יוני 2007, מבצע שני מגדלים: כוחות מיחידת המסתערבים של משמר הגבול יוצאים ללכוד או לחסל (תלוי את מי שואלים) את ראש תשתית הטרור של ארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני בג'נין, זיאד צובחי מחמד מלאישה, ואיברהים אחמד עבד אל לטיף, פעיל הארגון. ראשונים להיכנס היו המסתערבים והם עשו זאת ברכבים מסוערבים ששודרגו על ידי הצבא ועליהם לוחיות רישוי פלסטיניות. המסתערבים התמקמו עם הרכבים המוסווים שלהם בנקודות מפתח סביב בניין המטרה ואז נכנסו כוחות צה"ל, אלה נועדו לגרום למחבלים לצאת מהמבנה. הם אכן יצאו משם, אבל אז גילו את הכוחות ובמקום התפתח קרב קצר שבסופו הם נהרגו.
המבצע הזה, כמו גם מבצעים אחרים שזכו לפרסום מציג לנו את דרכי ההגעה של לוחמים ביחידות מיוחדות וכמו שזה נראה, הם יודעים לעשות את זה בסגנון יחודי. מלבד רכבים מוסווים, ישנם גם ג'יפים שעברו שדרוג רציני, מסוקים מיוחדים, כלי שייט מטורפים וכמובן שגם צניחות אקסטרים וגלישה על חבלים. האקסטרים באותן היחידות, בכל אופן, מתחיל הרבה לפני שהכדור הראשון עוזב את הקנה. הבאנו לכם את המטורפים ביותר:
בקרקע: הרכבים המוסלקים של צה"ל
בניגוד ליחידות רבות בעולם, אמצעי ההגעה של צה"ל כמעט שלא זכו לפרסום כאשר הרוב מסווגים ברמה גבוהה. בכל זאת, לאורך השנים נחשפו כמה דרכים מאוד מעניינות ובהם הרכבים שמכונים בעגה הצבאית "מוסלקים" שעברו שדרוגים וזכו לתוספות מיגון.
במהלך מבצע חומת מגן החרים צה"ל עשרות כלי רכב שהיו שייכים לכוחות הביטחון הפלסטינים. מרבית כלי הרכב הועברו לצורכיהן של היחידות המובחרות, שניהלו מרוץ של ממש אחר השלל. בין כלי הרכב ש"גויסו" על ידי צה"ל, ניתן היה למצוא ג'יפים יקרי ערך ומרצדסים מסוגים שונים. באחד המקרים איתר מפקד של יחידה מיוחדת אוצר של ממש. במהלך המצור על המוקטעה ברמאללה הוא מצא 23 לנדרוברים של המשטרה הפלשתינית, אלה הוצאו אחר כבוד באישור של האוגדונר וכיום ניתן למצוא אותם באותה היחידה כאשר חלק מהם נמסרו כמתנה ליחידות אחרות. לצדם של רכבים אלה ניתן למצוא גם שלל רכבי שטח שעברו שדרוגים משמעותיים.
מהאוויר: מסוקים מיוחדים וגלישה מחבלים
יחידות רבות פועלות מעבר לקווי האויב וכשצריכים לעבור מרחק ארוך והרבה מכשולים בזמן קצר, מסוקים הם האופציה המועדפת. כשמדברים על יחידות מיוחדות, לא מדובר בסתם מסוקי סער כי אם כאלה שעולים על כל דמיון.
כשאריות הים פשטו על הקומפלקס שבו הסתתר אוסמה בן לאדן, הם השאירו במקום רמז למסוק מיוחד שהחטיבה האווירית ה-160 מפעילה עבור אותן יחידות. ככל הנראה מדובר במסוק מסוג בלק הוק שהמנוע שלו שופר ובנוסף הצליחו להוריד לו את צריכת הדלק ובכך להאריך את טווח הטיסה שלו. מה שבאמת מעניין במסוק הזה, הייתה העובדה שהטייסת המיוחדת מפעילה מסוקי בלק הוק חמקניים שאף אחד לא הכיר. מעבר לזנב המסוק שנשאר שלם ומלמד גם על חתימת קול נמוכה של המסוק, אף אחד לא יודע מהן היכולות האמתיות של המסוק, אבל סביר מאוד להניח שטיסה על הכלי הזה נחשבת לפנטזיה של לא מעט מחובבי הז'אנר.
