חיל האוויר הגרמני מדווח כי בימים האחרונים התקיימו מספר מפגשים באוויר בין מטוסי הקרב שלהם מסוג יורופייטר טייפון למטוסי קרב רוסים מסוג סוחוי SU-30 אותם הגרמנים נשלחו ליירט במרחב הבינלאומי של הים הבלטי.

במקביל באירופה מדווחים על פעילות חילות האוויר האיטלקי והספרדי מול הרוסים במרחב הים השחור כדי "להגן על האגף של נאט"ו", על רקע המלחמה המתיחות הגוברת עם הרוסים שעדיין נלחמים באוקראינה.

בהודעה רשמית של חיל האוויר הגרמני, נמסר כי אזעקת תגובה מהירה (QRA) הופעלה מספר פעמים בימים האחרונים בנאט"ו "וזוהו מספר מטוסים שטסים לכיוון קלינינגרד במרחב האווירי הבינלאומי".

מטוס הקרב (צילום: Sean Gallup, gettyimages)
מטוס יורופייטר-טייפון של חיל האוויר הגרמני|צילום: Sean Gallup, gettyimages

כל אזעקה כזו משמעותה הזנקה של מטוסי קרב, במקרה הזה מדובר בגרמנים, שנמצאים בפריסה באסטוניה למשימות "שיטור אווירי" באזור הים הבלטי. כלומר אחראים על אבטחת הגבול הצפון מזרחי של נאט"ו מול רוסיה.

על פי ההודעה, מטוסי הקרב הגרמניים מסוג יורופייטר טייפון זיהו וליוו מטוסי קרב רוסיים מסוג סוחוי SU-30 ומטוסי איסוף מודיעין מסוג IL-20. חיל האוויר הגרמני לא ציין כמה מטוסים הם הזניקו לכיוון כלי הטיס של חיל האוויר הרוסי. מהדיווחים עולה כי מטוסי הקרב הגרמניים נצמדו לרוסים, עד שאלה התרחקו מאזור הגבול של נאט"ו.

"שיטור אווירי" מתוגבר מול רוסיה

מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, נאט"ו הרחיבה משמעותית את פריסת מטוסי הקרב באגף המזרחי שלה. ב-25 בנובמבר מטוסי יורופייטר טייפון של חיל האוויר האיטלקי נשלחו ("פרסו") לרומניה, בנוסף למטוסי F\A-18 של חיל האוויר הספרדי.

אלה פועלים באזור הדרום מזרחי של נאט"ו ובנוסף להזנקות יירוט, מסיירים באזור הים השחור ביחד עם חיל האוויר הרומני. הפריסה של חילות האוויר האלה אמורה להימשך עד ליולי 2023 אז יוחלפו במטוסי קרב של חילות אוויר אחרים.

אחד ממטוסי הקרב (צילום: MENAHEM KAHANA/AFP/GettyImages)
מטוס טייפון של חיל האוויר האיטלקי ממריא בבסיס עובדה, ישראל 2011|צילום: MENAHEM KAHANA/AFP/GettyImages

מערך השיטור האווירי המשופר של נאט"ו, הינו חלק ממגוון צעדים מבצעיים של הברית שננקטו בתגובה לסיפוח הרוסי של חצי האי קרים ב-2014. בין השאר, מדובר בשמירה על נוכחות מתמדת של מטוסי קרב וצוותים, המוכנים להגיב על פגיעה אפשרית במרחב האווירי של מדינות נאט"ו, וסיורים אוויריים להפגנת נוכחות, כאשר במקביל לכל זה מבצעים גם אימונים משותפים, כחלק מהמסר והדיפלומטיה הצבאית.

"מטוסי נאט"ו מוכנים ליירוט מידי"

בעלות ברית נאט"ו ביצעו חיזוק נוסף של משימות השיטור האווירי שלהן לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה. ב-29 באפריל, פיקוד האוויר של ברית נאט"ו הודיע על תגבור מספר מטוסי הקרב במזרח אירופה. עוד עדכנו כי מטוסי הקרב של הברית המוצבים באזורי הים הבלטי והים השחור, הרתיעו במספר אירועים שונים מטוסי קרב רוסיים שניסו ליירט מטוסים שלהם.

בנאט"ו מעלים טענות קשות על התנהלות הטייסים הרוסים. "לעיתים קרובות מאוד מטוסים צבאיים של חיל האוויר הרוסי לא מפעילים משדרים, מה שמקשה על קביעת מיקומם וגובהם", ציינו גורמים בנאט"ו. עוד טענו כי טייסי חיל האוויר הרוסי לא מגישים תוכנית טיסה או מקיימים אינטראקציה עם בקרי תנועה אווירית, "מה שמוביל לסיכון מוגבר למטוסים אזרחיים".

"מטוסי הקרב של נאט"ו מפטרלים בשמיים מסביב לשעון ומוכנים ליירוט מידי במקרה של טיסות חשודות או בלתי צפויות ליד המרחב האווירי של הברית. מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה, מטוסי קרב מפולין, דנמרק, צרפת, ארה"ב וספרד יירטו פעמים רבות מטוסי קרב רוסיים".

הטייסים (צילום: PAUL GYPTEAU/AFP/GettyImages)
סוחוי-30 רוסי, דגם שדווח באחת התקריות|צילום: PAUL GYPTEAU/AFP/GettyImages