"התאונה של מסוק העטלף הייתה מהירה ואגרסיבית. אנחנו למדים את זה מהעובדה שהצוות לא דיווח על מצבו". כך אומר קצין בכיר בחיל האוויר בעל ניסיון רב שנים כטייס בשיחה עם mako.
בחיל האוויר פתחו בחקירת תאונת מסוק העטלף שהתרסק אמש (ב') לים מול חיפה. מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין הורה על קרקוע מערך מסוקי העטלף של טייסת 193 בבסיס רמת דוד.
בשיחה עם בכיר חיל האוויר הוא התייחס לנתונים הראשונים שנאספו לאחר החקירה. לדבריו: "העובדה שהצוות לא דיווח ונעלם מהמכ"ם, מלמדת שהתאונה הזו הייתה אגרסיבית ומהירה. המשמעות של זה היא או שהייתה תקלה טכנית מאוד חמורה, אגרסיבית שלא נתנה להם זמן לבחון את המצב או לנסות לתפעל אותה יחד עם הגובה הנמוך".
האפשרות השנייה לדבריו היא שהטייסים נכנסו למה שמכונה "ורטיגו", חוסר אוריינטציה. "במצב כזה השמיים והים עלולים להיראות אותו דבר, לא מודעים שעומדים להתרסק ולא מדווחים בקשר". הוא הדגיש כי הסבירות שמזג האוויר גרם לתאונה נמוכה וכי תנאי מזג האוויר לא הגבילו את הטיסה.
על קצין חיל הים שחולץ במצב קל הסביר הגורם: "מיקום החובל (קצין חיל הים שחולץ בחיים) במסוק העטלף בזמן הפגיעה במים סייע לו להיחלץ בחיים. בשל תפקידו הוא היה בבטן המסוק ובגישה מהירה ליציאה".
הבכיר התייחס גם לדיווחים והסרטונים בהם נטען כי המסוק צלל למים כשהוא בוער, מה שמעיד על תקלה טכנית חמורה, כמו שריפה במנועים. לדבריו, "מוקדם מדי להגיד שזה מה שקרה. לפעמים עדים רואים דברים שקשה להם להבין. החושך והים יכולים להטעות, יתכן שהמסוק בער במים אחרי הפגיעה אבל להם זה נראה כאילו הוא עדיין באוויר. שוב, זה עדיין תחת חקירה לכן מוקדם מדי לקבוע עובדות נחרצות".
חקירה ראשונית העלתה כי המסוק הימי המריא ולאחר חזרתו פגע במים בעוצמה גדולה ליד קו החוף והתרסק. הוקמה ועדת חקירה בראשות אלוף-משנה ט'.
קצין בכיר בחיל האוויר סיפר כי מסוק העטלף המריא סמוך לשעה שמונה בערב לגיחת אימון שגרתית, והיה באוויר במשך כשעה לפני שהתרסק. "המסוק התרסק מאות מטרים מחופי חיפה", אמר. "המסוק נעלם ממסך הבקרה והיה דיווח חיצוני של מסוק שפגע בים. זה הפעיל מהר את הכוחות שהוקפצו".
עוד הוסיף הקצין: "זו טיסת לילה מורכבת שדורשת ניסיון ולטייסים היה ניסיון. למסוק יש יכולות ציפה למסוק וזה מוקדם לדעת אם היה בהם שימוש כמסוק ימי באירוע הזה. קצין הסיור הימי חילץ עצמו מהמסוק וחולץ לרמב"ם על ידי השיטור הימי".