האמריקאים מפעילים דגם מוכר יותר של מסוק הבלק הוק שעבר שדרוגים משמעותיים עבור הכוחות המיוחדים – ה-MH-60G פייב הוק. המסוק הזה מצויד במכלי דלק לטווח ארוך עם אפשרות להארכת טווח הטיסה באמצעות מכלים נתיקים ותדלוק אווירי. בנוסף, יש לו מערכות מכ"ם ופלייר משודרגות וזוג מנועים משופרים. גם מערכות הקשר עברו שדרוג משמעותי ובנוסף יש לו מערכות שיבוש והפעלה של מערכות נשק מונחות. את המסוקים האלה יטיסו הטייסים הכי טובים שיש לחיל להציע, כאלה שייקחו את הלוחמים בטיסה נמוכה ומהירה.
אי אפשר שלא להתייחס לדרך שבה הלוחמים עוזבים את המסוק. נכון, הם יכולים לנחות כמעט בכל מקום, אבל גם אם המצב לא מאפשר את זה, לוחמי היחידות המיוחדות יודעים לצאת בשיטת ה-Fast Rope, כלומר גלישה מהירה מחבל. מדובר בשיטה מהירה מאוד, אך גם מסוכנת – במיוחד אם הלוחם נושא משקל כבד משום שאין רשת ביטחון ומכיוון שהם גולשים בעזרת הידיים. שיטה זו מועדפת על שלל יחידות מיוחדות בצה"ל ובהן גם סיירת מטכ"ל ושלדג ולא פלא, על פי צבא ארה"ב, 25 לוחמים יכולים לרדת בשיטה הזו ממסוק בפחות מ-30 שניות.
מחזה כזה נפוץ לראות בצי האמריקאי, בו נוהגים להתאמן בטיסה על מסוק וגלישה ממנו אל צוללת שנמצאת בלב ים. מהצוללת, הם יוצאים רכובים על עוד כמה כלים מעניינים שגם אליהם נגיע. בתחום הזה ניתן לציין גם את לוחמי שייטת 13 שנוהגים לגלוש על חבל לסיפון של ספינות בלב ים כפי שעשו במבצעים השונים לתפיסת ספינות נשק וכפי שתועדו בפשיטה על המשט לעזה.
דרך יותר מהירה מהגלישה היא הטסת לוחמי הקומנדו כשהם תלויים בין המסוק לבין הקרקע. דרך נוספת זה להעלות את החבל לאוויר בעזרת בלון. לאחר מכן מגיע למקום מטוס תובלה עם התקן מיוחד ש"אוסף" את הלוחמים ולאחר מכן, כשהם באוויר מושכים אותם לבטן המטוס.
LRPV רכבי סיור לטווח ארוך ואופנועים
ה-SASR, יחידת הקומנדו האוסטרלית, מרבה לנוע על רכבים מיוחדים שמספקים להם חוויית נסיעה מטורפת. רכבי השטח שלהם נחשבים לטובים בעולם והעבירות שלהם קרובה לזו של טנק מערכה כבד. לרכבים שלהם, ה-LRPV, יש מערכת הנעה 6X6 וצמיגים בהם חומר איטום למקרה של תקר בתוצאה מתנאי שטח קשים או פגיעת קליע. למרות גודלו, הוא נחשב לרכב קל ופשוט לתחזוקה מבחינה מכנית.
