אם אופנועים, ג'יפים וריינג'רים מרגשים אתכם, הכתבה הזאת יכולה לעניין אתכם. אם במקרה אתם חיילים (או לפחות מילואימניקים) – היא יכולה אפילו לעניין אתכם מאוד. החברות במועדון האקסקלוסיבי ששמו צבא ההגנה לישראל, מאפשרת לא מעט הזדמנויות לנהוג בכלי רכב מגניבים ומעניינים, במקרה ואתם חולי הגה, על כך סוגיו. בצבא וגם במשטרה, תמצאו אופנועים מעניינים, ג'יפים חזקים ביותר וגם כמה מפלצות יותר רציניות שיעלו לכם את הדופק, ובהתאם גם את הסל"ד.
1,000 סמ"ק ויותר בין הרגליים
אם אתם בקטע של דו גלגלי, בוודאי תשמחו לדעת שלצה"ל ולמשטרה יש כמה חיות רעות, כמו הארלי דייוידסון, BMW וקוואסאקי. מי מכם שיחליט אחרי הצבא להתגייס לשורות המשטרה, ובמיוחד ליחידת היס"מ, מוזמן לנסות להתקבל לצוותי האופנועים, שם למשל תזכו לרכב על F800GS של BMW: מדובר ב'רועה גרמני' בעל נוכחות שיודע לתת עבודה גם בתנאי שטח ומפיק 85 כ"ס ב-7,500 סל"ד. ההתניידות על הכלי הזה קלה, בעיר ובשטח, וזאת בזכות משקל נקי של פחות מ-200 ק"ג ומושב גבוה. תוסיפו לזה את הפוזה של שני לוחמים חמושים היטב, מזנקים באימונים ובזמן אמת מהמושב האחורי לעבר מטרה כזו או אחרת, ודי ברור שתרגישו כמו בסרט של 'מהיר ועצבני'.
אופנועים כבדים יש גם ביחידה ללוחמה בטרור של משטרת ישראל, הימ"מ, ויתכן שגם ביחידות מיוחדות של צה"ל. אמנם, לא חייבים להיות לוחמים כדי להגיע לתחום. במשטרה הצבאית תזכו לרכב על אופנועי הארלי דיווידסון 900 סמ"ק קלאסי השייכים ליחידה המרכזית לפיקוח תעבורה (הימל"ת), זו שמוכרת יותר בשם סיירת האופנועים של המשטרה הצבאית.
יתכן כי במצבי חירום יתנו לכם אופנועים כדי להתגבר על הפקקים של השיירות, וזאת משום שלפני שלוש וחצי שנים צה"ל החליט להחזיר את האפשרות לגיוס אופנועים למילואים. הדו-גלגליים יגויסו בשעת חירום, כאמור בגלל חסימות הכבישים שצפויות כתוצאה מהתקפת טילים או מקרי חירום אחרים.
קורעים את השטח על ריינג'רים
עוד תחום מעניין שניתן למצוא בצה"ל ובמשמר הגבול הוא הריינג'רים השונים, טרקטורונים ומה שמכנים אצלנו כסבלי חי"ר. לא צריך ללכת ליחידות המיוחדות כדי לנהוג על הכלים האלה בזמן האימון או חלילה במלחמה, ובואו נגיד את האמת - זה הרבה יותר טוב מסתם ללכת ברגל. נציין גם שטיול כזה באזרחות, יעלה לכם לא מעט כסף.
"סבל חי"ר", למשל, הוא בעצם טרקטורון משודרג עם יכולת עבירות גבוהה שמסוגל לשאת משקל גבוה ביחס ל-700 ק"ג שהוא שוקל בעצמו. השימוש העיקרי בכלי הוא העברת אספקה לכוחות וכן גם פינוי מהיר של עד שני פצועים על אלונקות. בנוסף, יש מספר יחידות שמשתמשות בכלי הזה גם כדי להעביר אמצעי לחימה כבדים, מקלעים מסוימים, מרגמות וטילי נ"ט. זה קיים גם בעולם המילואים, ושטחי הנגב, כמו גם אלה של הגולן, קטנים עליו, בלשון המעטה.
