גבול רצועת עזה שנת 2030. מטח רקטות משוגר מהרצועה לכיוון הערים אשקלון ואשדוד. במקביל משגרים טילים לטווח קצר יותר לעבר שדרות והקיבוצים בעוטף עזה. המכ"ם של חברת אלת"א מאתר את הטילים ומעביר את המידע לסוללות טילי "ברק", שפרוסות ביבשה ובים.

אותן סוללות מיירטות עם טילי הברק את הרקטות לטווח הקצר והארוך. בזכות המידע שמתקבל ממערכות המכ"ם ושאר הסנסורים שמחוברים בקישוריות למרכז הפיקוד של הסוללות, הם סוגרים מעגל על המשגרים. טילי ברק עם ראש ביות מותאם משוגרים ומשמידים אותם.

כל זה קורה כשבאוויר נמצאים כבר למעלה משעה טילים משוטטים. אלה מאתרים את הרכבים של חוליות השיגור שמנסים להימלט למנהרות קרובות ואת מרכז הפיקוד של המשגרים.

צפו: המל
"מתאבד" על המטרה. פיתוח של תעש"א|צילום: התעשייה האווירית

"החימוש המשוטט" צולל ו"מתאבד" על אותן חוליות ומשמיד אותן. כוח מיוחד שפועל בחשאי בעומק הרצועה שולף רחפנים מתאבדים מתיקי הגב ושולח אותם לדירות המסתור של מפקדי מערך הרקטות. כל רחפן כזה נושא שני רימוני רסס שעושים את העבודה.

התרחיש הדמיוני הזה משלב מה שנראה כמו יכולות בדיוניות בלוחמה העתידית. טיל אחד שמיירט טילים לטווחים שונים וגם תוקף, רחפנים "מתאבדים" ועוד. רק שחלק מהיכולות האלו קיימות כבר היום ועל האחרות, עובדים בימים אלה ממש בתעשייה האווירית.

בתקופה האחרונה קיבלנו גישה לפסי הייצור ולאנשים שעומדים מאחורי כמה מהמוצרים המובילים בתחום הלוחמה, נחשפנו לכמה ממערכות הלחימה הכי מתקדמות שמייצרים בישראל ולכמה תכניות פורצות דרך ברמה העולמית.

הביקור במפעלי תעש"א קורה כמה ימים אחרי ששניים מבכירי החברה, בועז לוי מנהל חטיבת מערכות, טילים וחלל ומנהל קו עסקים, הגיעו לבית הנשיא כדי לקבל את פרס ביטחון ישראל היוקרתי על: "יכולת טכנולוגית פורצת דרך ומשנת תמונת לחימה באופן משמעותי". אותן יכולות הן גם מה שסימן את הביקור שלנו שם.

ליירט ולתקוף עם אותו הטיל

"בתחום האוויר, יבשה וים אנחנו מייצרים חימושים להגנה, להתקפה והיום גם חימושים שמשלבים את שני אלה", מסביר רוני טריפוס, מנהל השיווק של חטיבת מערכות, טילים וחלל.

"קח למשל ספינה שהבעיה הכי גדולה שלה זה נדל"ן, כלומר מקום. כבר היום אני יודע לקחת את מערכת השליטה של הספינה, שתאפשר לי הגנה והתקפה דרך אותה מערכת מבלי שאני צריך להציב עליה מערכת נפרדת לכל תחום, כפי שנהוג. אני חוסך בכוח האדם והכשרות, בכמות המערכות ומייעל את הטכנולוגיה".

האמל''ח (צילום: תעשייה אווירית)
לתקוף ולהגן על הספינה עם אותו טיל|צילום: תעשייה אווירית

זה ממש לא נעצר שם. בתעשייה אווירית מפתחים כיום ראש קרב שידע לעשות הגנה או התקפה עם אותו הטיל. זה לא פשוט ומדובר באתגר טכנולוגי מורכב. "הטיל יוצא אחרת למעוף, מתייחס אחרת למטרה שהוא רואה. כיום אני יודע לקחת סוללת הגנה מפני טילים, לשים אותה על ספינה או ביבשה ולהביא אותה לכסות קשת רחבה של פתרונות, כולל כניסה גם למרחב פעולה המאפשר יירוט טילים בליסטיים".

יש לכך משמעות אדירה. כיום יש מגוון טילים: ליירוט, להגנה על ספינות, לטווח קצר, בינוני, ארוך וכן הלאה. פה לקחו טיל אחד שיכסה את כל האיומים. "נתתי פתרון אחר ורחב מבלי שהייתי צריך לייצר או לרכוש עוד מערכת", מסביר טריפוס המשמעות הכלכלית ברורה. זה אומר פחות אנשים לגייס, פחות אנשים לאמן וחיסכון של מיליארדים.

