דובר צה"ל הודיע היום (ראשון) כחלק מלקחי התרסקות מטוס קרב אמריקאי מסוג F-35 מדגם B בטקסס בשבוע שעבר, החליט חיל האויר בהמשך להמלצת המינהלת האמריקאית לייצור מטוסים אלו (JPO) על קרקוע של 11 מטוסים ממערך ה'אדיר'.
"מהממצאים והמידע שהועבר נמצא כי המטוסים הללו נדרשים בבדיקה יעודית על מנת לפסול אפשרות של תקלה חוזרת במערך הישראלי", הסבירו בחיל האוויר שם: "ינתחו את ממצאי חקירת האירוע וימליצו על אופן החזרת המטוסים באופן בטוח לטיסה".
ל-mako נודע כי לחיל האוויר נאמר שההערכה היא שלא מדובר בתקלת מנוע במטוסים אלא עניין כלשהו בצינורות המטוס, אולי בתוכנה או במחשבי המטוס.
ההתרסקות שהובילה לקרקוע
ביום שישי שעבר טייס מטוס חמקן מסוג F-35B של המארינס האמריקאי התרסק במהלך "נחיתה אנכית" בבסיס פורת וורת שבטקסס, כשבתיעוד נדיר במיוחד נתפסה גם ההתרסקות וגם הרגע בו כיסא המפלט מופעל, והטייס נפלט ממטוס הקרב. הטייס נאלץ להפעיל את כיסא המפלט ולנטוש את המטוס, אחרי שמסיבה שעדיין אינה ברורה הוא איבד שליטה על כלי הטיס.
המטוס שהתרסק הוא מדגם F-35B שמפעיל בין היתר המארינס האמריקאי וגם הבריטי מנושאות המטוסים שלו, שמותאם לנחיתה והמראה ממסלולים קצרים.
במהלך הנחיתה שתועדה בטקסס, ניתן היה לראות עשן פורץ מאזור המניפה שעל גב המטוס, מה שאולי יכול לרמוז על הסיבות לכשל. לאחר הפגיעה בקרקע, המטוס יצא מאיזון ואז כן הנסע הקדמי שלו קרס. לאחר מכן הטייס נטש אותו.
במטוסים מהסוג הזה, המטוס מאט לפני הנחיתה ומערכת הנעה וקטורית מטה את זרם הסילון של המטוס כלפי מטה בזמן שעל גבו נפתחת מניפה המאפשרת זרימת אוויר למנוע וכך הוא נוחת באופן אנכי, כמו מסוק.
הדגם שנרכש על ידי ישראל, F-35I, מבוסס על דגם A שאינו דומה לגרסה הזו. המנועים בכלי הטיס שונים לגמרי וכך גם תהליך הנחיתה. אולם יתכן שגורמים אחרים, כמו מחשבי המטוס ותוכנות הם שגרמו לתאונה וכעת הדבר ייבדק גם בחיל האוויר הישראלי.
ביצרנית המטוסים חברת "לוקהיד מרטין", הגיבו לתאונה הנוכחית וציינו כי "הבטיחות היא בראש סדר העדיפויות שלנו ונפעל על פי פרוטוקול החקירה המתאים". כאשר בשלב זה, טרם פורסם מה גרם לתאונת המטוס.