החמקן הרוסי החדש (צילום: צילום מסך מתוך הסרטון)
צילום מסך מתוך הסרטון שפורסם השבוע. "המונופול האמריקאי לא יישמר בשלב מסוים"|צילום: צילום מסך מתוך הסרטון

משרד ההגנה הרוסי חשף השבוע תמונות ראשונות של מטוס הדור החמישי הרוסי, הסוחוי T-50. החשיפה של הרוסים נעשתה בסרטון מושקע לרגל יום השנה לחיל האוויר הרוסי, וניתן לראות שם את פאר יצירת האוויר הרוסית כמו ה-SU-35, המיג 29KUB ושאר מטוסי קרב, מסוקים ומפציצים שמבצעים תרגילים באוויר במופע דוגמנות יחצ"ני. אבל אין ספק שהמסקרן מכולם היה "החמקן הרוסי", שבניגוד לעמיתיו מארה"ב כמעט ולא זכה עד כה לחשיפה וליחסי ציבור.

מעטות התמונות והסרטונים של הסוחוי הרוסי מהדור החמישי, ויש רק שני דברים שניתן להגיד עליו בוודאות מוחלטת: אכן יש לו צורה של מטוס מהדור החמישי, ויש לו לפחות שני סגנונות של צביעת הסוואה. הרוסים, בניגוד לקולגות שלהם מארה"ב, שומרים את הקלפים צמוד לחזה וכמעט שלא מפרסמים נתונים על המטוס החדש. כל זה הופך את הסיפור למסקרן הרבה יותר, בטח עבורנו הישראלים - שעשויים לראות אותו בעתיד מתמודד מול החמקנים של חיל האוויר.

על הכוונת: האמריקאים

רוב המידע הקיים על הסוחוי T-50 מגיע ממקורות לא רשמיים (בחלק מהמקרים נטען שמדובר בהדלפות מכוונות של גורמים מסחריים מתחרים מארה"ב, ואף גורמי מודיעין). על פי המידע הזה מדובר במטוס שהמהירות המרבית שלו היא 2,000 קמ"ש וטווח הטיסה שלו עולה על 5,000 ק"מ בלי צורך בתדלוק אווירי. ברוסיה טוענים שהוא מסוגל לשאת חימוש במשקל 7 טון, כולל טילי אוויר-אוויר מתקדמים ומגוון רחב של פצצות חכמות.

קצין בכיר בחיל האוויר הרוסי שהתראיין לאתר "ספוטניק" סיפר שהמטוס הרוסי "לא נופל מכל מה שיש לארה"ב בתחום האוויוניקה, המחשוב ויכולות המכ"ם. המכ"ם שלנו טוב הרבה יותר ומסוגל לראות את המטוסים (החמקנים) של ארה"ב ממרחק כפול מהיכולת שלהם". על פי הרוסים, ה-T-50 מסוגל לאסוף מודיעין באופן עצמאי, לשדר אותו לכלים נוספים ואף "לנהל מלחמת סייבר באוויר", כפי שאמר הבכיר הרוסי – יכולות מקבילות לאלו של ה-F35 האמריקאי.

החמקן הרוסי החדש (צילום: לוקהיד מרטין)
ה-F-35. האם הסוחוי החדש יתחרה בו?|צילום: לוקהיד מרטין

גורמים בארה"ב ובאירופה טוענים שהקפיצה הטכנולוגית אינה גדולה כפי שמציגים זאת הרוסים. על פי המקורות האלה, המנוע הוא לא יותר ממנוע משופר של סוחוי 35 והחמקנות שלו נופלת מזו של המתחרה האמריקאי. גורמים ביטחוניים בארה"ב אומרים שבמדד "גילוי אובייקט על ידי מכ"ם", הנתון של החמקן הרוסי הוא אובייקט בגודל 0.3 עד 0.5 מ"ר. לצורך השוואה, המדד של ה-F-22 עומד על 0.0001 מ"ר, ושל ה F-35 - 0.001 מ"ר.


גם במדד המחיר יש כמה סתירות מעניינות, וזאת משום שה F-22 עולה כיום כ-140 מיליון דולר (ועד לא מזמן עלה כ-170 מיליון). ה F-35 עלה בתחילת הדרך 150 מיליון, וכיום פחות מ-100 מיליון. לטענת הרוסים, ה-T-50 יעלה רק 50 מיליון, וטכנולוגיה חדשה של מטוס שמיוצר מאפס זה לא סיפור זול. אבל נזכיר שוב: המידע אינו רשמי ואינטרסים יש בשני הצדדים.