על הרכב הזה, שנכנס לשרות מבצעי במלחמת אפגניסטן, ניתן למצוא שלל מקלעים קלים וכבדים כולל וולקן 6 קנים בעל קצב אש של 6 אלף כדורים לדקה. כשהם רוצים אש כבדה יותר, האוסטרלים שמים מקל"ר, לרוב ה MK-19 תוצרת ארה"ב או GMG גרמני הנחשב למדויק במיוחד. על חלק מהרכבים יש עמדות צלפים ויש להם אפילו התקן מיוחד לנשיאת אופנוע 250 סמ"ק.
אפרופו אופנועים, גם אותם נפוץ למצוא במחסנים של היחידות המיוחדות. כוח דלתא האמריקאי מפעיל אופנועים מסוג KLR 250. באלה הם משתמשים לסיורים ואיסוף מודיעין לפני פשיטה ובחלק מהמקרים למשימות בדד. גם ה-KLR 650 עבר התאמה ליחידות המיוחדות ונרכש בין השאר על ידי יחידות מיוחדות של חיל האוויר והנחתים של ארה"ב. יחידת החילוץ ופינוי בהיטס של ארה"ב נעזרת באופנועים האלה כדי לאתר לוחמים או טייסים מעבר לקווי האויב. ה-PJ נעים על האופנועים ואחרי שאיתרו את המטרה מכווינים את מסוק החילוץ.
בים: ג'יפים ימיים
אין ספק שגם בתחום היחידות המיוחדות שמתמחות בפעולה בין הגלים אפשר למצוא כמה כלים לא שגרתיים שהנסיעה עליהם יכולה להיות חוויה מסעירה. אחד מאותם כלים הוא ה-SEAL Delivery Vehicle) SDV) של אריות הים וה-SBS, הקומנדו הימי הבריטי. מעשית, מדובר בצוללת קטנה שיוצאת מהצוללות הענקיות של הצי האמריקאי והבריטי. הרכב התת ימי הזה מופעל על ידי על ידי שני אנשי צוות המוגדרים כטייס וטייס משנה והם יכולים להעביר שישה עד שמונה צוללנים לוחמים כולל הציוד שלהם.
מטרתו של ה-SDV היא להוביל את צוללני הקומנדו הימי מהצוללת הגדולה, שם הוא מאוחסן בהאנגר, לנקודה ממנה הם ממשיכים בצלילה. זה מאפשר להם לצלול למרחקים ארוכים יותר מבלי להתגלות. איך זה עובד? כאשר הצוללת מגיעה לנקודה בלב ים, לוחמי הקומנדו הימי נכנסים להאנגר ומשם לכלי התת ימי שלהם. הכל בצלילה מלאה כמובן. יש לציין כי ישנם דגמים מתקדמים וקלים יותר שניתן להטיס על פי הצורך באמצעות מסוקי תובלה כבדים כמו ה-CH-53 והצ'ינוק. משם הם ממשיכים בצלילה עד לנקודה שקרובה למטרה שלהם או לחוף הים ויוצאים ממנו בצלילה כאשר הרכב הזה ממתין להם על קרקעית הים, כפי שניתן לראות בסרטון הבא.
לצוללנים יש מערכות נוספות אותן הם מחזיקים ביד ואלה מסייעות להם בהתקדמות תוך כדי צלילה – סוג של מנוע חשמלי אישי לכל צולל. כאלה קיימים כמעט בכל יחידות הקומנדו הימי, כולל שייטת 13.
גם מעל לפני הים יש ליחידות האלה מה להציע. יחידות קומנדו ימי רבות מפעילות סירות מהירות וקלות, אך כאלה שמביאות לזירה עוצמת אש כבדה וקטלנית. שייטת 13 שלנו מפעילה סירות כאלה שחלקן חמושות ועל חלקן מערכות מכ"ם ואמצעי לוחמה אלקטרונית. סירות מהירות שכאלה ניתן למצוא גם ביחידת הקומנדו הימי של צבא צרפת, יחידה זו, כמו רבות אחרות, משתמשת בהם גם כדי להגיע במהירות לספינות חשודות ולהשתלט עליהן.