>> מכורים לפז"ם? הירשמו לפייסבוק שלנו
בנוסף, בחלק מהיחידות שמרו גם על הטרקטורון הקלאסי, וזה משמש גם מלבד להעביר ציוד כבד, גם למשימות של סיור ואיסוף מודיעין. לרוב, מדובר בדגמים של פולריס וכלים בעלי נפח של 500 ו-650 סמ"ק. אגב, האגדות בצה"ל מספרות שהכלי נבחר אחרי שהצניחו מקרנף של חיל האוויר ארבעה כלים - של פולאריס, הונדה, סוזוקי וימאהה. הכלי שנבחר לשרת היה זה ששרד.
עוצמתיים ומשודרגים: הג'יפים
לא פשוט להיות בעל ג'יפ בישראל: המחיר גבוה, הביטוחים יקרים ועוד - בואו נגיד שהסיכוי שלכם להיות בעלים של רכב כזה בגיל צעיר די נמוך. בצבא ובמשטרה מנגד, תוכלו לנהוג על כמה שמגיעים מהחברות המובילות בתחום, ואפילו לא יגבו כסף עבור טיולי שטח בנופים המרהיבים של ארצנו. כולנו מכירים את ההאמר המוכר והטוב, אבל חוץ ממנו יש עוד כמה כלים מעניינים.
קחו לדוגמה את הדיפנדר, אותו יש לכוחות הביטחון בכמה וריאציות שונות. בגרסה של היחידות המיוחדות לדוגמה, תמצאו כלי עמיד לכמה סוגי נשק ואפילו מנוע מושתק, כדי שלא ידעו שאתם קרובים. תהיו בטוחים שמנוע של 2.5 ליטר טורבו דיזל, הספק מנוע של 122 כוחות סוס ותיבת 6 הילוכים, יספקו לכם חוויית משתמש איכותית ועוצמתית במיוחד.
בחיל האיסוף הקרבי תזכו לפגוש את ה'גרניט', כלי רכב שמבוסס על קרקל, רכב שטח ממוגן של חברת פלסן-סאסא הישראלית. חוץ ממערכות תצפית מתוחכמות, כמו מכ"ם ה'רוזן' ומצלמה מסוג 'ספיידר' של חברת קונטרופ, תקבלו רכב שטח שמבוסס על שלדת רכבי הפורד מסדרת F עם מושבים צפים, כלומר, כאלה שמונעים את העברת המכה שסופג הרכב במקרה של פיצוץ. מדובר בכלי שנחשב לידידותי לנהיגה, ובעל שדה ראיה רחב עבור הנהג. חוץ מזה, יש לרכב הזה גם גרסת אקסטרים של ממש שמגיעה עם מערכת טילים מדגם 'ספייק' של רפאל.
בצבא תזכו לפגוש גם אלפי ג'יפים מסוג סופה דגם 3, וגם אלה יודעים לתת עבודה יפה בשטח. אותנו עניין במיוחד הדגם שהגיע ליחידת רימון, 'חתול בר' בשמו המבצעי, שהוא למעשה סופה 3 בדגם סיור מיוחד. כחלק מפעילות היחידה, צוותים של סיירת רימון יוצאים למשימות סיור רבות. את הקצרות יותר הם עושים בהליכה, ובארוכות יותר, הם נעזרים ברכב 'חתול הבר', או בשמו הנוסף 'סופה מדברית'. מדובר בכלי פתוח בעל מערכת הנעה משודרגת, וכן גם מערכות נוספות שעברו חיזוק ושדרוג במטרה לאפשר לו תנועה חלקה בתנאי מדבר קיצוניים, ולא פחות חשוב, ניתן לבצע לחימה מהכלי עצמו. זה קורה בין השאר, בזכות הגדלת גובה הצמיגים, הגבהת הרכב והסרת הדלתות וכמה חלקים נוספים, מה שמאפשר ללוחמים כניסה ויציאה מהכלי באופן פשוט.