טל ענבר, חוקר בכיר וראש המרכז לחקר החלל והכטב"מים במכון פישר, ערך מחקר השוואתי בין מטוסי הדור החמישי בעולם. ראשית הוא מבהיר שהחמקנות היא רק תחום אחד שמגדיר את מטוסי הדור החדש: "המטוסים אלה תוכננו גם להכיל מנועים מתקדמים ביותר ויכולות איסוף מודיעיני לעצמם. זה מטוס עם יכולות מחשוב חזקות ביותר, משהו שהכל תפור בו יחד. אי אפשר לקחת מטוס ישן ולהלביש עליו חליפה: אתה יכול לשפר ולשדרג, אבל הוא לא יהיה מטוס מדור חמישי. במקרה הטוב דור 4 פלוס. וה-T-50 הוגדר על ידי הרוסים כבר מההתחלה כמטוס דור חמישי".

>> מכורים לפז"ם? הירשמו לפייסבוק שלנו

ענבר מוסיף: "המנועים של הסוחוי מוכרים ומשופרים, והצורה שלו אכן מתאימה למטוסי דור חמישי. אנחנו לא מכירים את היכולת של המטוס, אבל היכולות של הרוסים בתחום התכנון האווירונאוטי מוכחות כבר יותר מחצי מאה. אנחנו גם לא יודעים מהי איכות החומרים שיש לו ובוודאי אין לנו מושג לגבי האלקטרוניקה שבפנים, אבל אנחנו כן יודעים שהאלקטרוניקה של הרוסים מפגרת אחרי זו של ארה"ב. הם טובים, אבל פחות".

מי אמר חמקן ולא קיבל 

ענבר אומר שהנתונים הקיימים על ה-T-50 לא מאפשרים להעריך את רמת הביצועים שלו, אבל מצהיר: "זה פרויקט אמיתי, לא איזה מדגים טכנולוגי שלא מתקדם לאף מפעל ייצור סדרתי".

כמו בלא מעט תחומים, נראה שהבעיה הגדולה של הרוסים היא כסף. נכון להיות יש חמישה אבות טיפוס במצב טיסה שמבצעים ניסויים, אולם טיסות ניסוי רבות של המטוס נדחו לאורך השנים והייצור הסדרתי - שהובטח כי יתחיל כבר בשנת 2015 - יחל על פי הרוסים ב-2017. אלא שגם התאריך הזה מוטל בספק.

באפריל האחרון השתתף ענבר בכנס האוויר הבינלאומי, ושם אמר בין השאר: "אחת השאלות היא אם סביבת הדור החמישי נשלטת בלעדית על ידי ארה"ב. ובכן, אין דומיננטיות אמריקאית בהקשר זה. עוד מדינות הבינו את היכולות של מטוס דור חמישי בכל הנוגע להקרנת עוצמה בטריטוריה מסוימת", וצריך להוסיף על הדברים - רוסיה היא רק אחת מהן. באותו כנס אמר ענבר, אולי כתשובה לשאלה על מידת הצורך של ישראל בחמקן ה-F35: "בשלב מסוים נראה מטוסי דור חמישי במדינות עימות. זו עובדה שתקרה על ציר הזמן. המונופול האמריקאי לא יישמר בשלב מסוים, וכדאי לזכור את זה. גם ארה"ב עלולה להיפגש עם מטוסי דור חמישי של מדינות אחרות וזה אתגר להגן בפניו מבחינה תפיסתית ומבצעית".

החמקן הרוסי החדש (צילום: wikipedia)
טיסות ניסוי רבות נדחו לאורך השנים והייצור הסדרתי נדחה ל-2017. הסוחוי T-50|צילום: wikipedia

לנו אומר ענבר: "זה אולי לא ייכנס מחר לייצור מסיבי, אבל כדאי לנו לזכור שרוסיה מוכרת דברים, ובהקשר הישראלי - אנחנו נמצא את עצמנו לא לבד באזור עם מטוסי דור חמישי". ומה יהיה אז? איש לא מוכן לקחת את ההימור. "ה-F-35 כבר טס ויש לו יכולות מבצעיות ראשוניות, מה שאין ל-T-50", אומר ענבר. בתגובה להצהרות של אנשי לוקהיד מרטין על היכולת של המטוס שלהם להתמודד עם הרוסים: "ברור שזה מה שהם יגידו, אבל האמת היא שלפי הידוע כיום, בוודאי שה F-35 הוא המתקדם ביותר בעולם באופן מובהק".

מה יהיה בעוד עשור? "נדבר בעוד עשור", אומר ענבר ומוסיף: "בעוד עשור נראה מטוסי חמקן ממדינות שעוסקות בזה - סין, גם הודו, קוריאה, טורקיה ושבדיה. מגוון יצרנים ממדינות שונות, כמובן עם פערים ביכולות. זה העתיד".