לאחרונה הודיע דובר צה"ל כי כלל מטוסי ה"אדיר" 35-F חמקן של חיל האוויר חזרו לפעילות שוטפת ואף לקחו חלק במבצע "עלות השחר" נגד ארגון הגא"פ בעזה. כעת גם מטוסי ה-F-35A של חיל האוויר האמריקאי חזרו לפעילות שגרתית, אחרי בדיקת מאות כיסאות מפלט, בעקבות גילוי של תקלה באחד הרכיבים.
באפריל השנה, בעקבות בדיקה שגרתית שבוצעה במטוס F-35 של חיל האוויר האמריקאי, התגלתה תקלה באחד מרכיבי כיסא המפלט. עקב גילוי התקלה, החלו להתבצע בדיקות באלפי מטוסי קרב ואימון. מה שהוביל את האמריקאים לקרקע מספר ציי מטוסים, בהם גם ה-F-35 שכעת כאמור חזרו לטוס. גם בישראל קורקעו מטוסי החמקן והם חזרו לטוס בשבוע שעבר.
דובר פיקוד הקרב בחיל האוויר האמריקאי, מסר שהטכנאים של החיל בדקו 706 רכיבים של כיסאות המפלט מ-349 מטוסי F-35. זאת בנוסף לעוד רכיבים וחלקי חילוף הקשורים לכיסאות המפלט. מסך כלל הרכיבים ארבעה העלו חשד שהם פגומים ולכן, הוחלפו באופן מידי, אולם בדיקה מעמיקה שנעשתה בהמשך גילתה שהרכיבים תקינים.
בארה"ב ציינו כי עוד מספר מטוסי F-35 של חיל האוויר האמריקאי, הנמצאים בתהליך תחזוקה שגרתית, עדיין לא נבדקו. אולם את אלה שגם ככה לא טסים בשלב הזה, יסיימו לבדוק ב-90 הימים הקרובים, כאשר עם סיום הבדיקה וסטטוס התחזוקה שלהם, גם הם יחזרו לטוס.
הבדיקות שביצעו בארה"ב ובצה"ל
התקלה שהתגלתה באפריל הייתה בכיסא המפלט מתוצרת "מרטין בייקר" וברכיב לו יש גיבוי. מדובר במחסנית פירוטכנית שהיא חלק ממה שמעיף את כיסא המפלט מהמטוס בשלב הנטישה. כלומר הסיכוי שטייס ינטוש את המטוס ושדווקא בכיסא שלו תהיה התקלה כשישנו גיבוי, הינו סיכוי קלוש ביותר, אך כמובן שבחילות האוויר לא לוקחים סיכון ומבצעים את כל הבדיקות הנדרשות.
עוד לציין, כפי שפרסמנו לאחרונה שהתקלה קשורה לכיסאות המפלט עצמם ולא לחמקנים, ולכן ישנם ציים של מטוסי קרב ואימון מסוגים שונים שקורקעו עד להשלמת הבדיקה. לא מעט מהם כבר חזרו לטוס עם השלמת הבדיקות.
עם גילוי התקלה בכיסאות המפלט, חילות אוויר רבים קרקעו את צי מטוסי החמקן שלהם, כולל חיל האוויר הישראלי. לישראל 33 מטוסי חמקן במסגרת שתי טייסות, והבדיקה שלהם הסתיימה פחות מחודש לאחר הקרקוע. מדובר צה"ל נמסר אז: "לאחר שחיל האוויר השלים את הבדיקות - מטוסי האדיר ביצעו משימות התקפיות במבצע "עלות השחר". אנשי מערך האחזקה של חיל האוויר השלימו את הבדיקה להימצאות פגם במנגנון הפלטה במושבי הטייס במטוסי F-35. ממצאי הבדיקות העלו כי אין חשד לפגם במנגנון זה במטוסי האדיר הישראליים. כלל המטוסים חזרו לפעילות שוטפת ואף לקחו חלק בפעילות המבצעית נגד הג'יהאד האסלמי פלסטיני ברצועת עזה במבצע.