שעות אחרי שהחות'ים מתימן פרסמו סרטון בו איימו לפגוע בכלי שיט ישראליים, מתפרסם היום (א') דיווח שהם הצליחו להשתלט על ספינת גלנוע (מובילת רכבים) בבעלות חלקית של איש עסקים ישראלי, שהייתה בדרכה מטורקיה להודו דרך הים האדום.

מדובר באיום עולמי, אולם עבור ישראל איום על נתיבי השייט נחשב לאיום אסטרטגי, שבעבר אף היה עילה לשתי מלחמות (ב-56 ו-67) ואתגר מבצעי אדיר בכל הקשור לאבטחת הנתיבים בים.

פגיעה בנתיבי השיט לישראל זהו איום אסטרטגי מכיוון שאחוז ניכר מהסחר הבינלאומי מישראל ואליה נעשה דרך הים. לאחרונה דווח שחיל הים שלח מספר כלי שיט דרומה. אולם במרחבים האדירים והטווחים של הים בדרום, מדובר באתגר מבצעי אדיר לחיל הים הקטן של ישראל.

"ראשית חשוב לציין שמדובר באיום אמיתי ולא פיקציה", מסביר סא"ל במיל' דובי רז, בעבר מפקד ספינות טילים מסוג סער 5, ששירת במחלקת מבצעים של חיל הים והיה אחראי על כלל התוכניות האופרטיביות של החיל, ומהמובילים בהקמת תחום הפעלת האש ומרכז האש.

"אם תהיה להם אפשרות (לגלות ספינה), כנראה שיש להם את היכולת", המשיך רז. "אין בכוונתי לרגע להמעיט בערכם, בטח אחרי שכבר הוכיחו יכולות של שיגור טילי שיוט וטילים בליסטיים. מה הם יכולים לעשות? הכל. לירות טיל, לפוצץ כלי שיט מתאבד, לתקוף או להשתלט".

השתלטות על ספינות משא אזרחיות זה לא מבצע מורכב מדי. צוות של ספינות כאלה מונה מספר קטן של אנשים, כ-20, 30 כשלא לכולן יש על הסיפון צוות אבטחה ובכל מקרה, צוות כזה קטן לרוב, וחמוש בנשק קל.
מנגד, החות'ים כמו האיראנים פועלים מול הספינות בשיטה של נחילים. כלומר הרבה כלי שיט מהירים, חמושים במקלעים וטילים. לחות'ים יש גם מספר מסוקים, ומהפלטפורמות האלה הם יכולים לתקוף באש כבדה את כלי השיט ולהשתלט עליהם עם הרבה לוחמים. מול כוח האש הזה, בהנחה שיש צוות אבטחה על הספינה, הסיכוי שלו להתמודד עם זה קלוש.

צה"ל אישר את הפרסום על ההשתלטות של החות'ים על הספינה, אולם ציין שאין לה קשר ישיר לישראל והיא הייתה בדרכה להודו. בצה"ל הדגישו שמדובר באירוע עולמי. הדבר נכון וכמעט 25 אחוז מהסחר הימי העולמי עובר במרחב הזה. אולם ההשפעה על נתיבי השיט שם בעיקר על ישראל והיא דרמטית. מה גם שהחות'ים עלו על הספינה וחיפשו את הקשר הישראלי. ההערכה שאם לא היה כזה לא בטוח שהיו משתלטים עליה.

באזור יש מלבד ספינות חיל הים הישראלי, גם את הכוח שבנה הצי האמריקאי. לא ברור עד כמה הם התמקדו במשימה מהסוג הזה. עיקר הפעילות של הכוח הימי האמריקאי הייתה יירוט טילים מתימן לישראל וככוח צבאי שמוכן לתקוף באזור. כפי שציינו קודם, מדובר במרחב ימי גדול שקשה לאבטח באופן מלא.

לחות'ים מנגד קל יחסית לעקוב אחרי תנועת הספינות באזור. "הנתיב עובר בסמיכות יחסית לחוף התימני", מדגיש המומחה עימו שוחחנו. "כלומר, לא מורכב להבחין בפרטים על כל כלי שיט שעובר לרבות דגל ושם. מספיקה משקפת טובה".

זה אומר שכל ספינה שעוברת ליד תימן נמצאת תחת המעקב של החות'ים שיכולים לחטוף אותה. אבל לא רק. מדובר גם באיום של טילי ים-ים, כלי שיט מתאבדים ועוד.

לנוכח האתגר המבצעי ישראל תשאף לגייס את העולם וכבר ניתן להבין את זה מההודעות שפרסמו משרד ראש הממשלה ודובר צה"ל. העובדה שהחות'ים איימו גם על האמריקאים והסעודים, יכולה לייצר קואליציה בינלאומית, שתסייע בליווי ואבטחת כלי שיט בנתיב הים האדום.