הממוגנים והכבדים
את סקירת הרכבים הגדולים והכבדים, נתחיל מהגרסה הקרבית של צה"ל לרכב הפורד בגרסה המכונה 'זאב'. בגדול, מדובר בשלדה ובמכלולי ההנעה של ה-F550, פלוס חליפת מיגון מלאה של חברת 'התכוף', כזו שמספקת ללוחמים הגנה מפני נשק קל ורימונים. אורכו של הרכב הזה מגיע לכמעט 6 מטרים, ומשקלו הצנוע מגיע ל-7.3 טון. הזאב משמש להובלת לוחמים, כאמבולנס ואפילו כמשגר של מזל"טים. צה"ל אוהב להכניס את הלוחמים שלו שיוצאים למעצרים לכלים מהסוג הזה, בכל זאת - המראה לבדו, גורם לסוג של הרתעה. מנוע הדיזל מפיק 325 כוחות סוס, והרכב אפילו מגיע עם מערכת ניהול מנוע ממוחשבת. אם זה לא מספיק כדי להרתיע את האויב, הכלי הזה מגיע גם בגרסה של פיזור הפגנות, כולל התקן הנדסי לפינוי מוקשים או כל מחסום שעומד בדרכו.
גם בתחום המשאיות יש לצה"ל מה להציע לכם, במיוחד הטטרה והאושוקוש, שהן שילוב של משאית עם ג'יפ. נדגיש שכדי לנהוג על אלה, אתם צריכים להיות בעלי ותק בנהיגה על משאיות "קטנות" של 12 טון. הטטרה 6 על 6 למשל, היא ג'יפ די מטורף ש'אוכל' את שטחי מדינת ישראל - מדבר או הר, בלי מלח. הטטרה נחשבת לכלי כל כך עוצמתי, שניתן להתרשם מדגמי המרוץ שלו במרוצים כמו פריס דקאר. גם הדגם הצבאי שיש בארץ יודע לתת עבודת שטח ומרוץ טובה, וזה למרות המשקל העצמי שלו - 13 טון. הוא אפילו מגיע עם מערכת מחשוב פנימית, דרכה ניתן להתאים את לחץ האוויר בגלגלים ופרמטרים נוספים. המנוע, 11 ליטר עם מערכת של שישה הילוכים, מפיק 400 כוחות סוס.
משאית האושקוש 8 על 8 היא כבר מפלצת של ממש במשקל של 18 טונות, עליה ניתן להעמיס ציוד במשקל של עשר טונות ולצאת ל'יום כיף' בכל אתגרי השטח של מדינת ישראל. מדובר ברכב עם מנוע שיודע להפיק 485 כ"ס ומביא אותה למהירות של 100 קמ"ש, אבל בצה"ל יודעים דבר או שניים על הנהג הישראלי, ולכן הגבילו אותה ל-70 קמ"ש. האושוקוש יודעת להוביל טילים גדולים, פגזים וכל ציוד לוגיסטי חשוב לכל מקום פחות או יותר. את זה היא עושה בזכות בזכות מיכל דלק של כמעט 600 ליטר שנותן לה טווח של 600 ק"מ.
יש עוד כמה כלים שהיו יכולים להיכנס בקלות לרשימה שלנו, אבל בכל זאת, המקום מוגבל. אז החלטנו לסיים עם כלי מיוחד ופחות מוכר, נגמ"ש החילוץ M-88. כי מה לעשות, כל הכיף שעושים עם הרכבים מסתיים לא פעם בכלי ששקע ונדרש לחילוץ.
טנק החילוץ מסוג M-88 נחשב לאחד מרכבי החילוץ הטובים ביותר שיש, וזה למרות גילו המופלג – שהרי הוא נוצר אי שם בשנות ה-60. הכלי מבוסס על טנק ה-M60 האמריקאי שהורידו לו את הצריח ושמו במקום מנוף שיכול להרים כעט כל דבר. למרות משקל של 50 טון, הוא יכול לנוע במהירות של 40 ו-50 קמ"ש וזה בזכות המנוע שלו שמפיק 750 כ"ס. חוץ מחילוץ רכבים ששקעו בבוץ, משתמשים בו גם להחלפת מנועים גדולים, נגיד של טנקים או נגמ"שים.