המטרה שלהם היא לקחת טיל חכם ולהפוך אותו לגאון. "אני יכול לקחת את המשגר הבודד, לשים אותו על רכב ובעזרת תקשורת מאובטחת למרכז הבקרה לשגר את טיל מיירט נגד טילים למטרה "על בערך" ועדיין שהטיל יפגע בול".

נכון להיום טיל נגד טילים חייב לדעת באופן הכי מדויק איפה המטרה שלו כדי לעשות את החישובים ולפגוע. הטיל אותו הם מפתחים מקבל אזור כללי של המטרה ו"עובד לבד" כדי למצוא אותה.

"מה שמיוחד בסיפור הזה, הוא שאת ראש הביות, שזה השכל של הטיל, אני מייצר פה בבית. כך מתבטל הצורך לקבל נקודה מדויקת במרחב אליו הטיל צריך לעוף. לא לכל הטילים אפשר לשים את זה, בטילי הברק זה כבר קיים".

האמל''ח (צילום: תעשייה אווירית)
טיל ברק ביירוט לילה|צילום: תעשייה אווירית

טילי הברק יכולים ליירט טילים לטווחים קצרים ועד ארוכים, יירוט של מטרות שטסות בגובה פני הים, כלי טיס שונים ועד טילי שיוט. צבר ההזמנות של טילים אלו עומד על סכום של כ-7 מיליארד דולר, על פי נתוני החברה.

אולי הפרט העתידני ביותר בכל הסיפור הוא שבימים אלו אנשי החטיבה בתעשייה האווירית עובדים על יכולת שתאפשר לאותו הטיל להגן מצד אחד, למשל מפני טילים, אבל גם לתקוף. "אנחנו עדיין לא שם אבל בהחלט זה הכיוון שלנו", אמר טריפוס.

המשמעות מבחינת ביטחון מדינת ישראל עשוי להיות שבעתיד אפשר יהיה לקחת סוללת טילים ולהציב אותה על גבול עזה או לבנון. כאשר יירו רקטות וטילים על מדינת ישראל, אותה סוללה תיירט אותם. בזכות מערכות הבקרה שלה היא תדע מאיפה ירו, אז תסגור מעגל מהיר ואותם טילים עם ראש ביות ייעודי ישוגרו ויתקפו את המשגר או כל מטרה אחרת. דומה לתרחיש איתו פתחנו את הכתבה.

"טיל הברק עבר אצל הלקוחות שלנו 30 ניסויים בתרחישים שונים ומגוונים בהצלחה", הוא מציין. "איך אני יודע? כי אותי מה שמעניין זה התקשרויות עם לקוחות, הקבלה על השולחן". אם תרצו, אותם 7 מיליארד דולר צבר הזמנות. "בניגוד לאחרים שיורים מאות טילים בניסויים, אנחנו באים בגישה שהניסוי חייב להצליח כי יש לי מספר מוגבל של ניסויים".

עקרון הפעולה כפי שהגדיר אותו בועז לוי שמנהל את החטיבה הוא Single shot device. כשיורים טיל חץ אין הזדמנות שנייה, גם לא כששולחים לוויין לחלל. "זה משהו שחייב להיות במודעות שלך ורק אנשים שחושבים ככה יכולים לייצר טיל חץ, חימוש משוטט או לווייני תצפית מיוחדים".

שלוש משאיות שיכולות לחסל חטיבה שלמה

בקו הכלים המשוטטים אליו הגעתי בהמשך הסיור ייצרו כבר אלפי חמושים משוטטים מכל הסוגים. תעש"א, יש לציין, הייתה פורצת דרך בתחום הזה. כדי להבין מה זה חימוש משוטט, דמיינו שמעל מטרה יש טילים שמסתובבים באופן עצמאי. מביטים מלמעלה כמו האח הגדול. ברגע שהם ייראו אותה, הם פשוט יצללו ו"יתאבדו" עליה.

בהאנגר גדול אליו נכנסתי חיכו כמו במסדר צבאי מיטב הכלים המשוטטים של תעש"א, מהקטלניים בעולם. כל אחד מהם נראה כמו מטוס קטן ומאיים בהתחשב במטרה. זה עוד בלי שמדברים על כמות חומר הנפץ שהם נושאים.

"הקונספט של חימוש משוטט הומצא כאן במפעל שנקרא מבת טילים", מסביר א' ראש מנהל כלים משוטטים בתע"א. "הרעיון זה טיל אוטונומי שגר ושכח, שכל החוכמה שלו זה מה שהמפעילים הכניסו אליו בזמן הפיתוח".

האמל''ח (צילום: תעשייה אווירית)
אבי התחום. ה"הארפי"|צילום: תעשייה אווירית

א' מצביע על אחד מהכלים שנמצאים לידנו ואומר: "זה ה'הארפי' מהדור הראשון ולמעשה האבא של התחום. אתה מכניס אותו למשגר ומחבר כמה משגרים כאלה לקרון שיגור אחד, שיודע להוציא עשרות משוטטים בשעה. הם מקבלים תא שטח וברגע שמזהים קרינה תוקפים. כשאין מטרה הם יודעים לחזור".

