חברת בואינג הודיעה על חתימת חוזה בשווי כמה עשרות מיליוני דולרים עם משרד הביטחון עבור חיל האוויר הישראלי. במסגרת ההסכם, החברה תעניק תמיכה לוגיסטית משולבת למסוקי AH-64 אפאצ'י מדגמי A ו-D של המסוק.

ישראל ויוון הן היחידות שמפעילות כיום את דגמי ה-A שהגיעו לפה בספטמבר 1990 - אז נקלטו בטייסת 113 של חיל האוויר. למעשה, רוב המסוקים ותיקים עוד יותר משום שהגיעו מעודפי הצבא האמריקאי. גם דגם D נחשב כיום לוותיק, והגיע לישראל בשנת 2005.

כיום, מרבית המדינות המפעילות בהן ארה"ב, מצרים וסעודיה מטיסות את דגם E החדש והמתקדם של המסוק. עקב כך הופסק הייצור של חלפים לדגמים המיושנים, אלא אם נחתמות עסקאות במיוחד לצורך זה, בדומה לעסקה הנוכחית עם ישראל.

המסוק (צילום: Boeing)
כבר לא מייצרים להם כמעט חלפים. אפאצ'י בישראל|צילום: Boeing

העסקה כוללת בין השאר ייצור ואספקה של חלפים שהחברה כבר לא מייצרת בשגרה, עבור מסוקי הקרב שטסים בישראל מאז תחילת שנות התשעים. חוץ מחלפים, בואינג תספק בין היתר גם תוכנות מחשב, שיאפשרו תיקונים ייחודיים של מסוק האפאצ'י מדגם D.

ההסכם נחתם ישירות בין בואינג למשרד הביטחון ומדובר בהמשך לחוזה מן הסוג הזה שנחתם לפני חמש שנים ותוקפו פג. עתה, החליט משרד הביטחון לחתום על הסכם שירות חדש לתקופה נוספת של חמש שנים בכדי לתחזק את המסוקים.

"חבילת התמיכה שבואינג תעניק לחיל האוויר הישראלי נתפרה במיוחד לפי צרכי החיל", נמסר מהחברה. "כבר כיום מוענקת חבילה דומה למסוקי האפאצ'י מודל A. מומחי בואינג יחד עם חיל האוויר הישראלי עובדים על תמיכה טכנית בזמן אמת. שירותים אלה יבטיחו את המשך הפעילות של צי מסוקי האפאצ'י מדגמי D לעוד עשרות שנים".

עד כה סיפקה חברת בואינג יותר מ-2,500 מסוקי אפאצ'י ליותר מ-16 מדינות מסביב לעולם, לצד המסוקים של צבא ארצות הברית.

המסוק (צילום: U.S. Army, GettyImages)
אפאצ'י מדגם A בשורות צבא ארה"ב|צילום: U.S. Army, GettyImages