אמש (שני) פורסם ב"כאן חדשות" דיווח שיוחס לגורמים ערבים, לפיהם צוללת של חיל הים הישראלי חצתה ביום ראשון שעבר את תעלת סואץ באופן גלוי ובאישור מצרים לכיוון המפרץ הפרסי, במטרה להעביר מסר לאיראן על רקע המתיחות בין המדינות.
זו לא הפעם הראשונה שכלי שיט צבאי ישראלי עובר בתעלת סואץ. בשנים האחרונות חצו את התעלה ספינות טילים של חיל הים, גם צוללות של החיל. ב-2017 למשל, ספינת הסער 5 "אח"י אילת" ליוותה בתעלת סואץ שיירה של כ-30 ספינות סוחר.
מעבר כזה לא ניתן לעשות באופן חשאי, חייבים לדווח עליו לצורך בקרה וגם – כדי לשלם. על פי דיווחים שונים סך ההכנסות של מהמעבר דרך תעלת סואץ נע בין 11 ל-15 מיליארד דולר בשנה.
לאחרונה ממשלת מצרים הרחיבה את התעלה בפרויקט ענק אותו ניהל הצבא המצרי שמעשית גם שולט בתעלה. השיט בה נמשך בממוצע כ-12 שעות כאשר בכל שנה עוברות שם למעלה מ-20,000 ספינות, מה שמחייב בקרה הדוקה מצד המצרים.
כל ספינה שחוצה את תעלת סואץ מחויבת בדיווח על כך לצורך רישום ובקרה כולל כיוון החצייה. המחיר אותו ישלמו נקבע על פי מספר פרמטרים, בהם אורך הספינה, משקלה, סוג כלי השיט ועוד. גם כיוון השיט (מצפון או מדרום) משפיע על המחיר.
חישוב על פי הנתונים הידועים על צוללת דולפין של חיל הים, מלמד שמעבר שלה בתעלה יעלה כ-50,000 דולר, כולל בין השאר כמעט אלף דולר אגרה לממשלת מצרים ועוד כ-500 דולר אגרה לרשות תעלת סואץ. חציית התעלה בשעות הבוקר מוסיפה עוד 2,500 דולר.
לסטי"ל מסוג סער 5 יעלה כמעט מאה אלף דולר לעבור בה. אם יעברו שם סטי"לים מסוג סער 4.5 שאלו הן רוב ספינות הטילים של חיל הים, המחיר ירד בכ-30,000 דולר.
יש לציין שבתעלת סואץ חוצים כלי שיט צבאיים ענקיים כמו נושאות מטוסים שבהשוואה אליהן ספינות חיל הים הן "כסף קטן". ספינות מלחמה אמריקאיות יכולות להגיע ל-400,000 דולר וזה רק נזכיר מחיר למעבר אחד בלבד.