מטוס החמקן של לוקהיד מרטין, ה-F-35, נחשב כיום למטוס קרב קטלני – אבל החל מהשנה הנוכחית, הוא ייחשב גם למטוס בטיחותי במיוחד. חיל האוויר האמריקני יחל בקרוב להטיס את מטוסי ה-F-35A כשעליהם מותקנת מערכת שתמנע התנגשות של המטוס בקרקע, גם במקרים בהם הטייס פצוע או מחוסר הכרה. המטוסים הראשונים צפויים לטוס עם המערכת מאוחר יותר השנה, והיא תהפוך למבצעית באופן מלא על דגמי A - עליהם מבוססים המטוסים של ישראל - כבר בקיץ 2019.

המערכת ל"מניעת התנגשות אוויר-קרקע", AGCAS, היא למעשה מחשב מתוחכם שמשתמש בחיישנים כדי לזהות אובייקטים בקרקע, החל מהרים וגבעות ועד בניינים ועמודי חשמל. המערכת יודעת לזהות הנמכה לא מבוקרת לעבר המכשול והקרקע בכלל, לחשב את נקודת הפגיעה - ולהתחמק ממנה. למעשה, המערכת מסוגלת להזהיר את הטייס, וכמוצא אחרון להשתלט על המטוס ולהסיט אותו. 

האמריקאים מדווחים שהמערכת החדשנית נבחנה בסימולציות רבות, ואפילו הוכיחה את עצמה כמצילת חיים במטוסי ה-F-16. אך כדי שהיא תעבוד, הטייס צריך לתת בה אמון מלא: בדרך כלל, כאשר מערכות משגרות התראה לטייס, הוא אמור לבצע מספר פעולות טכניות מעשיות - אבל פה הוא אמור פשוט לשבת בשקט. עבור הטייסים עצמם מדובר בסיפור לא פשוט, אבל כזה שנבחן בשעות רבות של ניסויים.

 

מטוס החמקן המתקדם (צילום: אתר חיל האוויר, חדשות)
מעכשיו גם הרבה יותר בטיחותי. מטוס החמקן, ה-F-35|צילום: אתר חיל האוויר, חדשות

תמרון ששמו טיסה מבוקרת לתוך הקרקע, או CFIT, מהווה את אחד הסיכונים הגדולים ביותר בעולם התעופה. אירועים מסוג זה גבו את חייהם של לא מעט טייסים ברחבי העולם לאורך השנים, כולל בישראל. גם אם אתה המולטי-טאסקר הטוב בעולם, ביצוע של מאות פעולות באוויר, בגובה של אלפי רגל ובמהירות של 1,000 קמ"ש, יכול להביא אותך לבלבול ולהתרסקות קטלנית. סכנה נוספת היא תמרון ארוך ב-G גבוה, שיכול להביא טייסים לאובדן הכרה. גם פה נרשמו לצערנו לא מעט מקרים קשים, אך המערכת אמורה למנוע בדיוק את אלה. 

דוגמה למקרה טרגי בו לא הייתה מערכת כזו, הוא של הטייס האמריקאי מייג'ור ריצ'ארד נורטון, שיצא לגיחת אימון ב-2016. נורטון ככל הנראה איבד את תחושת ההתמצאות וכיוון את מטוסו אל הקרקע. הוא היה בן 29 במותו. במקרה של סרן אסף רמון ז"ל, ההערכה היא שהוא איבד את הכרתו בגלל תמרון ב-G גבוה. בשני המקרים הללו, מערכת זו הייתה מצילה את חיי הטייסים.