יחידת יהל"ם היא יחידה מוכרת בזרוע היבשה, שרבים שמעו על פעילותה, אך מעט סופר על שיתוף הפעולה שלה עם חיל-האוויר. בחיל בו אמצעי הלחימה שונים, וזירות ההתמודדות נפרדות משל שאר הצבא, יש צורך בלוחמים שידעו כיצד להתמקד במשימות המיוחדות שלו, ובדיוק לשם כך הוקמה פלוגת ספיר.
"אנחנו יחידה שפועלת בצורה חבירה - אנחנו שולחים כוח מסוים והוא נותן לאנשים שבשטח את מה שדרוש להם, יש צוותי סילוק פצצות היושבים בכל רחבי הארץ", פותח רס"ר ב', מנהל עבודה ס"פ (סילוק פצצות) בחיל-האוויר. "מתוך הבנה שחיל-האוויר הוא נכס אסטרטגי, הוקמה פלגת ספי"ר, האחראית על הגזרה של החיל".
"עולמות התוכן בחיל-האוויר הם שונים, גם בסוגי האמל"ח וגם בדרכי העבודה השוטפת והיום-יומית", ממשיך רס"ר ב'. בשונה מצוותי סילוק פצצות אחרים, הנותנים מענה לגזרה בה הם יושבים, לוחמי ספי"ר אינם מתעסקים בשטח ספציפי אלא במשימות בחיל-האוויר כולו. "הצוות שיושב פה כפוף למדור רציפות תפקודית במחלקת ביטחון, ונותן שירות מלא לחיל בשלל משימות - סילוק תחמושת, ניסויי אמל"ח (אמצעי לחימה) מתקדמים ועוד. אנחנו משתתפים בישיבות תכנון רבות ואפילו עושים משימות עם כוחות מכנף 7".
ההכשרה האווירית של לוחמי ס"פ
לוחמי ספי"ר כאמור הם לוחמים של זרוע היבשה, אך שעובדים באופן צמוד עם החיל ומבצעים את משימותיו. "אנחנו מבצעים משימות קרקעיות והניוד שלנו הוא אווירי. זה היתרון שלנו - לדבר את שפת חיל-האוויר, ולעשות משימות בקרקע", מצהיר סרן ע', קצין ס"פ חיל-האוויר.
הצוות היושב בגף כולל מספר לוחמים ומתחלף אחת לחודשיים. ובזמן שהצוותים לא נמצאים בפלמחים, הם עושים עבודה רגילה של כוחות היבשה. "אני וסרן ע' הם אלו שמלווים את הצוות בתקופה שלו כאן בפלמחים. כשהם מגיעים לפה, אנחנו מעבירים להם קא"ם (קורס אימון מתקדם) במשך שבוע, בו הם לומדים על החיל ואיך להתמודד עם המצבים בהם יתקלו במהלך שהותם בחיל-האוויר. אחרי שהם עוברים את שלב ההכשרה, הם מתחילים בתעסוקה המבצעית שלהם", מספר רס"ר ב'.
הלוחמים צריכים לדעת לעבור ממצב מנוחה אל מצב פעילות בתוך זמן קצר. "הפעילות פה לא שגרתית, מכיוון שאלו לא משימות שצוות ס"פ מתעסק בהן בדרך כלל. קצב העבודה הוא מאפס למאה תוך שניות - הצוות יכול למצוא את עצמו כעבור שיחת טלפון אחת על מסוק בדרך לטפל בנפל מסוכן", מתאר רס"ר ב'. סרן ע', ממשיך אותו: "משימות יכולות לקרות גם באמצע הלילה כשהצוות ישן. במקרים כאלו הוא צריך להתעורר במהירות, לנער את קורי השינה ולהיות תוך עשר דקות על המסוק בפעילות מורכבת, כאשר את המידע על הפעילות אליה הוא יוצא הוא מקבל רק בזמן הטיסה".
אז כיצד הלוחמים מצליחים לעבור ממנוחה למבצעיות בזמן קצר כל כך? סרן ע' משיב: "המסלול הארוך אותו הלוחמים עוברים מלמד אותם כיצד להתמודד עם מקרים ספציפיים, אך גם מלמד עקרונות מנחים אחריהם יש לעקוב לאורך כל הדרך"