המשמעות היא שניתן לשגר עשרות כלי הארפי לאוויר ולהגדיר להם תא שטח של עשרות קמ"ר לסריקה, אותה הם מבצעים ללא מגע יד אדם. שלוש משאיות יכולות לשאת משגרים עם 54 כלים.

אם בתא השטח יש חטיבה למשל, הם אמורים להינעל על הכלים שלה ולהשמיד אותם. "הוא לא צריך מודיעין מדויק ויודע לסגור את המעגל ולפגוע במטרות. הכלים האלה יודעים לשהות באזור העבודה תשע שעות מגובה אפס ועד לחמישה ק"מ".

בעולם מכנים אותם כטב"מים מתאבדים אבל בתעש"א לא אוהבים את הכינוי ומדגישים שמדובר בטילים חכמים לכל דבר ועניין. "זה טיל עם מערכות הנעה, ראש ביות ורש"ק. ברגע ששמת לו משימה וחילקת בין הכלים הוא רובוט-טיל אוטונומי לגמרי. בגלל שאין תקשורת למפעיל, אתה לא יכול לפגוע בו".

בעוד ההארפי מתמחה מאז שנות ה-80 בזיהוי של מערכות קורנות, כלומר מכ"מים וסנסורים משדרים, ה-הארופ הגדול יותר, הופך להיות גם כטב"מ שיודע לאסוף מודיעין ולמצוא בעצמו מטרות לא קורנות, למשל טנקים, עמדות, משגרי טילים ולהשמיד אותם.

כל ניסיון להוציא מ-א' סיפורי מורשת של הטילים האלו נתקל בחיוך מלווה בשתיקה. אולם פרסומים זרים או סרטונים שפורסמו במסגרת הסכסוך שבין ארמניה לאזרבייג'אן בנגורנו-קרבאך, מראים עד כמה הכלי הזה קטלני, כאשר בעבר נרכשו כאלו על ידי האזרים.

א' מסביר על טכנולוגיה שמאפשרת לשני אנשים להפעיל טייסת שלמה באוויר. "יש מחסנית שיגור, 10 כלים שכולם מופעלים על יד בן אדם אחד כאשר בקרון יש מפקד באמצע ושני מפעילים. 20 כלים באוויר שיודעים לפעול יום ולילה".

לדבריו, הם מקצרים תהליכים באמצעות אוטומציה. "אתה לא צריך להיות מפעיל מל"טים שעבר הסמכה ארוכה כדי להפעיל את המערכת", מדגיש א', "אפשר לבחור חייל פשוט מכל יחידה". אם המפעילים שיגרו את כל ה-20 הארופים, הם יכולים לכסות שטח של מאות קמ"ר, כאשר כל כלי כזה יכול גם להעביר מידע למערכות ירי אחרות או לכוחות בשטח.

הרחפן שכל חייל יכול להכניס מהחלון

א' מספר כי בתעש"א החליטו לקחת את היכולות האלה ולהביא אותם לרמת הגדוד ואפילו פלוגה. "פתחנו משפחה של רחפנים בשם 'גרין דרגון', זה כלי חשמלי שאנחנו מסיימים את הפיתוח שלו ממש בימים אלו".

לדבריו, "מדובר ברחפן פשוט להפעלה בעזרת טאבלט, עם זמן שהייה של כשעה באוויר". לגרין דרגון יש כיום מספר תתי דגמים. בסרטון שהציגו לנו ניתן לראות רחפן כזה משמיד רכב שנוסע במהירות. "היתרון זה שהכוח בשטח לא צריך לחכות לכלים גדולים של חיל האוויר או אש מסייעת, זה זמין הרבה יותר".

רחפן נוסף שהציגו, הוא ה"רותם" ששוקל רק 6.5 ק"ג ולדברי א', "כל חייל יכול לשאת 2-3 כאלה ולשגר אותם כדי שיראו לו את השטח וישמידו את המטרה". רחפן כזה יכול בקלות להיכנס דרך החלון. "לקחנו חיילים שהצליחו תוך ימים מאוד בודדים", אמר א'. "כל מה שאתה צריך זה לסמן לו את המטרה על הטאבלט ולהגיד לו תקוף".

תוך כדי ההסבר הציגו לנו עוד סרטונים בהם ניתן לראות את הרותם פועל כרחפן תצפית עצמאי שתוקף ברגע שהוא מזהה מטרות נייחות או ניידות שנעות במהירות, ביום ובלילה, גם כשיש רוחות.

העתיד כפי שניתן להבין כבר כאן ו-א' אומר בביטחון ובנחישות ש"העולם נמצא במקום אחר ואני יכול להגיד שאנחנו חלוצים ברמה עולמית, כשהכל מתחיל מהחדר הזה שאנחנו נמצאים בו".

_OBJ