רגע היסטורי נרשם השבוע בצה"ל כשחטיבת השריון במילואים 10 סיימה את האימון האחרון בהחלט על טנק המרכבה סימן 2 הוותיק, שיוצר בשנת 1982. טנק עם מורשת קרב מפוארת, אך גם כזה שסבל בשנים האחרונות מהזנחה תקציבית, שהורגשה היטב בתרגיל האחרון.
קצינים בחטיבה מספרים שכבר באקט הראשון של התרגיל החלו לצוץ בעיות. שני טנקים הושבתו בגלל בעיות קשר, לאחד הייתה תקלה בבקרת הצידוד ולטנק נוסף בעיה במנוע. לדבריהם רק בגלל התעקשות של אחד המ"פים דברים זזו ובלילה אחד תוך שלוש שעות סודרו הטנקים.
למרות כל הבעיות, הקצינים הדגישו כי הצליחו להשיג את מטרות האימון ולהפגין יכולת לחימה גבוהה. "הבעיה היא לא בטנק", ציין אחד הקצינים. "בסוף מדובר במכונה, אם תתחזק אותה נכון היא תעבוד. במלחמת לבנון הראשונה צה"ל הפעיל טנקי שוט בני 50 שעשו את העבודה".
לצד הביקורת, למרכבה סימן 2 מגיע כבוד על עבר מפואר בהיסטוריה הצה"לית. הטנקים, שדרוג של המרכבה הראשונה, נשלחו ללבנון והחלו לצוד חוליות טרור. "טנקים ירדו מקווים אחרי שחיסלו כמויות של מחבלים", אמר לנו קצין בשריון. אחרי שצה"ל שקע בבוץ הלבנוני והמלחמה התארכה, נוסף לדגמי סימן 2 מיגון מודולרי שנקרא קס"ג (קו סגול - הגבול עם לבנון) והגביר את עמידות הטנקים מול טילי נ"ט של חיזבאללה.
סימן 2 היה הטנק המוביל בצה"ל עד שנות התשעים, אז המרכבות סימן 3 נכנסו לשירות. הם החלו לאבד את הבכורה אבל עדיין נחשבו לטנקים איכותיים ומשמעותיים בצה"ל.
במהלך האינתיפאדה השנייה מרכבות סימן 2 של חטיבה 7, למשל, סיפקו בסיס אש עוצמתי לכוחות החי"ר, כשאלו נכנסו לעומק הערים הפלסטיניות. כאשר הכוחות ספגו נפגעים, הטנקים נכנסו פנימה, משהו שבשריון התעקשו עליו, כדי להוכיח שעם המערכות המשודרגות ומיגון חדש, הטנק יכול לפעול גם בעומק השטח הבנוי, מה שעד אז נחשב מחוץ לתחום. היכולות שהפגינו בשטחים בנויים נלמדו בכל העולם והטנק נולד מחדש.
סימן 2 איבד סופית את המעמד שלו בתחילת שנות האלפיים, אז המרכבה סימן 4 נכנס לשירות. למרות זאת, הטנק נשאר מרכיב משמעותי בכוח השריון הישראלי והיה בחזית הלחימה במלחמת לבנון השנייה, במסגרת הגדודים של חטיבה 7 וחטיבות מילואים נוספות.
המרכבות סימן 2 השתתפו בקרבות במרון א-ראס, בינת ג'בל, עייתא א-שעב ושלל מקומות שהפכו לסמלים במלחמה. כמה מהטנקים הללו נפגעו בלבנון, אבל כמעט ואף אחד מהם לא נחדר על ידי טילי נ"ט של חיזבאללה. רבים מהם חולצו והספיקו לחזור לחזית. הם גם היו האחרונים לצאת מלבנון אחרי ההכרזה על הפסקת האש.
הטנקים מסוג זה יצאו סופית משירות סדיר כאשר חטיבה 7 נפרדה מהם לטובת המרכבה סימן 4. במילואים עוד המשיכו להפעיל אותם, עד השבוע בו הם משתחררים סופית מצה"ל, שיפעיל מעתה את דגמי סימן 3 ו-4 בלבד.
"חטיבה 10 בעלת עבר מפואר", סיפר אחד מהמפקדים הבכירים על היחידה האחרונה להפעיל את הטנק. "אנחנו נושאים בגאון את שמה של חטיבת הראל מהפלמ"ח, עליה פיקד יצחק רבין ז"ל. היא השתתפה בכל מלחמות ישראל ובשחרור ירושלים". במלחמת יום הכיפורים החטיבה סיימה את המלחמה בק"מ ה-101 בצד המצרי והספיקה לעלות צפונה להילחם נגד הסורים ברמת בגולן. במלחמת לבנון הראשונה היא פעלה תחת פיקודו של אלוף במיל' יצחק בריק, המוכר כיום כמבקר הגדול ביותר של הצבא בנושא הכשירות, אפרופו התקלות שליוו בשנים האחרונות את הטנק עד הרגע האחרון.