מים (פקודות מבצעיות) מסוימים ירדו לטייסת בשבוע שעבר, כך שללוחמי צוות-האוויר היה זמן להיערך למשימות אותן יבצעו באוויר. "הגיעו לטייסת בעלי תפקיד ממדורים וענפים שונים במטה על מנת לבחון אותנו", מספר סרן ג'.

"בפעילות השוטפת של חיל-האוויר וגם בעת לחימה, אלו האנשים אשר מורידים פ"מים לטייסות השונות - בפקודה מפורטת המשימה, ההישג הנדרש והמדיניות שמפקד חיל-האוויר הגדיר. אנו נדרשים לקחת את הפ"מ ולהחליט כיצד נבצע אותו בצורה הטובה ביותר. הפעם, האחראים על הפ"מ הגיעו לטייסת על מנת לראות כיצד אנו מבצעים את התהליך השלם של תכנון המשימה והוצאתה לפועל".

שבוע הביקורת למעשה דימה 72 שעות של לחימה אינטנסיבית. "פעלנו במשך 24 שעות ביממה מקצה לקצה, ברצף מוחלט", מתאר רס"ן אדי. "כל חייל, נגד וקצין עבדו 16 שעות ביממה ונחו במשך שמונה שעות. הטייסת התנהלה במתכונת של משמרות, כל זאת על מנת לדמות את פעילות הטייסת בעת לחימה".

ישנם מצבים רבים שעלולים להשפיע על התנהלות הגף הטכני בעת לחימה, על כן במהלך שבוע הביקורת הם נבחנו על תרחישים שונים. "ביצענו תרחיש של אירוע ספיגה כשבחנו כיצד אנו פועלים על אף המצב הקיים", מסביר רס"ן אדי.

"התרחיש דימה מצב בו טילים נופלים, פורצת שריפה ומתגלים פצועים - כך בדקו את תהליך קבלת ההחלטות שלנו, ניהול הלחימה וההתנהלות השוטפת של הטייסת. זו רק דוגמה אחת לתרחיש אחד מני עשרות שהתכוננו אליהם, אין אירוע שפגשנו לראשונה בביקורת - אנו מוכנים להכול".

"כלל אנשי הטייסת לקחו חלק בביקורת הכשירות, החל מחיילים שנקלטו בטייסת בחודש האחרון ועד לאנשי מילואים שגויסו במיוחד לקראת הביקורת", מסביר סרן ג'.

אדיר ממריא (צילום: עמית אגרונוב, אתר חיל האוויר)
"אבן הדרך המשמעותית הבאה תהיה פעילות מבצעית ראשונה"|צילום: עמית אגרונוב, אתר חיל האוויר

"מרגע הקמת הטייסת ועד היום, התחושה שמלווה אותנו היא שכלל אנשי הטייסת הם כאלו שרצו להיות חלק מהקבוצה הזו. כולנו רוצים שנצליח ושנהיה הכי טובים שניתן. בחצי השנה האחרונה, אנשינו נתנו מאה אחוז מיכולותיהם על מנת שטייסת 116 תהיה מהטייסות המובילות בחיל. ההרגשה היא של ציפייה ודריכות - הגענו מוכנים לביקורת ומכאן רק נדרשנו להוכיח את עצמנו".

כיצד תראה טייסת 116 החל מרגע זה? "אבן הדרך המשמעותית הבאה תהיה פעילות מבצעית ראשונה", מסכם סרן ג'. "בהיבט בניין הכוח - אנחנו עדיין טייסת קטנה, וכל מספר חודשים נמשיך לקלוט אנשים ומטוסים נוספים".

הכתבה פורסמה במקור באתר חיל האוויר