ביחידת הסוואק, (SWCC, או בפירוט Special Warfare Combatant-craft Crewmen) שפועלת ביחד עם אריות הים ניתן למצוא את סירות ה-SOC-R, הסירות לפעילות מיוחדת. אלה נועדו לסיורי מודיעין או סיורים אלימים בנהרות ובקרבת נמלים, ובנוסף מסייעים להחדיר ולאחר מכן לספק חיפוי ליחידות המיוחדות. לוחמי היחידה יכולים לחלץ בעזרת הסירות שלהם אנשי קומנדו שנפצעו וההכשרה שלהם כולל גם קורס חובשים או פרמדיקים. צוות של היחידה שמונה קצין ושלושה לוחמים ביחידה מפעיל מגוון גדול של כלי נשק כולל תותח וולקן ומקלעים קלים. כמו כן, יש עליהן גם מערכות מכ"ם וציוד להכוונת כלי נשק מונחה מדויק. על סירות אלה ניתן להוביל שמונה לוחמים של אריות הים כולל הציוד שלהם. לא פחות חשוב, הן מספיק קלות כדי שניתן יהיה להטיס אותן במטוסים ומסוקי תובלה.
כשזה מגיע לאקסטרים
הם מגיעים, כאמור, על רכבים מיוחדים, על מסוקים ובצוללות מתוחכמות. גם כשהם מגיעים ליעד שלהם, אנשי הכוחות המיוחדים יודעים להיכנס בסגנון ייחודי – בצניחה למשל, אותה דואגים לשמר כמעט בכל היחידות המיוחדות שקיימות בעולם. כשהם צונחים זה לא דומה לשום דבר – לא לצניחה של כוחות יחידות חי"ר או של לוחמי הכוחות המוטסים.
בדרך כלל הם יבצעו צניחה חופשית מגובה רב, אז יהיה הרבה יותר קשה לגלות אותם. אחרי שקפצו מהמטוס, יש ללוחמים שתי אפשרויות לפתיחת המצנח – הם עושים זאת בגובה רב, אז קל להם לתמרן את עצמם, לפעמים עד למרחק של 60 קילומטר, או שהם עושים זאת רגע לפני המפגש עם הקרקע, אז הסיכוי לגלות אותם נמוך הרבה יותר. כמו כן, ביחידות המיוחדות מאומנים בצניחה גם ממסוקים.
דרך מאתגרת להשתלט על יעדים זה באמצעות סנפלינג. יחידות רבות מחזיקות צוותים המוכרים יותר בשם "קופים". אלה יודעים לגלוש על חבל ישר אל החלון וכשצריך הם גם יודעים לשחרר תוך כדי כדור מדויק לעבר המטרה, או להיכנס מיד לסיטואציה של קרב מגע. סיטואציה שכזו ראינו לפני מספר חודשים באשקלון אז פרצו קופים של הימ"מ לדירה בעיר והשתלטו על אדם שהתבצר בביתו.
גם מתחת לפני הים, ניתן למצוא כמה קלפים מוסתרים מתחת לשרוול כמו למשל לוחמים שמצוידים במערכת נשימה סגורה. מערכת זו מאפשרת לצוללים להגיע למטרה שלהם וזה מבלי שבועות חמצן יעלו לפני הים ויסגירו את מקומם. את המערכת הזו ניתן למצוא כמעט בכל יחידת קומנדו ימי וכמובן שגם בשייטת 13. המשמעות של מערכת כזו היא למשל חדירה של אותם לוחמים לנמל של האויב והצמדה של מוקשי עלוקה לספינות וזה מבלי שאיש יבחין בהם.
היופי הוא שמאחורי כל יחידה מיוחדת ומאחורי כל משימה מיוחדת, לא עומדים רק מצביאים, גנרלים ותכנון צבאי מעולה, אלא גם מהנדסי רכב שמתאימים כלים באופן מיוחד לסוג הפעולה. כשמדובר בכוחות מיוחדים, אף פעם אי אפשר לדעת מאיפה זה יבוא ומתי.