מהנדסים של חיל האוויר האמריקאי קיימו אימון משותף עם חיל האוויר הישראלי, בו הכשירו את המקבילים שלהם לתיקון מהיר של מסלולי המראת מטוסים, באמצעות טכנולוגיות מתקדמות. כך פורסם אמש (שני) באתר הרשמי של חיל האוויר האמריקאי.

מדובר באימון המכין לתרחיש שבו מסלולי ההמראה בבסיסים צבאיים נפגעים, בהפצצות למשל. על פי הפרסום בארה"ב, התרגיל כלל גם המראות של מטוסי קרב מסוג 35-F וגם 15-F מבסיס תל נוף. כלל המטוסים היו של חיל האוויר הישראלי.

מבחינת ישראל, רקטות כבדות שיכולות לפעור בורות גדולים לאורך המסלול, הן איום משמעותי על בסיסי חיל האוויר, שעלול לשבש את פעילות הטייסות. בניגוד למטוסים, את המסלולים קשה מאוד למגן.

כדי להתמודד עם המצב במידת הצורך, לחיל האוויר יש צוותים מאומנים בתיקון מהיר של מסלולי המראה שנפגעו. בעבר היה נהוג למלא את הבור שנפער בחול ובטון. מה שהאמריקאים הביאו איתם, הוא טכנולוגיה חדשה וטכניקות התקנה, שהופכות את התיקון לחזק, בטוח ולא פחות חשוב גם מהיר יותר.

אימון מהנדסים חיל האוויר ארה
האימון של המהנדסים מארה"ב עם חיל האוויר|צילום: USAF

במהלך האימון והניסוי המשותף, האמריקאים הכשירו את מהנדסי חיל האוויר בתיקון חורים במסלול בעזרת משטחים ומערכות עיגון מחומרים מרוכבים (FRP). הטכנולוגיה האמריקאית כוללת משטחים מפולימר מחוזק עם סיבים ומערכות עגינה מהירות. ברגע שנפער חור במסלול, כל מה שצריך לעשות זה להניח את הפלטות ולעגן אותן כך שלא יזוזו.

"צוות מנוסה יכול לשלב את הלוחות, להתקין את העוגנים ולהכין את המסלול לתנועת מטוסים תוך פחות משעתיים, מה שמאפשר למטוסים להמריא ולחדש את פעולות הטיסה במהירות". כך אמר רס"ר ג'ארד סוון, מטייסת הבנייה וההדרכה 435 של חיל האוויר האמריקאי המוצבת בבסיס רמשטיין גרמניה, וחבר בצוות שניהל את האימון בישראל.

בארה"ב מנסים את הטכנולוגיה החדשה כבר כמה שנים ולדברי סוון, האימון בישראל היה ייחודי וראשון מסוגו. "זאת הפעם הראשונה שהשתמשנו בלוחות FRP לכיסוי מכתשים גדולים במיוחד ובדקנו אותם עם מטוסי F-35. האימון המשותף סיפק לנו ולישראלים כמות גדולה של מידע חדש שיסייע לנו בעתיד", סיכם הנציג האמריקאי.

האימון של המהנדסים מארה
האימון של המהנדסים מארה"ב עם חיל האוויר|צילום: USAF