בחיל האוויר ממשיכים לתחקר את תאונת מסוק הינשוף במהלך פעולת חילוץ בעזה בלילה שבין שלישי לרביעי, שבה נהרגו שני לוחמים ושבעה נוספים נפצעו. מדובר בתאונה מאוד חריגה בחיל האוויר, ונבדק האם כשל טכני הוביל לאירוע, או טעות אנוש. בצה"ל אומרים שלא היה ירי לכיוון המסוק, שנמצא בשירות מבצעי כבר למעלה מ-25 שנים.

בחיל האוויר אומרים שמדובר במסוק מאוד אמין, והעובדה שזאת תאונת הינשוף הקשה הראשונה מאז שהמסוק נכנס לשירות מבצעי בשנות ה-90 מעידה על רמת האמינות של המסוק ואיכות הצוותים הטכניים והאוויר. מכיוון שמדובר בתאונה חריגה, מפקד חיל האוויר החליט לעצור את כל טיסות האימונים של מערך הינשוף, ולבחון את נסיבות ההתרסקות. הטיסות המבצעיות יימשכו.

מסוקי ינשוף (בלק הוק) של חיל האוויר (צילום: דובר צה
מסוקי ינשוף (בלק הוק) של חיל האוויר|צילום: דובר צה"ל

מדובר במסוק סער של לוקהיד מרטין סיקורסקי מסוג UH-60 בלק הוק. "ינשוף", כפי שהוא נקרא בחיל האוויר. ישראל קיבלה מארה"ב את מסוקי הבלק הוק כחלק מחבילת סיוע ביטחוני במסגרת הסכמי אוסלו. היא קיבלה כ-50 מסוקים מארה"ב, הראשונים החלו להגיע באמצע שנות ה-90 וטבילת האש המבצעית הראשונה שלהם הייתה במהלך מבצע "ענבי זעם" באפריל 1996. מסוקי הינשוף השתלבו אז בלחימה של צה"ל ברצועת הביטחון, חילצו פצועים, הטיסו כוחות ויחידות מיוחדות כמו גם אספקה למוצבים.

מסוק הבלק הוק המריא לטיסת בכורה שלו בשנת 1974, ובסך הכל סיקורסקי ייצרה מאז יותר מ-5,000 מסוקים שנמכרו לעשרות מדינות בעולם, בהן ישראל. המסוקים הללו השתתפו מלחמות המפרץ, והמלחמות באפגניסטן, סומליה וסכסוכים נוספים, שבלא מעט מהם הפכו מסוקים אלו לסמל.

מסוקי ינשוף (בלק הוק) של חיל האוויר (צילום: דובר צה
מסוקי ינשוף (בלק הוק) של חיל האוויר|צילום: דובר צה"ל

המסוק מופעל על ידי שני טייסים ומכונאי מוטס, שני מכונאים בחלק מהמשימות. הינשוף מסוגל לשאת בין 10 ל-14 לוחמים לשדה הקרב, והוא נבנה כך שיהיה עמיד לפגיעת הקליעים ורסס, יספוג כמה שיותר מאנרגיית ההתנגשות במקרה של התרסקות, וכך יציל את חיי הטייסים והחיילים שעליו. תכנון שככל הנראה הפחית את מספר הנפגעים בתאונה שהייתה הלילה בעזה.

הבלק הוק הינו מסוק תובלה בינוני שיכול להגיע למהירות של 360 קמ"ש ולטווח מרבי של 1,630 ק"מ. למסוק יכולת שרידות גבוהה, ובעבר היו מספר מסוקים שנפגעו והמשיכו במשימה שלהם. יכולת התמרון הגבוהה שלו, זוג מנועים חזקים וכושר הנשיאה הפכו את הינשוף למסוק מתאים למשימות חילוץ מורכבות. אלפי חיילים ישראלים חולצו על ידי טייסות הינשוף, לא מעט מהם תחת אש.

לחיל האוויר יש שתי טייסות ינשוף שיושבות בבסיס פלמחים ופורסות צוותים לבסיסים שקרובים לזירות השונות, טייסת 124 שהוקמה ראשונה וטייסת 123, שהוקמה זמן קצר אחרי. המסוק שהתרסק הלילה שייך לטייסת 124, אבל הופעל על ידי טייסת 123 במשימת החילוץ הזאת. בחיל האוויר אומרים שרק במלחמה הזו, מסוקי הסער של חיל האוויר פינו כ-2,000 פצועים משדה הקרב.